Hjælp jeg har købt en rose
Fra : Robert Eriksen

Dato : 18-06-03 16:20

Jeg har netop i dag anskaffet mig en Imperial Palace rose som det er
planen skal stå ude ved hoveddøren hvor den vil få sol det meste af
formiddagen.
Ham "rosemanden" jeg snakkede med derude sagde jeg skulle sørge for den
fik gødning og være opmærksom på sygdomme.
Og nu er det så jeg kommer til at tænke på hvad for noget gødning jeg
skal bruge, hvor meget skal den have?
Kan en almindelig gul Blomin bruges?
Og hvad gør man egentlig hvis den bliver syg? Klipper den ned?

Derudover er der også noget med at roser skal klippes til engang i
mellem. Skal det gøres om foråret eller efteråret?

Det er muligvis præmiedumme spørgsmål men mit hidtidige havehold har
begrænset sig til en græsslåmaskine og en eller anden gevækst der holdt
sig flot i flere uger indtil jeg fik at vide det var ukrudt.

Derudover ville jeg gerne dække jorden til med hvide småsten. Hvor får
man egentlig sådan nogle fra?
I havecenteret tager de 99kr for 25kg, men hvor meget dækker 25kg i
kvadratmeter?
Umiddelbart er jeg lidt imod at betale penge for småsten (især da 99kr
for 25kg lyder af lidt rigeligt) men jeg kan ikke lige se hvor man
ellers skulle få dem fra. Udover stranden hvor de jo sjældent har samme
størrelse eller holder sig i samme farve.

Gode råd modtages med glæde... eller også gerne links til lær-let sider

/Robert

Fra : Mogens

Dato : 18-06-03 16:37

On Wed, 18 Jun 2003 17:19:43 +0200, Robert Eriksen
<roeBLÅBÆRGRØD@adr.dk> wrote:

> [...]
>ellers skulle få dem fra. Udover stranden hvor de jo sjældent har samme
>størrelse eller holder sig i samme farve.

Hej

Nu ved jeg jo ikke hvor i landet du bor, men prøv et sted
hvor de sælger cement og beton.

Selv bor jeg i Aalborg og har købt masser af grus hos
Klarup Betonstøberi http://www.klarupbeton.dk/
Det koster kun en brøkdel af hvad de tager i et
byggemarked eller en planteskole.
Jeg vil gætte på noget i retning af 10-15 kr for de
25 kg du nævte.

mvh Mogens

Fra : Gazi

Dato : 18-06-03 18:20

"Robert Eriksen" skrev d. 18-06-03 16:20 dette indlæg :

> [...]

samme
> størrelse eller holder sig i samme farve.
>

> Gode råd modtages med glæde... eller også gerne links til lær-let

Hej
Roser skal gødes 3 gange om året,første gang i april. Du kan bruge en
god kompost og færdigblandet rosengødning.
Når forsythiaen blomstrer, plejer jeg at klippe mine roser. Som
grundregel kan storblomstrede roser og buketroser beskæres så der kun er
3-4 øjne/knopper på grenen. Buskroser og klatreroser 5-6 øjne/knopper.
Jeg vil anbefale dig at lægge våde aviser eller fiberdug under
småstenene, for at holde på fugten og holde ukrudt nede.

Hilsen Gazi

http://www.kandu.dk/

Fra : Robert Eriksen

Dato : 19-06-03 17:21

Gazi wrote:

> Hej
> Roser skal gødes 3 gange om året,første gang i april. Du kan bruge en
> god kompost og færdigblandet rosengødning.

Ok, det er jo til at overkomme.

> [...]
> Jeg vil anbefale dig at lægge våde aviser eller fiberdug under
> småstenene, for at holde på fugten og holde ukrudt nede.

Det lyder jo til at være til at finde ud af.
Med hensyn til stenene ville jeg bruge plastik til at holde ukrudt nede
og så prikke huller i, så regnvand kan løbe igennem.

Tak for hjælpen

/Robert

Fra : hatmand

Dato : 18-06-03 18:43

Er du i tvivl om noget angående roser så prøv dette link. Det har
hjulpet mig en del.-

http://hjem.get2net.dk/khrosenhave/

http://www.kandu.dk/

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 18-06-03 21:38

<roeBLÅBÆRGRØD@adr.dk> wrote:

>Det er muligvis præmiedumme spørgsmål men mit hidtidige havehold har

Ingen spørgsmål er dumme.

>begrænset sig til en græsslåmaskine og en eller anden gevækst der holdt
>sig flot i flere uger indtil jeg fik at vide det var ukrudt.

Den som sagde det er efter min mening dum...... hvis du syntes planten
var flot og passede ind der hvor den stod, så er det ikke ukrudt.

Ukrudt er jo bare planter som er uønskede på bestemte steder. At nogle
planter så altid omtales som ukrudt skyldes mere at de bliver et
voldsomt problem hvis man får dem ind i haven, f.eks fordi de spreder
sig lynhurtigt og kvæler alt andet, eller fordi de prikker/brænder.

Hvad der er ukrudt for en haveejer behøver ikke være det for en anden.

http://www.gartneriet.dk

Fra : Dorte R.M. Hansen

Dato : 18-06-03 22:08

On Wed, 18 Jun 2003 22:38:13 +0200, Mads Lie Jensen
<mads@gartneriet.dk> wrote:

>Hvad der er ukrudt for en haveejer behøver ikke være det for en anden.

Jeg får lige lyst til at tilføje, at det også hos mig afhænger af
placeringen i haven:

I forhaven er de store, flotte tidsler ikke velkomne, da de ikke
passer ind i billedet. Her er de ukrudt. I baghaven får de som oftest
en plet at vokse på til glæde for eksempelvis sommerfugle. Det samme
gælder brændenælder.

Forårets smukke sol i planteverdenen, mælkebøtten er ukrudt og skal
holde sig fra min køkkenhave og blomsterbede. Men den er meget
velkommen i græsområderne.

Snerlerne og jeg slås om stædigheden i drivhuset og køkkenhaven, for
her er de ukrudt. I de græsområderne, hvor der er lidt jordbunker
o.lign. er de nærmest eventyrlige, grønne og blomstrende ranker, som
jeg glædes over.

Og så er et par blokke rabarber at betragte som ukrudt for tiden. De
nægter at blive fjernet

Det handlede ikke meget om roser, indrømmet...

Hjertelig sommerhilsen
Dorte

--
http://www.bornholm.nu
Debat

Fra : Robert Eriksen

Dato : 19-06-03 17:22

Mads Lie Jensen wrote:

> Ingen spørgsmål er dumme.

> Den som sagde det er efter min mening dum...... hvis du syntes planten
> var flot og passede ind der hvor den stod, så er det ikke ukrudt.

Det var nu mere det knæk min selvtillid fik da den blomst jeg holdt så
godt, i virkeligheden kunne have vokset på en brosten under en trappe :)

/Robert

Fra : Inger Pedersen

Dato : 18-06-03 22:00

"Robert Eriksen" <roeBLÅBÆRGRØD@adr.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> skal bruge, hvor meget skal den have?
> Kan en almindelig gul Blomin bruges?
> Og hvad gør man egentlig hvis den bliver syg? Klipper den ned?

Prøv at læse Antoine de Saint-Exupery: "Den lille prins" - især afsnittet,
hvor han fortæller om den planet med rosen, som han forlod.
Den bog er god at bloive klog af - også på roser

Hilsen Inger