F2 frø?
Fra : Nordhild

Dato : 17-06-03 20:34

Hej alle

Hvad er F2 frø? jeg ved godt hvad F1 er, men hvad betyder F2.

mvh Maja

Fra : Per A. Hansen

Dato : 18-06-03 09:28

"Nordhild" <c971598@student.dtu.dk> skrev i en meddelelse
> Hej alle
>
> Hvad er F2 frø? jeg ved godt hvad F1 er, men hvad betyder F2.

Måske ved ikke alle, hvad F1- frø er.
F1 - frø er fremkommet ved krydsning mellem 2 eller flere
fremavlede linier, afkommet er fuldstændig ens.
Hvis krydsningen foregår mellem 2 eller flere indavlede, rene linier,
er afkommet særdeles frugtbart, man udnytter effekten
"krydsningsfrodighed".

F2 frø er frø, der er avlet på F1-generationen, de er
derfor uens og ikke så gode som F1-frøene.
F2-frø bør være billige.

Per A. Hansen