formering af buksbom
Fra : Majer

Dato : 17-06-03 20:31

Hejsa!

Kan man lave nye små buksbomplanter af en stor gammel plante??

I så fald; hvordan, hvornår osv??

Mange hilsner fra
--
Majer
www.majer.dk

Fra : Poul Erik Jørgensen

Dato : 17-06-03 22:05

"Majer" <majbritt<FJERN@majer.dk> skrev i en meddelelse
> Kan man lave nye små buksbomplanter af en stor gammel plante??
> I så fald; hvordan, hvornår osv??

Jeg har tit gjort det. Læg en af de lave grene hen ad jorden, læg en sten
på, og til efteråret er der rødder.

Poul Erik Jørgensen
--
Remove NNN from my e-mail address when replying.
Enlevez NNN de mon adresse électronique pour me répondre.

Fra : Majer

Dato : 18-06-03 05:49

Poul Erik Jørgensen wrote:
> Jeg har tit gjort det. Læg en af de lave grene hen ad jorden,
> læg en sten på, og til efteråret er der rødder.

Kan man så sætte de nye planter i potter vinteren over?? Måske indenfor,
eller i drivhus tænker jeg...

--
Majer
www.majer.dk

Fra : Pia J

Dato : 18-06-03 07:00

"Majer" <majbritt<FJERN@majer.dk> wrote in message news:3eefef3f$0$97191

> Kan man så sætte de nye planter i potter vinteren over?? Måske indenfor,
> eller i drivhus tænker jeg...

Du kan faktisk lave dem direkte i potter - tag grenen og krog den fast mod
jorden i potten - måske en hel række hvis grenen er lang nok - og klip dem
løs når de har rødder.

Kender ikke til, hvor hårdfør buksbummmelum er overfor vintervejr. Kommer an
på, hvor store de når at blive måske? Drivhus ville sikkert være fint.

:Pia

Fra : Poul Erik Jørgensen

Dato : 18-06-03 18:08

> Kender ikke til, hvor hårdfør buksbummmelum er overfor vintervejr.
> Kommer an på, hvor store de når at blive måske? Drivhus ville sikkert
> være fint.

Ja - eller i det hele taget lidt i læ, op ad huset eller tilsvarende.
Hårdførhed? Jeg har her i vinter haft en lille kvist (med rødder) stående
oven på jorden i en lille potte, og den har klaret sig fint. Men man er nok
sikrest, hvis de står rimeligt beskyttede om vinteren.

Poul Erik Jørgensen

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 18-06-03 21:30

On Wed, 18 Jun 2003 19:08:21 +0200, "Poul Erik Jørgensen"
<poul.erik@NNNweb.de> wrote:

> [...]
>oven på jorden i en lille potte, og den har klaret sig fint. Men man er nok
>sikrest, hvis de står rimeligt beskyttede om vinteren.

Jeg plejer at dække mine, som avles i 9cm/10cm/1 liters potter over med
hvid plast hver vinter. Der er så godt som ingen som dør i vinterens
løb.

http://www.gartneriet.dk

Fra : Marco

Dato : 18-06-03 09:08

"Majer" <majbritt<FJERN@majer.dk> skrev:

> Kan man lave nye små buksbomplanter af en stor gammel plante??

Se hvordan på video her: http://www.tvmidtvest.dk/sw2600.asp. Det 6. indlæg
handler om stiklingeformering af buksbom.

--
Hilsen Marco

www.MecoWeb.dk
www.Kolonihaveportal.dk

Fra : jan h

Dato : 18-06-03 16:50

er det en fordel at døbbe stiklingerne i roddannerpulver?

mvh jan og god sommer

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 18-06-03 21:32

On Wed, 18 Jun 2003 17:49:30 +0200, "jan h" <hermann.dk@tdcspace.dk>
wrote:

>er det en fordel at døbbe stiklingerne i roddannerpulver?

Næppe. Det er lige så vigtigt at tage stiklingerne på det rigtige
tidspunkt (hvilket er en ret lang periode for buksbom) og at passe dem
ordentligt, dvs. de må ikke tørre ud, de skal gerne stå lunt osv.

http://www.gartneriet.dk