Sprøjtemaling
Fra : Henrik Jensen

Dato : 16-06-03 23:12

Hej NG

Jeg står for at skulle købe nye døre og vinduer til hele huset.
(noget i retning af 9 vinduer, 2 hoveddøre og 2 dobbelte terrassedøre)

Men det koster jo en mindre bondegård at få leveret dem færdigmalet.
(ca. 1300,- for én hoveddør, Kipa Døre & Vinduer)

Derfor har jeg så gået og tænkt på selv at sprøjtemale dem. Jeg kan få
dem leveret uden glas monteret.

Jeg har set på en sprøjtepistol fra Wagner, FineCoat W 650 til 1495,-
eller storebroren med bl.a. variabel luftmængde til 1995,- (Normal
2495,-)

Hvad siger I til det?

1) Skal jeg droppe ideen, og betale det det koster at få leveret døre
og vinduer færdigmalet?
2) Eller få en maler til det?
3) Er de sprøjtepistoler jeg har set på OK - til prisen.?
4) Findes der andre (bedre) alternativer?

Jer hører gerne om jeres erfaringer og meninger.

/Henrik
[4200]

Fra : Jens Juul

Dato : 17-06-03 10:12

Hej Henrik

Jeg vil kun svare på det med sprøjtepistolen idet jeg har een. Jeg har en
Wagner 850 fine coat med variabel luftmængde og det er en udemærket
pistol. Det eneste man kan sige er at det ikke er meget materiale man får
for pengene. Det er groft sagt en lille støvsuger der puster og det er den
variable luft der styrer sprøjtemængden og ikke dyssestørrelsen. Næsten
det hele er af plastik i en ikke alt for robust kvalitet (så er det sagt
pænt).
Jeg købte min da jeg skulle male 140 kvm profilbrædde lofter med acryl
emalje/maling og til dette formål var den absolut god. Skulle jeg igang
med døre og vinduer i det omfang, ville jeg måske nok overveje en lille
kompressor og et sprøjteanlæg isrtedet. Hos Harald Nyborg er det lige før
man kan få det ligeså billigt som Wagneren - hvordan kvaliteten er ved jeg
derimod ikke.

Iøvrigt ville jeg ikke betænke mig på selv at gøre jobbet - enten ved at
sprøjte eller i hånden - til den pris fabrikken tager.

God arbejdslyst.

Mvh Jens

Fra : Henrik Jensen

Dato : 19-06-03 20:34

On Tue, 17 Jun 2003 11:11:40 +0200, "Jens Juul"
<jens_juul@net.dialog.dk> wrote:

> [...]
>man kan få det ligeså billigt som Wagneren - hvordan kvaliteten er ved jeg

Var det bedre, som Jens forslår, at investere i en kompressor +div.
tilbehør? På et eller andet tidspunkt skal jeg jo nok have en
kompressor alligevel. Og hvis udgangspunktet er 1500-2000 kr. kan man
vel også få noget krompressor for pengene. Eller er de mindste ikke
store nok? Og sprøjteprincippet er vel det samme. Jeg mener, bliver
resultatet bedre/dårligere på den ene eller anden måde?

>Iøvrigt ville jeg ikke betænke mig på selv at gøre jobbet - enten ved at
>sprøjte eller i hånden - til den pris fabrikken tager.

Der er jeg også nået til.

>God arbejdslyst.

Tak

/Henrik

Fra : Ukendt

Dato : 17-06-03 19:03

On Tue, 17 Jun 2003 00:11:44 +0200, Henrik Jensen <henrik@ishuset.dk>
wrote:

>1) Skal jeg droppe ideen, og betale det det koster at få leveret døre
>og vinduer færdigmalet?

Ja!
Jeg kan godt forstå, at det virker fristende, men jeg tvivler på, at
der reelt er de store besparelser ved at gøre det selv. Udover at
spartle, grunde, mellem- og slutmale skal du så også selv montere
beslag, ruder osv. Det kommer til at tage en pokkers tid - og kommer
til at koste en masse penge.
Husk at lægge maling, evt. spartelmasse, evt. specialgrunder, evt.
shellak, afdækning, sprøjtemasker, nødvendige bajere osv.oveni prisen
for sprøjtepistolen før du regner "besparelsen" ud.

Jeg tvivler desuden på, at fabrikken er lige så large med deres 5 års
garantiordninger, hvis du selv har fusket med maling, beslag og
rudemontering.

>2) Eller få en maler til det?

Tvivler på, at han er meget billigere - slet ikke, når du også skal
lægge henten og bringen oveni i prisen. Og du skal så stadig montere
beslag, ruder m.v. men selvfølgelig - hvis du har en lang ferie, og
det alligevel regner, så er det måske et forsøg værd

KS

Fra : Jens Juul

Dato : 17-06-03 22:42

>Husk at lægge maling, evt. spartelmasse, evt. specialgrunder, evt.
>shellak,

Hmm .............. hvornår har man sidst set et fabriksmalet vindue der
har fået ovennævnte behandling ?

Jens

Fra : John Vedsegaard

Dato : 21-06-03 12:46

"Jens Juul" <jens_juul@net.dialog.dk> skrev i en meddelelse

> Hmm .............. hvornår har man sidst set et fabriksmalet vindue der
> har fået ovennævnte behandling ?

Nej det er desværre rigtigt... Shellak anvendes sjældent.

Men sprøjtning foregår på en helt anden (og bedre måde) I stadet for
spartling bruger man sanding, som er en sprøjtespartelmasse. Den tidligere
nævnte hobbysprøjte kan IKKE sprøjte med dette produkt.

Samtidig kan jeg sige at den nævnte sprøjte ikke er pengene værd. En
ordentlig sprøjte til færdigbehandling at døre koster (fra samme firma)
20-25.000.00.

John Vedsegaard

---