Biskop tager trussel om stævning med sinds~
Fra : Bo Warming

Dato : 18-06-03 11:56

Biskop tager trussel om stævning med sindsro
Helsingør-biskoppen Lise-Lotte Rebel føler sig på juridisk sikker grund i
sagen om Taarbæk-præsten Thorkild Grosbøll. Menighedsrådets jurist er uenig
og mener, at biskoppen er gået uden for sit kompetenceområdet.

BW: Når jeg læser skråsikre "TG bryder kirkelov og ansættelses-kontrakt"
mails, tænker jeg at folk dagdrømmer.
Menighedsrådsjuristen der tror, at suspendering og kalden til samtale kan
være ulovligt for en bisp, er dagdrømmer.

--
Bo Warming
Bjelkes Alle 46, 2200 København N

Fra : Anders Peter Johnsen

Dato : 18-06-03 16:25

"Bo Warming" <ELTZNXFXSMII@spammotel.com> skrev i en meddelelse
> [...]
uenig
> og mener, at biskoppen er gået uden for sit kompetenceområdet.

Hvilket jo er hul i hovedet...

> BW: Når jeg læser skråsikre "TG bryder kirkelov og ansættelses-kontrakt"
> mails, tænker jeg at folk dagdrømmer.

Ikke desto mindre må der vel findes een eller form for juridisk
ansættelseskontrakt, også for præster?

Grosbøll har jo angiveligt løjet sig gennem aflæggelse af præsteløfte, så
der må da være konfessionelle betingelser, han ikke lever op til?

> Menighedsrådsjuristen der tror, at suspendering og kalden til samtale kan
> være ulovligt for en bisp, er dagdrømmer.

Sidstnævnte kan jeg kun være enig i: Det lugter af regulært storhedsvanvid
oppe i Taarbæk, når man tilsyneladende ikke mener at Folkekirken dèr er
underlagt den lokale biskop...

Anders Peter Johnsen

Fra : Bo Warming

Dato : 18-06-03 20:04

"Anders Peter Johnsen" <anderspj@mail.dk> wrote in message
> "Bo Warming" <ELTZNXFXSMII@spammotel.com> skrev i en meddelelse
> uenig
>
> Hvilket jo er hul i hovedet...

Jura overrasker ofte,
- vær ikke for sikker

> Ikke desto mindre må der vel findes een eller form for juridisk
> ansættelseskontrakt, også for præster?

Kontrakter kan have fremmødekrav der er til at overskue, men teologi er
ikke altid logisk.

> Grosbøll har jo angiveligt løjet sig gennem aflæggelse af præsteløfte, så
> der må da være konfessionelle betingelser, han ikke lever op til?

Din vending "angivelig løjet" vurderer jeg som overdrivelse.

Fra : Lars Erik Bryld

Dato : 18-06-03 21:36

Vedrørende:

Scripsit Anders Peter Johnsen:

> Ikke desto mindre må der vel findes een eller form for juridisk
> ansættelseskontrakt, også for præster?

Folkekirkepræsters ansættelsesforhold fremgår af tjenestemandsloven:

http://www.djoef.dk/djoefnet/haandbogen/regel/tjenestemandsloven.htm

Det er ganske rigtigt at præsten er ansat af kirkeministeriet og at
biskoppen almindeligvis kun kan indstille til afskedigelse i særlige
tilfælde f.eks. §43, men der står intet i tjenestemandsloven om hvem som har
retten til at suspendere en tjenestemand. Af §19 fremgår tydeligt at
suspension er muligt, når

"han har pådraget sig [be]grundet mistanke om et forhold, der betager ham
den tillid, som bestridelsen af stillingen kræver, eller som i øvrigt gør
det betænkeligt, at han vedblivende udfører sit hidtidige arbejde"

Som præstens nærmeste foresatte er det givetvis biskoppens ret at iværksætte
suspension. At hun så har valgt en blødere formulering "fritagelse" ændrer
vel ikke på det. Det er jo blot diplomati, ligesom når folk får chancen for
selv at sige op i stedet for at blive fyret.

> Grosbøll har jo angiveligt løjet sig gennem aflæggelse af
> præsteløfte, så der må da være konfessionelle betingelser, han ikke
> lever op til?

Han har klokkeklart overtrådt §1 i Lov om domstolsbehandling af gejstlige
læresager af 28. april 1992:

http://www.teo.au.dk/html/syst/aljacob/lov336.html

§ 1. Loven finder anvendelse på sager, der indbringes for præsteretten eller
bisperetten med påstand om, at en tjenestemandsansat præst, provst eller
biskop i forkyndelsen eller på anden lignende måde har tilsidesat den danske
folkekirkes bekendelsesgrundlag (læresager).

Af særlig interesse for biskoppelig kompetence og konsekvens:

§ 3. Kirkeministeren kan efter forudgående forhandling med biskoppen
beslutte, at en læresag skal rejses.
Stk. 2. Hvis biskoppen forlanger det, *skal* kirkeministeren rejse læresag.

§ 16. For tilsidesættelse af folkekirkens bekendelsesgrundlag og for andre
tjenesteforseelser, jf. § 3, stk. 4, kan idømmes advarsel, irettesættelse,
bøde indtil 1/2 måneds løn eller afsked.

--

Med venlig Hilsen
Lars Erik Bryld

Fra : Anders Peter Johnsen

Dato : 19-06-03 00:50

"Lars Erik Bryld" <larserik@dadlnet.invalid> skrev i en meddelelse
> Vedrørende:

> Scripsit Anders Peter Johnsen:

> Folkekirkepræsters ansættelsesforhold fremgår af tjenestemandsloven:

Jeg takker mange gange for dit meget oplysende indlæg!

Der kan vist ikke være tvivl om at Grosbøll er færdig som præst i
Folkekirken, hvis ikke han skulle være så fej at dementere sine ellers ret
umisforståelige udtalelser for at beholde jobbet? Og kunne hykle videre hver
søndag på statens regning?

Anders Peter Johnsen