Skærme
Fijala 3554
TFT skærme til billedbehandling
Fra : Erik Greve

Dato : 17-06-03 20:00

Hej i Gruppen

Jeg overvejer ny skærm, måske TFT, Jeg bruger min skærm en hel
del til billedbehandling - undervisning. Er der nogen, der kan vurdere TFT
imod CRT når
det specifikt går på billedbehandling ?

Venlig hilsen
Erik

Fra : Madsen

Dato : 18-06-03 13:07

Erik Greve skrev:

> Er der nogen, der kan vurdere TFT imod CRT når det specifikt går
> på billedbehandling ?

Jeg havde/har de samme overvejelser og synes at jeg fik nogle
rigtige gode svar i denne tråd:
<http://www.google.com/groups?ie=UTF-8&oe=UTF-8&as_umsgid=Xns935C91C4CD8E.thomas@madsen.tdcadsl.dk&lr=&as_scoring=d&hl=da>

Hvorvidt en fladskærm er egnet til farvekritisk arbejde er der lidt
uenighed om rundt omkring. Den kritik jeg oftest hører vedrørende
TFT kontra CRT er at farverne ændrer sig hvis du flytter hovedet
fra side til side og det er jo knap så heldigt. Jeg tror dog at
det problem efterhånden er ved at være elimineret med de store
betragtningsvinkler der efterhånden er på de fleste TFT-skærme,
men det er værd at tage med i sine overvejelser tror jeg.

Et andet problem er at lysstyrken rundt omkring på en TFT-skærm
kan variere fordi at baglyset ikke bliver jævnt fordelt over hele
skærmens overflade. Det er nok specielt et problem ved de større
LCD-skærme vil jeg tro og lur mig om det ikke også kun er de
ringeste TFT-skærme der lider under det problem, men kontroller
det inden du køber.

Du har heller ikke mulighed for at justere kontrasten på en TFT.
Det eneste du kan justere er lysstyrken på baglyset, men jeg har
ladet mig fortælle at de farveprofiler som følger med til de
fleste CRT-skærme er mere nøjagtige end dem der følger med til
CRT-skærme. Jeg tror dog bare under alle omstændigheder at du
vil gøre dig selv en tjeneste at investere i noget kalibrerings-
software hvis du sidder med farvekritisk arbejde. Det er altså
langt bedre end at bruge 'canned' farveprofiler. Altså dem der
følger med til skærmen fra fabrikken.

Jeg er ikke et sekund i tvivl om at man før eller siden vil skifte
over til en fladskærm. Spørgsmålet er bare hvornår. Jeg venter
lidt endnu da der stadig er lidt fosfor tilbage på min CRT. :)

Madsen.

Fra : Madsen

Dato : 18-06-03 15:36

Madsen skrev:

> Det er nok specielt et problem ved de større LCD-skærme vil jeg
> tro [..]

Jeg mente TFT-skærme, men skrev LCD.

Madsen.

Fra : Erik W.

Dato : 18-06-03 22:15

"Madsen" skrev i en meddelelse

> Jeg er ikke et sekund i tvivl om at man før eller siden vil skifte
> over til en fladskærm. Spørgsmålet er bare hvornår.

Mon ikke det sker for alvor når Oled skærmene kommer på markedet for fuldt
tryk om et par år?
De nuværende meget tidlige Oled-displays har allerede nu betydeligt bedre
synsvinkel specs og kontrast end de nuværende TFT-skærme, så hvordan vil de
ikke yde, når de får et par års udvikling på bagen?

Mvh Erik

Fra : Madsen

Dato : 19-06-03 15:14

Erik W. skrev:

> Mon ikke det sker for alvor når Oled skærmene kommer på markedet
> for fuldt tryk om et par år?

Jo, hvis det ikke sker før, så gør det sikkert til den tid, medmindre
at OLED-skærmene da har nogle voldsomme ulemper, men det tvivler jeg
nu på at de har. De bliver vel, som alt muligt andet teknik, bedre og
bedre og billigere og billigere til fordel for os forbrugere.

Madsen.

Fra : Erik Greve

Dato : 19-06-03 20:43

Tak for nogle gode, informative kommentarer. Jeg tror jeg bliver på CRT lidt
endnu. Jeg har og bruger kalibreringssoftware, det er nok nødvendigt, og
farverne
på en CRT er da fortrinlige.

Venlig hilsen Erik G.