Sikkerheds-klassifisering ...
Fra : ab

Dato : 20-06-03 08:07

.... i forhold til offentlige systemer.

Kender nogen til normer m.v. / krav til hardware i forbindelse med opkobling
til et statsligt netværk ?

- Jeg havde ikke forestillet mig, at der i sikkerhedsmæssig sammenhæng kunne
være forskel på den benyttede _hardware_, men det er der åbenbart.

ab

Fra : Bo Christensen

Dato : 20-06-03 12:49

mon ikke at det er TCSEC lignende ratings du leder efter ?, check
http://www.radium.ncsc.mil/tpep/library/rainbow/index.html
mvh bo

Fra : Henrik Bøgh

Dato : 22-06-03 13:03

ab wrote in dk.edb.sikkerhed:

> ... i forhold til offentlige systemer.
>
> Kender nogen til normer m.v. / krav til hardware i forbindelse med
> opkobling til et statsligt netværk ?

Kommer an på hvad det er for et statsligt netværk og hvad der overflyttes af
data. Hvis der er persondata (som f.eks. på et sygehus) er der temmeligt
strenge krav. Forsvaret har ligeledes nogle ret hårde krav omkring nogle af
deres netværk.

Men Ministeriet for Videnskab, Teknologi og Udvikling har skrevet en del om
hvordan staten bør opføre sig på
http://www.videnskabsministeriet.dk/cgi-bin/left-publications-list.cgi?Line=240&year=All

Et andet sted er http://e.gov.dk/ som ligeledes har nogle informationer om
hvordan staten institutioner under staten skal gebærde sig i relation til
IT, omend der kun er delvis dækning af dette. F.eks. siger
http://e.gov.dk/sitemod/design/layouts/default/index.asp?pid=1070 at alle
sider fra staten skal overholde W3C standarder - det er dog kun et fåtal
der gør det (men det er vist et sidespring her).

> - Jeg havde ikke forestillet mig, at der i sikkerhedsmæssig sammenhæng
> kunne være forskel på den benyttede _hardware_, men det er der åbenbart.

Forskellen er om hardware er TEMPEST-godkendt eller ej. Det handler så vidt
jeg ved om graden af elektromagnetisk udstråling men nærmere ved jeg ikke
lige.

--
Med Venlig Hilsen: Henrik Bøgh || http://henrik.boegh.net/geek/usenet.html

"Life is about finding inner peace"
-- Michael Boatman as Carter Heywood in 'Spin City'