Skærme
Fijala 3554
Samsung 191T
Fra : rane

Dato : 20-06-03 13:52

Har stort set besluttet mig for at købe en Samsung 191T skærm her
engang i næste uge, når der kommer monetos ind på kontoen. Men indenda
har jeg lige et par spørgsmål, som jeg håber at få besvaret herinde :)

1. Jeg har læst i en anmeldelse, at 191T'eren "opstart" er meget
langsom - dvs. man misser al BIOS-informationen osv. - og iflg. den
anmeldelse skulle det ikke hjælpe hverken at ctrl-alt-delete den eller
resette den - er det rigtigt?

2. Der kommer jo snart en 192T - men hvornår kan den købes og til
hvilken pris ca. ?

mvh
Rene

Fra : ottesen

Dato : 20-06-03 14:18

"rane" <postmasterREMOVE@darkforest.dk> wrote in message

> 2. Der kommer jo snart en 192T - men hvornår kan den købes og til
> hvilken pris ca. ?

Tillægsspørgsmål: Er der også en 182T på vej?

/ottesen

Fra : Bear

Dato : 21-06-03 01:29

On Fri, 20 Jun 2003 14:51:37 +0200, rane <postmasterREMOVE@darkforest.dk> wrote:

> [...]
> langsom - dvs. man misser al BIOS-informationen osv. - og iflg. den
> anmeldelse skulle det ikke hjælpe hverken at ctrl-alt-delete den eller

Det er korrekt at den er lidt sløv under opstart og når man skifter opløsninger.

Jeg vil anbefale at køre WinXP med MS ClearType, da skrifttypen ellers bliver for lille. Husk at der ikke følger DVI-kabel med, så der er en lille extra udgift (DVI er vigtigt til ClearType).

Der var desværre en enkelt død pixel på min da den ankom, men jeg gad ikke sende den tilbage. Ellers har jeg kun rosende ord at sige om den. Jeg har en CRT skærm som kører på dual-head og det er intet mindre end utroligt at man har kunnet holde ud til at se på sådan en omgang flimmer.

Bemærk dog at Viewsonic har en 19" i samme prisklasse som faktisk har endnu flottere design, men jeg har desværre ikke siddet foran en til at kunne anbefale den i stedet.

> 2. Der kommer jo snart en 192T - men hvornår kan den købes og til
> hvilken pris ca. ?

Dunno

Bear

Fra : gats

Dato : 21-06-03 07:19

Bear wrote:

> Det er korrekt at den er lidt sløv under opstart og når man skifter
> opløsninger.

Der er jo 2 modeller at samme skærm, den gamle som er lidt sløv og den nye
som er hurtig nok.
Den gamle sælges ikke mere, kan kendes på at have en extern powersupply.

På min har jeg ikke nogle problemer med skift af skærm i BIOS startop.

Fra : Martin T.

Dato : 21-06-03 12:11

> [...]
> langsom - dvs. man misser al BIOS-informationen osv. - og iflg. den
> anmeldelse skulle det ikke hjælpe hverken at ctrl-alt-delete den eller

Min sorte 191T er en smule sløv mht. at starte op. Når jeg tænder for
computeren er den allerede ved Windows startup sekvensen, når skærmen er
startet op. Måske har jeg bare en hurtig computer, hehe :) Men hvis jeg
genstarter computeren, kan skærmen godt nå at vise bios-billedet inden det
forsvinder.

Jeg kører med DVI-kabel til mit Radeon 9500 Pro og det virker kanon. Dog er
der et lille irritationsmoment. Da jeg reinstallerede min computer (WinXP)
eller for den sags skyld opdaterede grafikkort-driverne, måtte jeg hive et
analog skærmkabel frem, da DVI-kablet åbenbart ikke kan køre med atypiske
skærmopløsninger. Først, da jeg havde ændret opløsningen til skærmens
fortrukne opløsning 1280x1024, ku jeg fjerne analogkablet.

Der er ingen problemer med skærmen, når Windows kører. Enter the Matrix,
Hitman 2, 3D-Mark kører perfekt.

> 2. Der kommer jo snart en 192T - men hvornår kan den købes og til
> hvilken pris ca. ?

Prisen kender jeg ikke, men prøv at tjekke dette link:

http://www.anandtech.com/showdoc.html?i=1833

Anandtech sammenligner 192T overfor 191T.

192T'eren kommer ikke til at afløse 191T'eren. De vil begge være på markedet
side om side. 191T'eren er rettet mod multi-display miljøer/business, hvor
192T'eren mere rettet mod single-monitor/konsumentmarkedet. Dette skyldes
bla. at skærmoutput vil findes nederst på soklen på 192T'eren, så den vil
være lidt svær at sætte på væggen, hvor 191T'erens skærmoutput findes bagpå
TFT-displayet.

Mvh. Martin T.

Fra : rane

Dato : 21-06-03 12:42

On Sat, 21 Jun 2003 13:11:16 +0200, "Martin T." <mt.infREMOVE@cbs.dk>
wrote:
> [...]
>genstarter computeren, kan skærmen godt nå at vise bios-billedet inden det

Ok. Anmeldelsen beskrev nemlig, at en reboot ikke ville hjælpe
synderligt, men det kan åbenbart variere fra skærm til skærm.

> [...]
>skærmopløsninger. Først, da jeg havde ændret opløsningen til skærmens
>fortrukne opløsning 1280x1024, ku jeg fjerne analogkablet.

Ja ok, det kan godt være man skal investere i både DVI og VGA kabler
så. Hvor dyre er sån nogen fætre egentlig?

>Der er ingen problemer med skærmen, når Windows kører. Enter the Matrix,
>Hitman 2, 3D-Mark kører perfekt.

Det lyder jo lovende. Jeg spiller ikke specielt tit, men kan
indimellem da godt tage et enkelt spil BF1942 eller lignende - så det
er jo helt fint.

> [...]
>være lidt svær at sætte på væggen, hvor 191T'erens skærmoutput findes bagpå

Havde faktisk lige læst den artikel igennem med stor interesse.
Umiddelbart er 192T jo bare en lidt større 172T - som jeg iøvrigt også
har overvejet at købe.

Men i og med der kun er 500kr forskel på 172T og 191T, tror jeg det
ender med at blive 191T'eren - i og med den også har pivot funktion.

Plus...jeg har kigget på en tre-fire 17" fladskærme i butikker - og
skærmarealet virker faktisk ikke til at være specielt stort, er min
første indskydelse. Ikke i forhold til min nuværende 17" CRT i hvert
fald - så mon ikke 19" eren vil være bedre :)

Takker for info :)

mvh
Rene