Ansæt flere som Thorkild
Fra : Per Abrahamsen

Dato : 17-06-03 18:10

Hvis den danske folkekirke skal bevare sin status som folkekirke, og
sin særlige forbindelse med staten, må den også ansætte præster der
svarer til hvad folket tror og ikke tror på. Et stort flertal af
danskerne er ikke kristne[1], og det skal selvølgelig afspejle sig
blandt præsterne. Vi har brug for mange flere ateister i
præstetillinger. Og selvfølgelig bør 5-10% af stillingerne som
præster i den danke folkekirke reserveres til vores muslimske brødre.

Alternativt kunne man gøre som i Sverige, indføre et moderne verdsligt
demokrati, og afbryde forbindelserne mellem Kirke og Stat.
Folkekirken kan så blive til den Luthersk-Evangeliske Kirke i Danmark,
og nøjes med at ansætte troende præster.

--
Per Abrahamsen <abraham@dina.kvl.dk>
"Believe in the loving god! Repent your sin before the loving god!

Footnotes:
[1] Her defineret som folk der ikke tror på Jesus som Frelseren.

Fra : Bo Warming

Dato : 17-06-03 18:57

"Per Abrahamsen" <abraham@dina.kvl.dk> wrote in message
> Hvis den danske folkekirke skal bevare sin status som folkekirke, og
> sin særlige forbindelse med staten, må den også ansætte præster der
> svarer til hvad folket tror og ikke tror på.

Hvem sir der er noget godt ved at FK bevarer status som nu.?
Privatisering er vist de fleste i denne ng tilhænger af.

Et stort flertal af
> danskerne er ikke kristne[1], og det skal selvølgelig afspejle sig
> blandt præsterne.

Danskerne er kristne på en moderne Grosbøll-agtig måde, - men da de kun
gider kirken til højtider, vil de gerne have gammeldags præster. Måske dog
ikke så mange som nu.

Vi har brug for mange flere ateister i
> præstetillinger. Og selvfølgelig bør 5-10% af stillingerne som
> præster i den danke folkekirke reserveres til vores muslimske brødre.

Ateister er der lærerstillinger til og terapeutstillinger til.

> [...]
> Folkekirken kan så blive til den Luthersk-Evangeliske Kirke i Danmark,
> og nøjes med at ansætte troende præster.

Svenskerne har såmænd ikke opdaget at der er sket nogen modernisering. De er
så snu så at alt er ved det gamle. Var de ærlige, så sendte de et girokort
hvert nytår, som alle andre hæderlige foreninger gør.
Og betaler man ikke kontingent, så ryger man ud og fortaber retten til
service.

det er fremskridts-privatiseringsløsningen . Ærlighed varer længst.

Fra : Vidal

Dato : 17-06-03 19:21

In news:rju1ao3a26.fsf@zuse.dina.kvl.dk,
Per Abrahamsen <abraham@dina.kvl.dk> typed:

> [...]
> præstetillinger. Og selvfølgelig bør 5-10% af stillingerne som
> præster i den danke folkekirke reserveres til vores muslimske brødre.

Forudsat du har ret i din antagelse [1] om det store flertal
*og* at vi skal bevare folkekirken, har du naturligvis ret.
Det ville jo i en eller anden forstand være en morsom
tanke at skulle bevare folkekirken for de hedninge, der
har behov for bryllup, barnedåb og begravelse.

> Alternativt kunne man gøre som i Sverige, indføre et moderne verdsligt
> demokrati, og afbryde forbindelserne mellem Kirke og Stat.

Jeg har altid en stærk forsvarer af folkekirken, men
det har nok været fordi jeg lidt for naivt har troet,
præsterne var kristne. Det er der selvfølgeligt også
nogen, der er, men at der er spredt så megen tvivl,
er nok til at ændre min mening.

> Folkekirken kan så blive til den Luthersk-Evangeliske Kirke i Danmark,
> og nøjes med at ansætte troende præster.

Det bliver nok vanskeligt, i betragtning af, hvordan Grosbøll
bliver støttet af sin menighed. Han har jo nok ført dem derud,
hvor der ingen vej er tilbage.

Og det vll nok gælde masser af de siddende præster.
Hvis de ikke er kristne, vil de vel lyve sig kristne, det kan jo
i en eller forstand være ligegyldigt, når Gud ikke eksisterer
for dem.

Venlig hilsen

Villy Dalsgaard

--
Hent biblen her - og læs den selv. Er Gud død - læs hvad Nietzsche
mener. Siger Darwin, vi nedstammer fra aberne? Siger den moderne fysik

Fra : Bo Warming

Dato : 17-06-03 19:30

Det er en underlig ting i denne verden, at skønt vi alle er uenige med
hinanden, så har vi alle sammen altid ret. Logan Pearsall
Smith

Altså ENHVER ER SALIG I SIN TRO

Men behøver vi en folkekirke til at marchere i takt trosmæsigt?

Helt tosset ville være at sige

"Den er der, så lappeskrædderi skal ske - og muslimerne skal inviteres ind,
selvom de hader os og foragter vor tro som hedenskab."

Fra : Vidal

Dato : 17-06-03 21:02

In news:2%IHa.1860$Pl.1586@fe13.atl2.webusenet.com,

Bo Warming <ELTZNXFXSMII@spammotel.com> typed:

> Men behøver vi en folkekirke til at marchere i takt trosmæsigt?

Næ, og det har vi heller ikke. Men hvis ikke-troen
legitimeres inden for kirken, så er det på tide for
de kristne at sige stop.

Vh

Villy Dalsgaard

Fra : Anders Peter Johnsen

Dato : 18-06-03 01:10

"Vidal" <vidal@worldonline.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Næ, og det har vi heller ikke. Men hvis ikke-troen
> legitimeres inden for kirken, så er det på tide for

Jeg er nået dertil at jeg opsiger mit medlemsskab, hvis ikke Grosbøll bliver
fyret.

Det er - i modsætning til Tårbækmenigheden - ikke nogen "trussel", men jeg
kan bare ikke se, hvorfor jeg skulle være medlem af en såkaldt "kirke" som
muligvis støtter ateister i deres vantro. Hvis Kirken ikke drejer sig om
Kristus, så er det bare ikke en kirke længere, og så er jeg bedre stillet
alene som troende Kristenmenneske end jeg er ved at deltage i dèt hykleriske
pop-gejl. Hvis Folkekirken absolut vil reducere sig selv til at være en
anden "babylonsk skøge" i tolerancens "hellige" navn, så vil jeg gerne pænt
betakke mig medlemsskab på grund af trosmæssige årsager...

Anders Peter Johnsen

Fra : Per Rønne

Dato : 18-06-03 12:41

Anders Peter Johnsen <anderspj@mail.dk> wrote:

> Jeg er nået dertil at jeg opsiger mit medlemsskab, hvis ikke Grosbøll bliver
> fyret.

Du kan være rolig for at der kun er tre mulige udgange på denne sag:

• Grosbøll tilbagekalder sine udtalelser, og erklærer sig for fuld
tilhænger af den augsburgske konfession.

• Grosbøll tager konsekvensen af sin ateistiske tro og siger selv op.
Mon ikke han så kan bevare sin præstepension?

• Der indledes en kætterproces mod Grosbøll, der i lighed med sagen om
den baptistiske præst ender med at han fradømmes kjole og krave.
--
Per Erik Rønne

Fra : Bo Warming

Dato : 18-06-03 12:53

"Per Rønne" <per.ronne@invalid.dk> wrote in message

> [...]
>
> • Der indledes en kætterproces mod Grosbøll, der i lighed med sagen om
> den baptistiske præst ender med at han fradømmes kjole og krave.

Per Rønne er ofte alt for kategorisk. En sandsynlig mulighed er at bispen
siger at de er nået til enighed og præsten kommer med nogle komporomissende
udtalelser, der ikke giver ansigtstab.
Danmark har ikke tradition for kategorisk skel og dogmer.
Teologi er jo ulogisk, og det vil folk så lære at forstå.

Fra : Per Rønne

Dato : 18-06-03 13:08

Bo Warming <ELTZNXFXSMII@spammotel.com> wrote:

> Danmark har ikke tradition for kategorisk skel og dogmer.

Ikke desto mindre blev baptisten fradømt kjole og krave.
--
Per Erik Rønne

Fra : Niels Peter

Dato : 17-06-03 21:16

Per Abrahamsen wrote:

> Vi har brug for mange flere ateister i
> præstestillinger.

Pedanter vil jo nok hævde, at ateister hverken har brug for præster
eller kirker og derfor kan leje sig nogle mødelokaler ....

Niels Peter

Fra : Per Abrahamsen

Dato : 18-06-03 08:56

"Niels Peter" <mail@bluewhite.dk> writes:

> Pedanter vil jo nok hævde, at ateister hverken har brug for præster
> eller kirker og derfor kan leje sig nogle mødelokaler ....

Jo, det er fint sted at tale om at vi skal være gode og rare ved
hinanden, hvilket jo er det essentielle budskab i Biblen når vi skærer
alt pjattet med Gud og Frelse væk.

Hvis folkekirken skal fortsætte som statskirke og representere folket,
må den gøre kristendommen til en ateistisk "religion", det vil sige en
religion uden guder. Thorkild Grosbøll er godt på vej.

Som ateist passer det mig fint, men jeg fatter ikke at der ikke er
flere troende kristne der protesterer, og kræver kirken løsrevet fra
staten.

Vil I ikke hellere have en uafhængig Luthersk-Evangelistisk kirke for
de 30% der rent faktisk tror på Jesus som Frelseren, en en bred
folkeekirke med 85% af befolkningen som medlemmer, hvor et flertal
mener Jesus er en historisk person der bare havde et par gode ideer?

Fra : Niels Peter

Dato : 18-06-03 09:02

Per Abrahamsen wrote:

> Vil I ikke hellere have en uafhængig Luthersk-Evangelistisk kirke for
> de 30% der rent faktisk tror på Jesus som Frelseren,

Mange af os vil gerne (personligt tror jeg nu, det er lidt flere end 30
%).
Men det er svært, fordi det kræver en grundlovsændring, og det orker
politikerne ikke, med mindre det er piskende nødvendigt. Det er nemlig
en meget lang og bøvlet proces.

Niels Peter

Fra : Per Rønne

Dato : 18-06-03 12:41

Per Abrahamsen <abraham@dina.kvl.dk> wrote:

> Jo, det er fint sted at tale om at vi skal være gode og rare ved
> hinanden, hvilket jo er det essentielle budskab i Biblen når vi skærer
> alt pjattet med Gud og Frelse væk.

Dette »pjat« er tilfældigvis det centrale i kristendommen. Kristendommen
kan ikke reduceres til et spørgsmål om etik og nogle ceremonier.

> Hvis folkekirken skal fortsætte som statskirke og representere folket,
> må den gøre kristendommen til en ateistisk "religion", det vil sige en
> religion uden guder. Thorkild Grosbøll er godt på vej.

Nej. Og det ville i øvrigt kræve en grundlovsændring.

> [...]

> folkeekirke med 85% af befolkningen som medlemmer, hvor et flertal
> mener Jesus er en historisk person der bare havde et par gode ideer?

Man kan ikke granske folk i nyrer og lever, og det overvejende flertal
af etniske danskere, over 90%, ønsker altså den nuværende ordning
opretholdt. Men man kan ikke acceptere folkekirkepræster der direkte og
offentlige erklærer at »Deus non existe«.
--
Per Erik Rønne

Fra : Bo Warming

Dato : 18-06-03 12:48

> [...]
> opretholdt. Men man kan ikke acceptere folkekirkepræster der direkte og
> offentlige erklærer at »Deus non existe«.

Det sidste har Grosbøll slet ikke gjort - og derfor afventes nu SNAK m.bisp.

De afslappet-kristne danskere vil have en slags kirke fortsat tilgængelig
for alle - man ved hvad man har men ikke hvad man får.
Man kan lide lokalstyre - og man tror det har vi,
Fordele og ulemper ved at holde ministerie væk, også økonomisk, er uklare
for mange.
Hvis der var debat om privatisering og at private kirker kunne få
B-medlemmer og betaling-pr-dåb og -pr-bryllup og -pr-begravelse, ville det
nok blive foretrukket af de fleste.

Fra : Per Rønne

Dato : 18-06-03 13:08

Bo Warming <ELTZNXFXSMII@spammotel.com> wrote:

> "Per Rønne" <per.ronne@invalid.dk> wrote in message

> Det sidste har Grosbøll slet ikke gjort - og derfor afventes nu SNAK m.bisp.

Det er /netop/ det han har gjort - og stadig gør.
--
Per Erik Rønne

Fra : Lyrik

Dato : 19-06-03 16:59

"Per Rønne" <per.ronne@invalid.dk> skrev i en meddelelse

> Dette »pjat« er tilfældigvis det centrale i kristendommen. Kristendommen
> kan ikke reduceres til et spørgsmål om etik og nogle ceremonier.
+++++++++++++++++++++++++++++++++
Nej og når de ateistiske spydspidser dukker frem af buskadset, så kan man
være sikker på at det er fordi deres ejermænd har lugtet kristenblod!))
Liselotte Rebel giver sig god tid, så man kan blive helt nervøs. kigger vi
lidt på hende som menneske så tror jeg at hun vil vælge rigtigt. Fra Dansk
Kvindebiografisk leksikon er klippet:

"Som biskop har hun lagt vægt på at bruge sit embede til at inspirere
stiftets præster til at fastholde det teologiske arbejde som kernen i
præstejobbet, vigtigere end alle mulige udadvendte og sociale aktiviteter.
Præsten skal være præst, ikke socialrådgiver eller psykolog. LLR blev ridder
af Dannebrogordenen i 1996".

Og så er jeg ikke sikker alligevel, for hendes yndlingsteolog er Karl Barth
hvor hun har heftet sig ved at Gud skaber sig plads i mennesket ved sit ord.
Det kunne forlede hende til at tro at Gud kan skaffe sig plads i Grosbøll
hvis han bare får lidt tid.))

Hilsen
Jens

Fra : Per Rønne

Dato : 19-06-03 17:03

Lyrik <lyrikfjern@heaven.dk> wrote:

> [...]
> Det kunne forlede hende til at tro at Gud kan skaffe sig plads i Grosbøll

Der er næppe nogen tvivl om at tilbagekalder Grosbøll sine ateistiske
tro, så kan beholder såvel kjole og krave som embede og pension.
--
Per Erik Rønne

Fra : Niels Peter

Dato : 19-06-03 17:45

Lyrik wrote:

> Det kunne forlede hende til at tro at Gud kan skaffe sig
> plads i Grosbøll hvis han bare får lidt tid.))

Det skulle være heller ikke være utænkeligt - de siger ude i byen, at
han er almægtig, ham Gud?

Niels Peter

Fra : Lyrik

Dato : 20-06-03 22:52

"Niels Peter" <mail@bluewhite.dk> skrev i en meddelelse

> Det skulle være heller ikke være utænkeligt - de siger ude i byen, at
> han er almægtig, ham Gud?
>
> Niels Peter
+++++++++++++++++++++++++++++++++++++
Jeg giver dig helt ret. Men som forkynder af Guds eksistens kan man kalde
ham "åndelig syg".
En åndelig syg skal der bedes for og han skal have rekonvalesenstid. Imens
bør hans embede varetages af en anden præst.

Jens

Fra : Andreas Falck

Dato : 18-06-03 19:40

Per Abrahamsen abraham@dina.kvl.dk skrev dette:

[ ... ]
> [...]
> folkeekirke med 85% af befolkningen som medlemmer, hvor et flertal
> mener Jesus er en historisk person der bare havde et par gode ideer?

Jo naturligvis, - men der er vel ikke engang 30% når det kommer til
stykket!

Men skal Folkekirken fortsat være en *kristen* kirke er der da ikke
andet for end at adskille den fra statsmagten!

http://sdanet.dk/ + http://syndflod.dk/
*** *Alle med debatforum* ***

Fra : Per Abrahamsen

Dato : 18-06-03 10:54

> Mange af os vil gerne (personligt tror jeg nu, det er lidt flere end 30
> %).

Det troede jeg også, men jeg så en meningsmåling hvor de havde spurgt
en række religiøse spørgsmål. Et flertal svarede "ja" til spørgsmålet
om de var kristne, men "nej" til spørgsmålet om de troede på Jesus som
frelseren. Jeg mener det var ca. en tredjedel der svarede ja på det
spørgsmål.

Fra : Niels Peter

Dato : 18-06-03 21:08

Per Abrahamsen wrote:
> [...]

> om de var kristne, men "nej" til spørgsmålet om de troede på Jesus som
> frelseren. Jeg mener det var ca. en tredjedel der svarede ja på det

Jamen, jeg vil da ikke udelukke, det kun drejer sig om så få, og vil i
så fald være glad over, at det dog ikke er 0 %
Jeg nærer blot en stor skepsis til sådanne undersøgelser, når jeg ser,
hvor få mennesker, de som regel har spurgt.
Desuden tror jeg ikke, emnet egner sig til de sædvanlige
spørgeskemaundersøgelser à la "Tror De på Jesus som frelser, Ja, Nej,
Ved ikke". Det er jo mere komplekse sager end hvorvidt man synes, Omo er
et godt vaskepulver ...

Niels Peter

Fra : Per Abrahamsen

Dato : 19-06-03 11:17

> [...]

> spørgeskemaundersøgelser à la "Tror De på Jesus som frelser, Ja, Nej,
> Ved ikke". Det er jo mere komplekse sager end hvorvidt man synes, Omo er

Jeg er enig i at der er stor usikkerhed på den slags undersøgelser,
men det er stadig det mest objektive bud på et tal vi kan komme frem
til. Ellers så danner man sig jo bare et indtryk af hvad man læser og
hvem man taler med, og den slags bliver altid stærkt farvet af hvem
man selv er.

Fra : Jesper Nielsen

Dato : 17-06-03 21:57

Hvis Foke"kirken" kan finde på at udvælge Grosbøll som åndelig leder af
borgerne i Lyngby, kan vi da hurtig afgøre, at det ikke er i FK man skal
finde de kristne, som er beskrevet i bibelen.

Det er naturligvis frit for enhver, hvad de vil tro på. Nogle tror på Jesus,
nogle på Joseph Smith, andre på Dalai Lama. Hvis man hellere vil tro på
Grosbøll, så gør man det.

Jesper

Fra : OZ5VIB Børge Jens~

Dato : 17-06-03 22:29

"Per Abrahamsen" <abraham@dina.kvl.dk> skrev i en meddelelse
> Hvis den danske folkekirke skal bevare sin status som folkekirke, og

Når det Danske folk ikke tror må vi ansætte flere præster der er troende da
kirken er en forsamling af troende der også forkynder frelsen i Jesus og
ikke en klub af ateister.

--
Hej fra Børge.
http://www.nydheder.subnet.dk/

Fra : kjaer

Dato : 18-06-03 02:22

> [...]
> præstetillinger. Og selvfølgelig bør 5-10% af stillingerne som
> præster i den danke folkekirke reserveres til vores muslimske brødre.

En lidt underlig måde at sige det på, men selvfølgelig er det bedre med
ærlige mennesker som Grosbøl end med hyklere der "tror" på grund af løn og
pension.

Fra : Vidal

Dato : 18-06-03 12:23

"kjaer" <villykn-no@spam.gl> wrote in message news:<VgOHa.1142$I5.1022@news.get2net.dk>...

> selvfølgelig er det bedre med
> ærlige mennesker som Grosbøl end med hyklere der "tror" på grund af løn og
> pension.

En ærlig mand som har løjet i kirken, hvergang
han sagde trosbekendelsen?

Venlig hilsen

Villy Dalsgaard

Fra : Bo Warming

Dato : 18-06-03 12:50

"Vidal" <vidal@worldonline.dk> wrote in message
> "kjaer" <villykn-no@spam.gl> wrote in message

> En ærlig mand som har løjet i kirken, hvergang
> han sagde trosbekendelsen?

Lad os se at komme videre - løgn er bevidst misinformation og her er der
ikke skarpe regler.
Teologi er ikke om logik.

Fra : Anders Peter Johnsen

Dato : 18-06-03 16:37

"Vidal" <vidal@worldonline.dk> skrev i en meddelelse
> "kjaer" <villykn-no@spam.gl> wrote in message

> En ærlig mand som har løjet i kirken, hvergang
> han sagde trosbekendelsen?

Narj-narj! Han tror da vist på hele TO linjer, nemlig: "Pint under Pontius
Pilatus, korsfæstet død og begravet..."

Men så heller ikke mere, så vidt jeg ellers kan se?

Anders Peter Johnsen

Fra : Niels Peter

Dato : 18-06-03 17:04

Anders Peter Johnsen wrote:
> "Vidal" <vidal@worldonline.dk> skrev i en meddelelse

> Narj-narj! Han tror da vist på hele TO linjer, nemlig: "Pint under
> Pontius Pilatus, korsfæstet død og begravet..."
>
> Men så heller ikke mere, så vidt jeg ellers kan se?

Vel også "den hellige, almindelige kirke", som skaffer ham hans
lønningscheck?

Niels Peter

Fra : Anders Peter Johnsen

Dato : 18-06-03 19:41

> Vel også "den hellige, almindelige kirke", som skaffer ham hans
> lønningscheck?

Jeg tvivler på at det skulle være tilfældet...

Han tror jo ikke på Gud, så hvorfor skulle han anse kirken for at være
"hellig"? Tværtimod er det jo netop problemet, at han tilsyneladende ikke
mener at det overhovedet er nødvendigt for kirken at være hellig?

Anders Peter Johnsen

Fra : Niels Peter

Dato : 18-06-03 20:36

Anders Peter Johnsen wrote:
> [...]
> "hellig"? Tværtimod er det jo netop problemet, at han tilsyneladende
> ikke mener at det overhovedet er nødvendigt for kirken at være hellig?

Du har selvfølgelig ret - jeg skulle have sat en *sarkasme* markør ...

Niels Peter

Fra : Bo Warming

Dato : 18-06-03 20:21

"Niels Peter" <mail@bluewhite.dk> wrote in message

> Vel også "den hellige, almindelige kirke", som skaffer ham hans
> lønningscheck?

Jeg gætter på at Grosbøll i alt hvad han gør, drives af samme idealisme og
ærlighed som prægede hin Luther der sagde "Her står jeg, jeg kan ikke andet"

Alt tyder på at han står omgivet af en menighed, for hvem han er rette
præst.

Om andre som han bør ansættes, er op til de enkelte menighedsråd af afgøre -
det ligner stalinistisk planøkonomi hvis nogen vil fremtvinge centraliseret
styring af sådant.
Indtil vi får privatiseret folkekirken, er der risiko for at ufølsomme Per
Abrahamsen - eller muslim - typer drejer institutionen i ulykkesskabende
retning.

Fra : Niels Peter

Dato : 18-06-03 20:35

Bo Warming wrote:

> Indtil vi får privatiseret folkekirken, er der risiko for at
> ufølsomme Per Abrahamsen - eller muslim - typer drejer institutionen
> i ulykkesskabende retning.

Muslimtyper vil få næsten lige så svært ved at leve op til
bekendelsesskrifterne som Grosbøll.

Niels Peter

--
Niels Peter
www.bluewhite.dk

Fra : Anders Peter Johnsen

Dato : 19-06-03 00:40

"Bo Warming" <ELTZNXFXSMII@spammotel.com> skrev i en meddelelse

> Jeg gætter på at Grosbøll i alt hvad han gør, drives af samme idealisme og
> ærlighed som prægede hin Luther der sagde "Her står jeg, jeg kan ikke
andet"

Jeg mener SLET IKKE at den sammenligning kan bruges:

Luther og Grosbøll er direkte modsætninger.

Hvor Luther netop måtte sige fra, FORDI han faktisk troede, står Grosbøll
imidlertid og siger fra, fordi han IKKE tror.

Luther stod netop i en teologisk diskussion, hvor han ikke følte at han
kunne bedrage de hellige skrifter (Bibelen) eller sin
samvittighed.
Grosbøll derimod anerkender tydeligvis ikke Bibelen og hans samvittighed må
kunne ligge på et meget lille sted, når han har angiveligvis har løjet over
for Gud og øvrighed, da han aflagde præsteløfte.

> Alt tyder på at han står omgivet af en menighed, for hvem han er rette
> præst.

Begrebet "præst" kan såmænd også ligge på et meget lille sted, da det jo
netop er et kristent begreb og Grosbøll tilsyneladende har store problemer
med at tro på Kristendommen...

Meget kan man kalde ham, men "præst" kan men vel efterhånden næppe - og især
ikke ud fra en luthersk betragtning - kalde ham, da troen atter engang er
forudsætning for at vi som kristne kan mene at vi alle er præster. Det
gælder så vidt jeg ved udelukkende de personligt troende, ikke erklærede
vantro.

Anders Peter Johnsen

Fra : Bo Warming

Dato : 19-06-03 01:08

"Anders Peter Johnsen" <anderspj@mail.dk> wrote in message
> Begrebet "præst" kan såmænd også ligge på et meget lille sted, da det jo
> netop er et kristent begreb og Grosbøll tilsyneladende har store problemer
> med at tro på Kristendommen...

Det er Peter og ikke Jesus der siger vi skal være præster for hinanden.
Præster er Kejserens område og har meget lidt med kristendom at gøre
Stil ikke større krav til dem der har ansættelse end os der ikke har.

> [...]
> forudsætning for at vi som kristne kan mene at vi alle er præster. Det
> gælder så vidt jeg ved udelukkende de personligt troende, ikke erklærede

Vantro er ingen dansker, der ikke direkte og totalt nægter sig kristen.

Grosbøll famler i blinde - eller under Guds kloge vejledning - efter en måde
at gøre bibelen forståelig for nydanskeren.

Ingen æder idag råt følgende fra Lukas16

v18 Enhver, som skiller sig fra sin hustru og gifter sig med en anden, begår
ægteskabsbrud, og den, der gifter sig med en fraskilt kvinde, begår
ægteskabsbrud.

Fremskridtet er sket fordi nogen indførte _abstrakt_ tolkning. Så lad os
give Grosbøll-typer en chance

Fra : Anders Peter Johnsen

Dato : 19-06-03 02:22

> "Anders Peter Johnsen" <anderspj@mail.dk> wrote in message
>
> Det er Peter og ikke Jesus der siger vi skal være præster for hinanden.
> Præster er Kejserens område og har meget lidt med kristendom at gøre

Ikke desto mindre har du selv haft fat i den Lutherske teologi om at alle
troende kan siges at være præster...

> Stil ikke større krav til dem der har ansættelse end os der ikke har.

Det mener jeg faktisk at man har ret til: Fuldstændig ligesom politibetjente
og andre embedsmænd skal være ekstra forsigtige med at overholde loven, for
ikke at være korrupte, når de skal administrere samme lov, mener jeg
udmærket at man sagtens kan kræve af en præst at han blot nogenlunde
tilnærmelsesvis tror på Den Almægtige, Skabende Gud.

Det generer mig sådan set ikke hvis andre menige kirkegængere måske ikke
helt tror på Gud, men når en person vælger som sin levevej at forkynde
Herrens Ord og vejlede andre, så er det i allerhøjeste grad nødvendigt at
denne person ikke er "korrupt" (jvf. betjentanalogien) og således risikerer
at føre andre vild, hvilket der jo immervæk ikke er samme risiko for med den
enkelte kirkegængers trosspørgsmål.

Præsten har et vist ansvar for sin menighed. Hans funktion er som sagt at
undervise og forkynde, så det duer bare ikke, hvis han giver sig til at
forkynde alt muligt andet end Gud eller Kristus, som er Kirkens grundlag.

Det ligger i den kirkelige selvforståelse at Kirken er Kristi Brud, så
derfor ville det være at sidestille med "hor", hvis der forkyndes andet end
Kristus. Et tema som i øvrigt går igen masser af steder i Bibelen angående
Israels forhold til Gud lige fra Gamle Testamentes profetier til Johannes'
Åbenbaring.

Kirken SKAL være Kristus tro, ellers er det ikke en kirke!

> især
>
> Vantro er ingen dansker, der ikke direkte og totalt nægter sig kristen.

Grosbølls "kristendom" kan som sagt ligge på et meget lille sted, hvis han
hverken tror på Gud, Genopstandelsen eller Det Evige Liv.

> Grosbøll famler i blinde - eller under Guds kloge vejledning - efter en
måde
> at gøre bibelen forståelig for nydanskeren.

Nydanskeren? Jeg tror nu nok at muslimerne har ganske gevaldigt svært ved at
kapere vort i forvejen meget afslappede forhold til religion, så Grosbøll
gør altså her Kristendommen en bjørnetjeneste ved at fornægte Kristus som
Frelseren!

> [...]
begår
> ægteskabsbrud, og den, der gifter sig med en fraskilt kvinde, begår

Spørg Erik Larsen, sådan bare for sjov!

Jeg skal da helt ærligt sige at jeg bestemt også satser på at bo sammen med
den samme kvinde resten af mit liv, især hvis vi får børn sammen.

> Fremskridtet er sket fordi nogen indførte _abstrakt_ tolkning. Så lad os
> give Grosbøll-typer en chance

Jeg tror snarere at der er tale om historisk-kritisk tolkning: Som vi
tidligere har talt om, synes denne bestemmelse at være en direkte udløber af
datidens samfund, hvor en kvinde ikke kunne meget andet end at prostituere
sig, hvis manden skulle finde på at skride fra hende og løbe med en anden.
Hun havde ikke andre muligheder for at tjene til dagen og vejen. Ligeledes
er problemet jo altså idag, at folk - altså her GIFTE folk - jo desværre
ofte lystigt og uden det mindste samvittighedsnag bedriver hor ved at have
udenomsægteskabelige affærer, som så smadrer deres familier, fordi de lige
bekvemt kan lade sig skille og frakende sig ansvaret for deres ægtefælle for
at følge deres lyster og skride med elskeren.

Jeg tror vi ville have væsentligt færre skilsmisser, hvis folk tog
ægteskabet alvorligt og ikke bare betragtede det som noget "midlertidigt",
der kan "byttes", når man "finder noget mere interessant".Selvfølgelig skal
man da IMHO kunne lade sig skille, hvis det virkelig ikke går og man slider
hinanden i stykker, men idag er det altså bare en smule for let at blæse på
de højtidelige løfter, man afgiver til hinanden i kirken, når man bliver
gift.
Et af mine egne problemer omkring denne syge, sækulariserede "frigjorte"
mentalitet er at jeg simpelt hen ikke føler at jeg kan stole på kvinder, for
de kan jo altid bare finde sig en anden, hvis de ikke længere finder een
spændende nok. Jeg er temmelig monogam og søger måske et umuligt forhold,
hvor tillid er centralt. Dèn tillid har jeg desværre ikke. Idag er det jo
nærmest ophøjet til en slags syg "menneskeret" at bolle udenom. Dèt kan jeg
bare ikke med, da jeg som årgang '77'er både er opdraget til at være "blød"
og romatisk og desuden ikke kan se det fede i denne tomme jagt efter sexuel
sansetilfredsstillese som noget synderligt ophøjet..
Jeg gider simpelthen ikke være een eller anden dulles midlertidige
"springbrædt" på vej mod en anden mand, som så får privilegiet af at få en
familie med hende. Dèt har jeg oplevet een gang for meget.
Hvis jeg skal ville en kvinde, skal jeg også virkelig vide at hun vil mig.

Så langt mit personlige syn på den slags...

Anders Peter Johnsen

Fra : Bo Warming

Dato : 19-06-03 09:15

> [...]
> problemer

> Ikke desto mindre har du selv haft fat i den Lutherske teologi om at alle

Lissom min katolske præst mener jeg at vi kan langsomt bevæge os i
anarkistisk retning, væk fra at præster skal være idealer med særlig fin
kristendom - vi er præster for hinanden.
At Jesus ikke værdiger disse specialist-ansatte et ord, taler for at vi kan
leve med TG-afvigere.

> [...]
> udmærket at man sagtens kan kræve af en præst at han blot nogenlunde
> tilnærmelsesvis tror på Den Almægtige, Skabende Gud.

Betjente fyres for små lovbrud. At præster ikke har samme tolkning af vage
ting som du, behøver ikke være fyringsgrund.

> [...]
risikerer
> at føre andre vild, hvilket der jo immervæk ikke er samme risiko for med

Koruptions-analogi holder ikke - vi er i åndelige Guds-område sager.
Og lokal selvbestemmelse er sund.

> [...]
> Israels forhold til Gud lige fra Gamle Testamentes profetier til Johannes'

Den kan jeg ikke bruge til mere end "at det er ægteskabsbrud at gifte sig
med fraskilt"

> Kirken SKAL være Kristus tro, ellers er det ikke en kirke!

Din abstraktion er uforståelig.

> er

> Grosbølls "kristendom" kan som sagt ligge på et meget lille sted, hvis han
> hverken tror på Gud, Genopstandelsen eller Det Evige Liv.

Nogen mener at han gøre det på en måde der er god nok. Dem om det.

> [...]
> gør altså her Kristendommen en bjørnetjeneste ved at fornægte Kristus som

Jeg glemte journalist-nysprog om at ikke-danske ny borgere kaldes danskere.
Jeg tænkte på folk der taler nudansk.

> begår
>
> Jeg skal da helt ærligt sige at jeg bestemt også satser på at bo sammen
med
> den samme kvinde resten af mit liv, især hvis vi får børn sammen.

Alle har det håb, men industririgdom betyder hyppigere skuffelser end før,
da nød holdt par sammen
..

> [...]
for
> at følge deres lyster og skride med elskeren.

Jeg tror mine børns mor skred fra mig, altruistisk fordi hun mente det
usundt for børnene at blive opdraget af en særling som mig. Og måske hun
havde ret.
Godt vi ikke blander stat og kirke ind i den slags længere.

> [...]
> hinanden i stykker, men idag er det altså bare en smule for let at blæse

> de højtidelige løfter, man afgiver til hinanden i kirken, når man bliver

Så vi er enige om at Jesu ord er forældede?

> [...]
> familie med hende. Dèt har jeg oplevet een gang for meget.
> Hvis jeg skal ville en kvinde, skal jeg også virkelig vide at hun vil mig.

Vær du ydmygt tilfreds, hvis du kan være springbræt for en dulle, indtil
gemytternes overensstemelse har haft nedtur, fordi overflodssamfundet har
rige udviklingsmuligheder i alle retninger.
Ægteskab er en oplevelse så længe den varer, og undlader man at lade
sagsbehandlere påvirke samkvemsret, er der også store goder i
"skilsmissehelvedet".
Pligtetik om at binde sig, dur ikke idag.

Fra : Vidal

Dato : 19-06-03 12:40

"Bo Warming" <ELTZNXFXSMII@spammotel.com> wrote in message news:<n77Ia.1642$Gt4.224@fe08.atl2.webusenet.com>...

> Grosbøll famler i blinde

Næ, han er helt bevidst om, hvad han gør.

> - eller under Guds kloge vejledning

Eller måske en andens.

> - efter en måde
> at gøre bibelen forståelig for nydanskeren.

Jo, men gør man den forståelig ved at pille troen
ud, så kan forståelsen være ligegyldig.

> Ingen æder idag råt følgende fra Lukas16
[...]

Biblen må jo også læses ind i den kulturkreds den
er skrevet, dengang hvor kvinden var et slags
vedhæng hos manden, og stort set ikke havde mulighed
for at eksistere uden om æfgteskabet.

Men der er da ingen tvivl om, at mange fundamentalister
gør kristendommen skade, når de forlanger alt i både
NT og GT skal læses bogstaveligt.

> Fremskridtet er sket fordi nogen indførte _abstrakt_ tolkning. Så lad os
> give Grosbøll-typer en chance

Ved du selv, hvad du mener med abstrakt tolkning?
Der er jo ingen her, bortset fra de sædvanlige
forhærdede fundamentalister, der forlanger at
biblen ikke skal læses og forstås ind i vort
moderne samfund. Det kommer du ingen vegne med,
det er banalt.

Men hvis tanken slår rod, at man kan være kristen
uden at tro på Gud, ja, så er vi ved i biblens
slutbog.

Venlig hilsen

Villy Dalsgaard

Fra : Bo Warming

Dato : 18-06-03 20:11

> "Vidal" <vidal@worldonline.dk> skrev i en meddelelse

> og

> Narj-narj! Han tror da vist på hele TO linjer, nemlig: "Pint under Pontius
> Pilatus, korsfæstet død og begravet..."

Formodentlig har han sin sjæl med sig i hele sin fremsigelse af ethver
bekendelse
- du er ikke tankelæser
- og du bør holde den mulighed åben, at uklare ord kan give en anden
oplevelse i hans hoved end i dit

"The beginning of wisdom is in the definition of terms".Socrates

Fra : Niels Peter

Dato : 18-06-03 20:39

Bo Warming wrote:

> [...]
> bekendelse
> - du er ikke tankelæser
> - og du bør holde den mulighed åben, at uklare ord kan give en anden

Uklare ord? "Vi tror på Gud Fader, den Almægtige,
himlens og jordens skaber" - hvordan kan det i nogens hoved give den
oplevelse, at der ikke er nogen skabergud?

Niels Peter

Fra : Bo Warming

Dato : 18-06-03 21:14

> Uklare ord? "Vi tror på Gud Fader, den Almægtige,
> himlens og jordens skaber" - hvordan kan det i nogens hoved give den
> oplevelse, at der ikke er nogen skabergud?
Uklart er næsten alt andet end hvad kan måles og vejes.

Skaber Falck uro i denne ng, når han opdigter OT og fabler om moderede
grupper?
Ja og nej -
UROEN SKABES AF OS ALLE, fordi vi har sunde instinkter imod censur.

Skabte Gud verden. Ja og nej.. Hvis Gud er naturkræfterne så gjorde han.
Hvis vi alle er guder og sjælen er guddommelig men da verden skabtes, var
der ingen mennesker, så er verden vel skabt af noget andet. Og who cares.
Græsset på min plæne vokser for hurtigt. Ændres det af disse luftige
spekulationer

Fra : Niels Peter

Dato : 18-06-03 21:22

Bo Warming wrote:

> Skabte Gud verden. Ja og nej.. Hvis Gud er naturkræfterne så gjorde
> han.

Hvis Gud=naturkræfterne rejser det hurtigt spørgsmålet "Hvem skabte så
dem?".

> Hvis vi alle er guder og sjælen er guddommelig

Det har jeg mildt sagt ikke set mange indicier på ...

> Græsset på min plæne vokser for hurtigt.

Lån en ged!

Niels Peter

Fra : Niels Peter

Dato : 18-06-03 21:25

Niels Peter wrote:

> Lån en ged!
>
> Niels Peter

Når geden er færdig med din plæne, vil jeg meget gerne overtage den!

Niels Peter

Fra : Bo Warming

Dato : 18-06-03 21:50

> Hvis Gud=naturkræfterne rejser det hurtigt spørgsmålet "Hvem skabte så
> dem?".

Ja dem der har god tid, kan altid skabe spørgsmål. Et skaberværk for de få.

> Det har jeg mildt sagt ikke set mange indicier på ...

> Lån en ged!

Faktisk blæser jeg på at det snart er knæhøjt hvor det ikke slides, men jeg
ville give eksempel på at jordnære spørgsmål kan være vigtigere end
teologiske,
Et rimelig jordnært spørgsmål er - kan vi tolerere TG i FK?
Og hvorfor ikke privatisere FK ?

Fra : Niels Peter

Dato : 18-06-03 22:00

Bo Warming wrote:

> Et rimelig jordnært spørgsmål er - kan vi tolerere TG i FK?

Ikke efter min mening.

> Og hvorfor ikke privatisere FK ?

God ide. Helt med på dén.

Niels Peter

Fra : Anders Peter Johnsen

Dato : 19-06-03 00:43

"Niels Peter" <mail@bluewhite.dk> skrev i en meddelelse

> Uklare ord? "Vi tror på Gud Fader, den Almægtige,
> himlens og jordens skaber" - hvordan kan det i nogens hoved give den
> oplevelse, at der ikke er nogen skabergud?

Jeg er her helt på linje med Niels Peter: Manden har jo åbenlyst erklæret at
han ikke kan med allerede første linje af Trosbekendelsen, og der er såmænd
intet "tankelæseri" i at konstatere at han netop ikke tror på en Skabende,
Almægtig Gud. Det siger han jo helt tydeligt selv at han ikke gør!

Anders Peter Johnsen

Fra : Vidal

Dato : 19-06-03 19:00

In news:WD2Ia.48$J52.19@fe02.atl2.webusenet.com,
Bo Warming <ELTZNXFXSMII@spammotel.com> typed:

> Formodentlig har han sin sjæl med sig i hele sin fremsigelse af ethver
> bekendelse
> - du er ikke tankelæser

Det behøver han da heller ikke være, han kan bare
læse bogen.

> - og du bør holde den mulighed åben, at uklare ord kan give en anden
> oplevelse i hans hoved end i dit

Synes du TG udtrykker sig uklart?

Venlig hilsen

Villy Valsgaard

Fra : Per Abrahamsen

Dato : 18-06-03 13:16

"kjaer" <villykn-no@spam.gl> writes:

> En lidt underlig måde at sige det på, men selvfølgelig er det bedre med
> ærlige mennesker som Grosbøl end med hyklere der "tror" på grund af løn og
> pension.

Alle kristne er hyklere, ingen kan leve op til Guds bud. Hvilket er
OK, for Jesus elsker dem alligevel.

Fra : Anders Peter Johnsen

Dato : 18-06-03 16:41

> Alle kristne er hyklere, ingen kan leve op til Guds bud. Hvilket er
> OK, for Jesus elsker dem alligevel.

Ifølge Luther begår Grosbøll vist den eneste helt alvorlige, grundliggende
synd, nemlig at han ikke tror på Gud.

Alle Guds bud tager såmænd udgangspunkt i dette ene bud. For hvis man ikke
tror på Gud, hvordan kan man så tro på Kristus som Hans Søn?

Det er der imidlertid en masse andre, som IKKE har problemer med, så de skal
altså partout stemples som "hyklere", fordi Grosbøll og du mener at "man"
ikke kan tro på Gud?

Anders Peter Johnsen

Fra : Bo Warming

Dato : 18-06-03 20:15

> "Per Abrahamsen" <abraham@dina.kvl.dk> skrev i en meddelelse

> og

> Ifølge Luther begår Grosbøll vist den eneste helt alvorlige, grundliggende
> synd, nemlig at han ikke tror på Gud.

Luthers oplevelse af synd er 1. misforståelig 2. ikke afgørende for andre
end Luther

> [...]
skal
> altså partout stemples som "hyklere", fordi Grosbøll og du mener at "man"

Lad vær at lægge ord i munden på Grosbøll, som han ikke har brugt, fx
"hyklere".

Det virker på mig som om du bliver høj på at fantasere dine medmennesker om
til skingre fjendebilleder , som du kan føle dig hævet over . Lad os holde
os til fakta og huske Jesu ord om "Døm ej" og "Den kaste første sten, som
selv er ren".

Fra : Niels Peter

Dato : 18-06-03 20:41

Bo Warming wrote:

> Lad vær at lægge ord i munden på Grosbøll, som han ikke har brugt, fx
> "hyklere".
>
> Det virker på mig som om du bliver høj på at fantasere dine
> medmennesker om til skingre fjendebilleder

Der er da ikke meget fantasi fra Anders' side; Grosbøll er citeret for
at kalde andre menneskers tro for "naiv barnetro".
Han har ikke bedt om dementi.

Niels Peter

Fra : Bo Warming

Dato : 18-06-03 21:21

> Der er da ikke meget fantasi fra Anders' side; Grosbøll er citeret for
> at kalde andre menneskers tro for "naiv barnetro".
> Han har ikke bedt om dementi.

Der er en kløft fra at kalde gamle damer HYKLERE

og at beskrive deres gudsopfattelse som NAIV BARNETRO

Det sidste er overbærende og venligt. Så APJ citatfusker (hvilket han er
slem til - her går jeg efter manden, undtagelsesvist - og jeg vil endda
minde om, at han opfandt af den blå luft, at jeg skulle være jødehader og
han måtte æde lorten i sig . Heldigiv valgte han at beklage utvetydigt og
uden forbehold på ng, at han havde lodret løjet,

at mine racismedomme §266B havde med jøder at gøre - her er der grund til
at gå efter manden og bede ham om at være sandfærdig og ikke spilde vor tid
med falsk virkelighed. Teologi er svær nok, uden at der hallucineres
individuelt oveni.)

Fra : Niels Peter

Dato : 18-06-03 21:28

Bo Warming wrote:

> Der er en kløft fra at kalde gamle damer HYKLERE
>
> og at beskrive deres gudsopfattelse som NAIV BARNETRO
>
> Det sidste er overbærende og venligt.

Den gudsopfattelse, Grosbøll har kaldt "naiv barnetro" er ikke kun nogle
gamle damers, men også min. Og jeg vil til enhver tid kalde en sådan
betegnelse for arrogant og nedladende.

Niels Peter

Fra : Bo Warming

Dato : 18-06-03 21:45

> Den gudsopfattelse, Grosbøll har kaldt "naiv barnetro" er ikke kun nogle
> gamle damers, men også min. Og jeg vil til enhver tid kalde en sådan
> betegnelse for arrogant og nedladende.

Så du erkender at din og APJs omdigting til HYKLERI var uberettiget?

Fra : Niels Peter

Dato : 18-06-03 22:01

Bo Warming wrote:
> "Niels Peter" <mail@bluewhite.dk> wrote in message

> Så du erkender at din og APJs omdigting til HYKLERI var uberettiget?

Hold mig udenfor - jeg mener ikke, jeg har talt om hykleri.

Niels Peter

Fra : Andreas Falck

Dato : 18-06-03 19:47

Per Abrahamsen abraham@dina.kvl.dk skrev dette:

> Alle kristne er hyklere, ingen kan leve op til Guds bud.

Det var da vist den helst store brede fejekost du der havde fremme, og
endda med udlæggere til begge sider.

Er man en ærlig og oprigtig kristen påstår man heller ikke at man
lever op til Guds bud!

> Hvilket er OK, for Jesus elsker dem alligevel.

Ja, det er netop det der er det forunderlige ved kristendommen: Jesus
elsker synderen men afskyr synden. Synderen får tilbud om at kunne
slippe ud af syndens greb og dermed få del i en bedre natur og
karakter og dermed give slip på sin syndige natur og destruktive
karakter.

Fra : Per Abrahamsen

Dato : 19-06-03 11:14

"Anders Peter Johnsen" <anderspj@mail.dk> writes:

> Ifølge Luther begår Grosbøll vist den eneste helt alvorlige, grundliggende
> synd, nemlig at han ikke tror på Gud.

Øh nej, han begår masser af synder fordi han (som alle andre) ikke kan
leve op til guds bud. Desuden har han arvet en synd helt tilbage fra
Adam og Eva.

Grossbøll er som alle andre (også kristne) synder, men som alle andre
har han muligheden for at søge nåden. Det vælger han så ikke at
gøre. Men det er havd de kristne gør, de synder og beder om
forladelse. Med andre ord, kristne er altid hyklere.

> Det er der imidlertid en masse andre, som IKKE har problemer med, så de skal
> altså partout stemples som "hyklere", fordi Grosbøll og du mener at "man"
> ikke kan tro på Gud?

Ævl. I skal ikke "stemples" som hyklere, I _er_ hyklere. Og det har
intet at gøre med hvad jeg, Grosbøll eller Birgitte Jensen fra Værløse
mener. Der har alene at gøre med hvad I *selv* mener. I lever ikke
op til de love I mener Gud har udstukket, og søger i stedet frelsen
den lette vej gennem nåden. Hyklere.

Fra : Anders Peter Johnsen

Dato : 20-06-03 05:38

> [...]
> gøre. Men det er havd de kristne gør, de synder og beder om
> forladelse. Med andre ord, kristne er altid hyklere.

Kristendommen BYGGER jo på Nåden, Guds Tilgivende Kærlighed til os gennem
Jesus Kristus, så hvordan pokker skulle det nogensinde være "hykleri" at tro
på denne Nåde?

> Ævl. I skal ikke "stemples" som hyklere, I _er_ hyklere.

Ud fra hvilket synspunkt?

> Og det har
> intet at gøre med hvad jeg, Grosbøll eller Birgitte Jensen fra Værløse
> mener.

Værløse? Hjælp, jeg må vist lige undersøge hvad een af mine lokale præster
tilsyneladende mener, for jeg har histil ikke hørt navnet i debatten?

> Der har alene at gøre med hvad I *selv* mener. I lever ikke
> op til de love I mener Gud har udstukket, og søger i stedet frelsen
> den lette vej gennem nåden. Hyklere.

Hallo, kammerat! Der er altså ikke ret mange KRISTNE, som tillægger
Moseloven - som jeg formoder du taler om - forrang over for Jesus og dèn
Pagt, Han indstiftede ved Nadveren. Det siger ligesom sig selv at det er
_Kristus_, de kristne følger og ikke primært Moses, ligesom jøderne gør det.

Du aner vist ikke ret meget om Kristendom? Hele ideen er jo at Kristus
opsummerer hele Moselovens komplicerede lovkompleks i det dobbelte bud om at
man skal elske Gud og næsten. Så kort kan Guds Bud udtrykkes for en kristen!

Frelsen er ifølge Luther (inspirereret af Paulus) IKKE noget, vi "bare" selv
kan opnå gennem overholdelse af Moseloven - hvilket også hurtigt havner i
gerningsretfærdighed - men der skal mere til, helt konkret omvendelsen til
troen på Jesus Kristus. Moseloven forholder os kun at vi er syndere, men den
frelser ikke. Dèt kan kun troen på Kristus. Det er denne tro, vi
retfærdiggøres ved, ikke egne gerninger. Og netop _derfor_ er det yderst
problematisk at Grosbøll tilsyneladende hverken tror på Gud eller Kristus,
endsige selve kristentroens rolle for menneskets Frelse. Så er det altså
svært at kunne kalde sig Luthersk-Evangelisk præst!

Anders Peter Johnsen

Fra : Bo Warming

Dato : 20-06-03 08:01

> [...]
> endsige selve kristentroens rolle for menneskets Frelse. Så er det altså
> svært at kunne kalde sig Luthersk-Evangelisk præst!

Mon ikke TG tror på opstandelsens princip
og det svarer til

at Jesus sagde

"Jeg nedkorter moseloven"

og idag ville sige

"Tro på mit princip mere end på mig"

Fra : Bo Warming

Dato : 18-06-03 10:42

> [...]
> sin særlige forbindelse med staten, må den også ansætte præster der
> svarer til hvad folket tror og ikke tror på.

Hele PA-indlægget har jeg svaret sagligt og videnskabeligt på. Men PA evner
ikke at svare mig. PA er netbetjent. PA er ansat til at skabe censur. PA
var ledende i løgnekampagnen mod mig 1998 som lokkede udbyder til at lukke
min konto. Hvilket er uskadeliggjort efter jeg trak TDC i landsretten.

Nu søger PA og ligesindede med fascistoid magt-er-ret holdning til
ytringsfriheden, at få gennemført OSS-kampagne om at "BW er
sindsyg+uforståelig+ond, og alle skal sætte ham i killfilter, og hvis man
ikke filtrer, men svarer til BW, skal også sådanne debatører sættes i
killfilter".En smart jødestjerningsteknik imod afvigere, men ikke smart nok.

PA vil gøre folkekirken til propaganda-central for, at vi skal være gode ved
muhamedanere. Hvilket folkekirken allerede er.

Fra : Andreas Falck

Dato : 18-06-03 20:10

Bo Warming ELTZNXFXSMII@spammotel.com skrev dette:

[ ... ]
> [...]
> hvis man ikke filtrer, men svarer til BW, skal også sådanne
> debatører sættes i killfilter".En smart jødestjerningsteknik imod

Hvis du barer sørger for at holde dig inden for forsvarlig afstand af
fundatsen for dk.livssyn.kristendom, og afstår fra dine til tider
skejen totalt politisk og vrøvlefilosofisk langt ud over kanten, så
kan i dk.livssyn.kristendom have dig et roligt fristed med seriøse og
konstruktive debatter om mangt og meget inden for kristendommens
rammer.

Og du *har* jo tydeligt og nydeligt bevist at det kan du sagtens, og
har endda skrevet en mængde virkeligt gode og tankevækkende indlæg.

Med den generelt gode linie du holder i dk.livssynkristendom (og jeg
ser bort fra de efterhånden færre og færre falden ved siden af
postninger, for der nogle få af den slags skal der også være plads,
både for dig og os andre!!!), er det ligefrem en fornøjelse at have
dig som aktiv skribent.

Med ønsket og håbet om mange fremtidge gode debatter! - Men skejer du
for voldsomt ud får du med både grovfil og stålbesatte
sikkerhedstræsko

Fra : Bo Warming

Dato : 18-06-03 21:34

"Andreas Falck" <dewnull@dewnull.invalid> wrote in message
> [...]
> kan i dk.livssyn.kristendom have dig et roligt fristed med seriøse og
> konstruktive debatter om mangt og meget inden for kristendommens

Alle har fristed i alle ng, og dine betingelser er uden betydning, for
uanset at du har ancienitet, har du ingen indflydelse. Det har heller ikke
netbetjentene, efter at de kvajede sig og censurerede mod mig og hun har
tabt al respekt hos udbydere og alle andre.

> Og du *har* jo tydeligt og nydeligt bevist at det kan du sagtens, og
> har endda skrevet en mængde virkeligt gode og tankevækkende indlæg.

Ingen har brug for at bevise noget. Og hvis nogen føler at indlæg er OT
eller dumme, så er det een og kun een løsning GÅ FORBI

> [...]
> Med ønsket og håbet om mange fremtidge gode debatter! - Men skejer du
> for voldsomt ud får du med både grovfil og stålbesatte

Heldigvis er dine metaforer uden forbindelse til virkeligheden. God moral
kommer indefra - ikke af regler.
Ros er heller ikke vigtig vejledning - intelligent modspil til indlæg er
hvad styrer god debat.