Fræsejern til overfræseren med kopi-ring?
Fra : Vidar

Dato : 19-06-03 17:25

Jeg har i flere arbejdstegninger set brugen af et fræsejern med en
kopi-ring.
Jeg har i mit lille "discount-sæt" af fræsejern ikke nogen med kopi-ring.
Derfor
Mit spørgsmål er så om kopi-ringen er monteret på fræsejernet og at jeg
derfor har et for "lille/billigt" fræsejernssæt eller om en kopi-ring kan
efter-monteres?

Jeg er ved at opdage overfræserens muligheder derfor dette spørgsmål.

Desuden er jeg interesseret, hvis I kender gode links til hjemmesider med
tips, råd og vejledninger.

mvh Allan

Fra : Flemming og Solveig ~

Dato : 19-06-03 17:48

"Vidar" <alhalma@hotmail.communication> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Jeg er ved at opdage overfræserens muligheder derfor dette spørgsmål.
>
> Desuden er jeg interesseret, hvis I kender gode links til hjemmesider med

Kopiringen monteres på din overfræser, og købes i forskellige størrelser
afhængig af hvad du skal fræse og hvor stor dit fræsejern er. Forøvrigt
hvilken fræser er der tale om.

Prøv dette link og der er læsestof til timer.
http://www.google.com/search?q=Router+tips&ie=UTF-8&oe=UTF-8&hl=da&btnG=Google-s%C3%B8gning&lr=

Flemming

Fra : Vidar

Dato : 20-06-03 15:36

Min overfræser er blot en billig tingest fra Harald Nyborg eller lign. Ikke
noget særligt og alligevel præsterer den fornuftige resultater. Forstå det
hvem der kan?

mvh. Allan

PS Kunne ønske mig henvisninger til bøger eller links med meget mere om
emnet. Der er stort set intet på dansk

">

Fra : zigge

Dato : 19-06-03 19:35

"Vidar" <alhalma@hotmail.communication> wrote in message

> Mit spørgsmål er så om kopi-ringen er monteret på fræsejernet og at jeg
> derfor har et for "lille/billigt" fræsejernssæt eller om en kopi-ring kan
> efter-monteres?

Nej kopiringen monteres på sålen af din fræser. hvis du vender bunden i
vejeret på den kan du se at der er en rille i kanten af hullet hvor
fræsejernet kommer igennem.
Ringen lægges i rillen og spændes fast med den skrue der sidder i kanten .
Ringen skal du købe løst og de fås i flere størrelser, eller man kan selv
dreje nogle hvis man vil have nogen med en særlig lang eller kort hals.
Når du skal bruge den, laves der en skabelon med et hul der er større end
det mønster du vil fræse, fidusen er så at vælge en ring og fræser, der gør
det nemt at regne ud hvor meget større skabelonen skal være.
F.eks. hvis du vil fræse en firkant på 10x10 cm og har en 10mm fræser, kan
du vælge en 30mm ring og lave din skabelon 12x12 cm. Når du så stikker
fræseren ned i skabelonen med emnet fastspændt under, vil ringen sørge for
at der bliver en afstand på 1 cm fra kanten af skabelonen til ydersiden af
fræsejernet når du køre.

Mvh
//zigge

Fra : edob

Dato : 20-06-03 15:29

Hej NG

Købte en Bosch overfræser (den blå serie) for ca. et år siden og har haft
stor fornøjelse af den. Jeg er novice på området overfræser og har været på
biblioteket og på nettet for at søge "tips og fiduser" om brugen af
fræseren. Men uden at finde noget overhoved.

Flemming opgav et link hvor der skulle være "timevis" af relevant læsning -
men linket virker ikke, siger fejl !

Pse, lad os få det rigtige link.

Venlig hilsen, Frank.

Fra : zigge

Dato : 20-06-03 20:22

"edob" <frankhan@mail.dk> wrote in message

> Pse, lad os få det rigtige link.

Jeg tror at det var her han mente: http://www.routerworkshop.com/

Mvh
//zigge

Fra : Flemming og Solveig ~

Dato : 21-06-03 07:55

"edob" <frankhan@mail.dk> skrev i en meddelelse
> [...]

> fræseren. Men uden at finde noget overhoved.
>
> Flemming opgav et link hvor der skulle være "timevis" af relevant

Jeg har ikke tid til at finde alle mine link, men her er et par stykker.
Prøv at søge på router i "google"

http://www.growinglifestyle.com/h/improve/router/index.html
http://www.patwarner.com/

Skal du skritet videre, så lav dit eget fræsebord. Søg på "router table"

http://www.jeffgreefwoodworking.com/pnc/ShopProj/mountrout/index.html
http://www.amiigas.com/router_table/routertable.htm
http://www.jeffgreefwoodworking.com/pnc/ShopProj/routfence/index.html

Skal der købes nyt til fræseren så prøv
http://www.axminster.co.uk/default.asp?submit=Home. Engelsk firma med stort
set alt hvad hjertet kan begære af værktøj. Har handlet ved dem mange gange,
ca 8 dage efter bestilling over netet, ligger varen hjemme hos mig.
Flemming.

Fra : Søren ô¿ô

Dato : 21-06-03 08:45

Hvad siger i til denne her: Top craft fra Aldi.
http://aldi.dk/OFFER_DK/home.htm er den ok til hobbybrug?

--
M.V.H. Søren.

www.selkrog.subnet.dk