Flytning af træer.
Fra : Mejdahl

Dato : 19-06-03 21:02

Hej.

Her vor vi bor, skal amtet til at lave en ny cykelsti til august, jeg får så
det problem, at vi selv skal flytte 64 stk. bjergfyr, der er ca. 80 cm. høje
(4½ år ), ca. 8 meter ind på vores grund,
mit spørgsmål er: hvordan flytter jeg disse træer med mindst muligt tab?

Jeg skal ved samme lejlighed flytte 15 stk. ædelgran (der er 3 år gamle) ind
hvor vores nuværende græsplæne er, (græsset flytter jeg selvfølgelig) skal
de flyttes på samme måde som fyrretræerne?

Venlig hilsen Jens

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 19-06-03 21:45

On Thu, 19 Jun 2003 22:02:12 +0200, "Mejdahl" <mejdahlxxx@mail.dk>
wrote:

> [...]
>(4½ år ), ca. 8 meter ind på vores grund,
> mit spørgsmål er: hvordan flytter jeg disse træer med mindst muligt tab?

De skal rodstikkes nu, dvs. du stikker en spade i jorden hele vejen
rundt om træet, som om du ville grave dem op. Men formålet er kun at
skære rødderne over. Dette får træerne til at danne nye små rødder. Når
så du kommer om halvanden måned og skal flytte træerne, så har de en
masse mindre rødder, i stedet for få store. Og de klarer flytningen
bedre.

>Jeg skal ved samme lejlighed flytte 15 stk. ædelgran (der er 3 år gamle) ind
>hvor vores nuværende græsplæne er, (græsset flytter jeg selvfølgelig) skal
>de flyttes på samme måde som fyrretræerne?

Når de kun er tre år gamle kan de nemmere flyttes - og graner sætter
ikke så slemme rødder som fyr gør. Men det er stadig en fordel at
rodstikke dem.

http://www.gartneriet.dk

Fra : Mejdahl

Dato : 20-06-03 14:13

Tak for hjælpen:
VH Jens

Fra : Peter Ole Kvint

Dato : 21-06-03 08:45

Mejdahl wrote:

> [...]
> hvor vores nuværende græsplæne er, (græsset flytter jeg selvfølgelig) skal
> de flyttes på samme måde som fyrretræerne?

Var det ikke en ide at købe tjørn, og plante dem i stedet ud til en
cykelsti?

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 21-06-03 16:52

On Sat, 21 Jun 2003 09:45:07 +0200, Peter Ole Kvint
<dsl90720@vip.cybercity.dk> wrote:

>Var det ikke en ide at købe tjørn, og plante dem i stedet ud til en
>cykelsti?

Nu skal du ikke give folk nogle såkaldt "gode" ideer..... Det er slemt
nok med alle de elmehække som lige nu blokerer cykelstierne her i
området.

http://www.gartneriet.dk