Dyre gaver
Fra : jørgen

Dato : 16-06-03 22:04

Har man et ansvar overfor Gud hvordan man bruger de penge man har råderet
over? Jeg tænker eks. på A.P Møllers dyre gave, operahuset, der kommer til
at koste over 2 milliarder kroner.

Den tredie verden sulter - det ved vi alle, alligevel bruges der formuer på
luksus-ting som egentlig er unødvendige, er det ikke en synd?

--
jørgen

"A good character is the best tombstone."
C.H.Spurgeon

Fra : Bo Warming

Dato : 16-06-03 23:10

"jørgen" <au_536@lite.dk> wrote in message
> [...]
>
> Den tredie verden sulter - det ved vi alle, alligevel bruges der formuer

> luksus-ting som egentlig er unødvendige, er det ikke en synd?

Sammenlignet med rederiets øvrige budget er det en bagatel

De forkæles af USA med ordrer, og bør som PR vise sådan samfundsgavn(jeg så
dog gerne at de fandt på noget bedre men "Beggarc cannot be choosers" - det
er deres penge)

Ulandene mangler ikke penge eller mad, men udvikling - og den skades ofte at
ulandshjælp.
Vi skal ikke blande os med gaver, der ofte styrer i gal retning. Selvhjælp
og frihandel er vejen frem.

Fra : Dennis Enøe

Dato : 17-06-03 03:48

"Bo Warming" <ELTZNXFXSMII@spammotel.com> wrote in message
> [...]
> ulandshjælp.
> Vi skal ikke blande os med gaver, der ofte styrer i gal retning. Selvhjælp

Næsten enig her, de skal hjælpes på vej, de skal ikke bare ha smidt tingene
i hovedet,
de mest vellykkede projekter i Afrika er dem hvor man har hjulpet nogle
mennesker til
at starte et firma feks inden for landbrug med den viden og teknik der
skulle til.

Dog kan det være nødvendigt med mad/penge gaver til tider, men det er ikke
her man
laver permanent hjælp.

Dennis

Fra : Bo Warming

Dato : 17-06-03 06:42

"Dennis Enøe" <bluesy@spam.tiscali.dk> wrote in message

> [...]
> skulle til.
>
> Dog kan det være nødvendigt med mad/penge gaver til tider, men det er ikke

Selv de mest tilsyneladende nødvendige katastrofehjælp-bidrag havner i de
gale lommer og forstærker troen på at "smigrer man de rige lande, kan man
dovne sig til rigdom"

Fire år har jeg været ulandsarbejder( FN&Danida, Afghanistan&Zambia) og
meget lidt langsigtet gavn har jeg set. Men Japan der investerer udfra
markedsmekanismer har skabt bæredygtige fremskridt i de tidligere ludfattige
nabolande.

Fra : Kjeld Flarup

Dato : 16-06-03 23:27

jørgen wrote:
> [...]
>
> Den tredie verden sulter - det ved vi alle, alligevel bruges der formuer på
> luksus-ting som egentlig er unødvendige, er det ikke en synd?

Det er ligeså svært for en rig at komme ind i himmerige som det er for en kamel
at gå igennem et nåleøje.

Men om du bruger femmer på en øl, eller Mærsk bruger 2 mia på et operahus er en
lige stor synd!

--
------------------------- Med Liberalistiske Hilsner --------------------------
Civilingeniør, Kjeld Flarup - Mit sind er mere åbent end min tegnebog

Fra : Bodil Grove Christen~

Dato : 17-06-03 08:17

"Kjeld Flarup" <kjeld.flarup@liberalismen.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
Hilsner --------------------------
> Civilingeniør, Kjeld Flarup - Mit sind er mere åbent end min tegnebog

Hej Keld.

Måske skulle du overveje at redigere dine citater i forhold til de indlæg,
du vælger at besvare. Denne her ovenstående blev ganske ufrivilligt
meget morsom.

Mvh.Bodil.

Fra : Boerge Rahbech Jense~

Dato : 17-06-03 08:28

"Kjeld Flarup" <kjeld.flarup@liberalismen.dk> wrote in message

> Men om du bruger femmer på en øl, eller Mærsk bruger 2 mia på et operahus
er en
> lige stor synd!

Mon ikke der er flere, der får glæde af operahuset end øllen?

Med venlig hilsen
Børge Rahbech Jensen

--
Denne meddelelse udtrykker kun mine egne synspunkter og de facts, jeg
kender.

Fra : Niels Peter

Dato : 17-06-03 09:06

Boerge Rahbech Jensen wrote:

> Mon ikke der er flere, der får glæde af operahuset end øllen?
>
> Med venlig hilsen
> Børge Rahbech Jensen

Det kommer vel an på, hvor sjov vedkommende bliver af øllen?

Niels Peter

Fra : Louise KL

Dato : 17-06-03 21:47

"Niels Peter" <mail@bluewhite.dk> skrev i en meddelelse

> Det kommer vel an på, hvor sjov vedkommende bliver af øllen?

Er det ikke ret begrænset hvor sjov man bliver af en øl?

--
Mvh. fra Louise

"A programmer is a machine for turning caffeine into code."

Fra : Niels Peter

Dato : 18-06-03 09:31

Louise KL wrote:

> Er det ikke ret begrænset hvor sjov man bliver af en øl?

Det kommer vel igen an på, hvem man er, og hvad det er for en øl?

Niels Peter

--
Niels Peter
www.bluewhite.dk

Fra : Louise KL

Dato : 18-06-03 10:52

> Det kommer vel igen an på, hvem man er, og hvad det er for en øl?

Det kan der være noget om Men den må jo ikke koste mere end en femmer.

Fra : Michael Pilgaard

Dato : 17-06-03 08:45

Den Tue, 17 Jun 2003 00:26:46 +0200, Kjeld Flarup
<kjeld.flarup@liberalismen.dk> skrev:

>Men om du bruger femmer på en øl, eller Mærsk bruger 2 mia på et operahus er en
>lige stor synd!

Havde det været en synd at købe en dansk vand?

Med venlig hilsen, Michael Pilgaard.

Fra : Jesper Nielsen

Dato : 18-06-03 06:31

> Men om du bruger femmer på en øl, eller Mærsk bruger 2 mia på et operahus
er en
> lige stor synd!
>
> --
Hvor går grænsen for hvad man må bruge på sig selv?

Jesper

Fra : Andreas Falck

Dato : 18-06-03 06:33

Jesper Nielsen jesniel@yahoo.com skrev dette:

> Hvor går grænsen for hvad man må bruge på sig selv?

4,95

http://sdanet.dk/ + http://syndflod.dk/
*** *Alle med debatforum* ***

Fra : Niels Peter

Dato : 18-06-03 08:15

Andreas Falck wrote:

> 4,95

Om dagen eller om ugen?

Niels Peter

Fra : Andreas Falck

Dato : 18-06-03 19:34

Niels Peter mail@bluewhite.dk skrev dette:

> Om dagen eller om ugen?

pr. kvartal!

Fra : Niels Peter

Dato : 18-06-03 20:44

Andreas Falck wrote:

> pr. kvartal!

Du godeste - så må vi vist til at dyrke havre i baghaven og skaffe os en
ged ...

Niels Peter

Fra : Andreas Falck

Dato : 18-06-03 20:52

> Du godeste - så må vi vist til at dyrke havre i baghaven og skaffe
> os en ged ...

naboen har geder og jeg har skvalderkål - eller også er det
omvendt. Det er svært at holde rede på efter 9 timer i DSB's rullende
materiel

Fra : Niels Peter

Dato : 18-06-03 20:58

Andreas Falck wrote:

> naboen har geder og jeg har skvalderkål - eller også er det
> omvendt. Det er svært at holde rede på efter 9 timer i DSB's rullende
> materiel

Hvor skal du nu hen?

Niels Peter
*svært ved at følge med i Andreas' eskapader*

Fra : Andreas Falck

Dato : 18-06-03 21:35

Niels Peter mail@bluewhite.dk skrev dette:

[ ... ]

> Hvor skal du nu hen?

Årh, - jeg har bare været et smut i Sønderborg i dag. Der var nogle
der gerne ville høre mere til nogle af mine meninger om kristendom, og
især og min holdning til den videnskabeligt uhæderlige og uredelige
historisk-kritiske metodelære, samt om den ditto fantsifulde hypoteser
og vilde gætterier omkring det ikke-eksisterende Q-Skrift og
tilhørende Q-folk og Q-kirke. mage til fantasifuld forvrøvlet og
totalt uvidenskabeligt og uhistorisk nonsen har man sjældent set!

> Niels Peter
> *svært ved at følge med i Andreas' eskapader*

Nej nej, eskapaderden starter først på lørdag hvor jeg drager 2-3 uger
til den originale og ægte Budweisers hjemegn.

Fra : Niels Peter

Dato : 18-06-03 21:41

Andreas Falck wrote:
> [...]

> tilhørende Q-folk og Q-kirke. mage til fantasifuld forvrøvlet og
> totalt uvidenskabeligt og uhistorisk nonsen har man sjældent set!

Du glemte "lettere forældet"

> Nej nej, eskapaderden starter først på lørdag hvor jeg drager 2-3 uger
> til den originale og ægte Budweisers hjemegn.

God fornøjelse!

Niels Peter

Fra : Lars Erik Bryld

Dato : 18-06-03 22:03

Scripsit Niels Peter:

> Du glemte "lettere forældet"

Endnu en som ikke tror på Qud, men ham her kan man så ikke engang smide ud
af folkekirken.

Vidste i forresten, at man heller ikke behøver at tro på Månen?

http://www.reptiles.org/~madrev/Moon/The-Mad-Revisionist.htm

--

Med venlig Hilsen
Lars Erik Bryld

Fra : Niels Peter

Dato : 18-06-03 22:15

Lars Erik Bryld wrote:
> Scripsit Niels Peter:

> Vidste i forresten, at man heller ikke behøver at tro på Månen?

Nej, Månen - det er vel bare naiv barnetro?

Niels Peter

Fra : Louise KL

Dato : 19-06-03 17:15

> Nej, Månen - det er vel bare naiv barnetro?

Månen er fup og svindel. Det rene synsbedrag.

- Louise

--
Kun døde fisk flyder med strømmen.

Fra : Andreas Falck

Dato : 18-06-03 22:11

Niels Peter mail@bluewhite.dk skrev dette:

[ ... ]
> Du glemte "lettere forældet"

Men stadig holdt højt i hævd af alt for mange inden for forsker- og
universitetsmiljøerne har jeg ladet mig fortælle!

> God fornøjelse!

Tak skal du have - og jeg glæder mig faktisk rigtig meget! - og så
skal jeg også besøge nogle frikirker og -menigheder dernede. - De har
faktisk også hørt om mine eskapader inden for troens verden.

Fra : Niels Peter

Dato : 18-06-03 22:18

Andreas Falck wrote:
> Niels Peter mail@bluewhite.dk skrev dette:
>
> [ ... ]
>
> Men stadig holdt højt i hævd af alt for mange inden for forsker- og
> universitetsmiljøerne har jeg ladet mig fortælle!

Tja, nogle mere end andre. Men det er ikke den eneste gangbare mønt mere

Notoriske Falck Slår Til Igen!

Niels Peter

Fra : Andreas Falck

Dato : 18-06-03 22:18

Niels Peter mail@bluewhite.dk skrev dette:

>[ ... ]
> Notoriske Falck Slår Til Igen!

Ja, for så går jeg jo ikke og keder mig

Fra : Jesper Nielsen

Dato : 18-06-03 22:12

> Du godeste - så må vi vist til at dyrke havre i baghaven og skaffe os en
> ged ...
>
> Niels Peter

Det er vist et langtidsprojekt med 4,95/kvartal.

Jesper

Fra : Niels Peter

Dato : 18-06-03 22:19

Jesper Nielsen wrote:

> Det er vist et langtidsprojekt med 4,95/kvartal.
>
> Jesper

Som vi lærte i skolen: "Det kan man ikke, så må man låne".

Niels Peter

Fra : Louise KL

Dato : 18-06-03 10:53

"Andreas Falck" <dewnull@dewnull.invalid> skrev i en meddelelse

> 4,95

Engelske pund?

Fra : Andreas Falck

Dato : 18-06-03 19:34

Louise KL louisemailFJERNDETTE@esenet.dk skrev dette:

> Engelske pund?

sjællandske pesetas

Fra : Louise KL

Dato : 19-06-03 17:11

> sjællandske pesetas

Er det nok til en øl?

--
Kun døde fisk flyder med strømmen.

Fra : Andreas Falck

Dato : 19-06-03 17:47

> Er det nok til en øl?

Mere end rigeligt der hvor jeg skal på ferie

- der på lørddag forflytter sig til et 14-dages
ophold i den originale og oprindelige
Budweisers herlige hjemegn

Fra : Boerge Rahbech Jense~

Dato : 18-06-03 07:47

"Jesper Nielsen" <jesniel@yahoo.com> wrote in message

> Hvor går grænsen for hvad man må bruge på sig selv?

Er der andre grænser end dem, der sættes af dem, man får eller kan få penge
fra, som man kan bruge på sig selv?

Som jeg ser det, ligger grænsen præcis dér, hvor man selv kan leve med, den
ligger. For nogle kan det være nødvendigt at bruge alle pengene på sig selv
for at få overskud til at give kærlighed til andre, og det behøver ikke
koste penge at vise næstekærlighed f.eks. ved at vise venlighed, smile til
verden og glæde sig over andres succes i stedet for at vise negativ
misundelse.

Med venlig hilsen
Børge Rahbech Jensen

Fra : Bodil Grove Christen~

Dato : 16-06-03 23:31

"jørgen" <au_536@lite.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Den tredie verden sulter - det ved vi alle, alligevel bruges der formuer

> luksus-ting som egentlig er unødvendige, er det ikke en synd?

Ja, selvfølgelig har hver enkelt menneske et ansvar over for,
hvordan vi forvalter de penge, som vi har fået stillet til rådighed
gennem de forhold, som Gud giver os at leve under.
Tænk over det, næste gang, der ryger en ekstra portion
slik/tobak/rødvin (fortsæt selv) i indkøbskurven.
De penge kunne jo godt have være anvendt til andre formål,
og som du selv nævner, så er der mange ærværdige formål
at bruge dem på, verden har brug for en hjælpende hånd.

Citat fra Mosiah 2:17 (Mormons Bog s. 125):
"Og se, jeg siger jer dette, for at I kan få visdom og lære, at når
I er i jeres medmenneskers tjeneste, tjener I blot Gud."

Mvh.Bodil.

Fra : Boerge Rahbech Jense~

Dato : 17-06-03 08:31

"jørgen" <au_536@lite.dk> wrote in message

> Har man et ansvar overfor Gud hvordan man bruger de penge man har råderet
> over?

Det mener jeg ikke. Penge ligger udenfor Guds domæne.

> Jeg tænker eks. på A.P Møllers dyre gave, operahuset, der kommer til
> at koste over 2 milliarder kroner.

Hvordan er det dit problem, hvordan firmaet A.P. Møller eller dets
bestyrelsesformand bruger sine penge? Har du mon ikke rigeligt at gøre med
at leve dit eget liv?

> Den tredie verden sulter - det ved vi alle, alligevel bruges der formuer

> luksus-ting som egentlig er unødvendige, er det ikke en synd?

Det kan sagtens betragtes som synd i betydningen fravær af kærlighed. I så
fald kan jeg dog komme i tanke om meget, der er mere "synd" end A.P. Møllers
gave, som jeg heller ikke vil betragte som helt unødvendig. Vi mennesker har
altså også brug for kultur og smuk arkitektur at se på.

Det, jeg synes er mest syndigt i forhold til penge, er, når dem, der
egentlig tjener penge nok, stadig beklager sig over, de ikke tjener nok ved
at gå på arbejde, og de måske ikke har råd til de nyeste statussymboler.
Egentlig synes jeg også, det er udtryk for et syndigt forhold til penge, når
man modarbejder ethvert forsøg fra de vestlige regeringers side på åbning af
de vestlige markeder for varer fra de fattige lande f.eks. ved at kræve, de
fattige lande skal tilpasse deres kultur, og ikke må få adgang til den
moderne vestlige teknologi - herunder dyrkningsmetoder - der kan gøre dem
mere konkurrencedygtige. På lignende måde er det også lidt syndigt at
protestere voldsomt over EU's udvidelse med de forholdsvis fattige
østeuropæiske lande med henvisning til, befolkningerne fra disse lande kan
trykke lønniveauet i det eksisterende medlemslande.

Med venlig hilsen
Børge Rahbech Jensen

Fra : Michael Pilgaard

Dato : 17-06-03 08:48

Den Tue, 17 Jun 2003 09:30:41 +0200, "Boerge Rahbech Jensen"
<brahbech@post8.tele.dk> skrev:

>Det mener jeg ikke. Penge ligger udenfor Guds domæne.

Kan du komme med flere eksempler på hvad du mener ligger uden for Guds
domæne?
(interessant tankegang i øvrigt)

Med venlig hilsen, Michael Pilgaard.

Fra : Boerge Rahbech Jense~

Dato : 17-06-03 09:36

"Michael Pilgaard" <mipi@image99.dk> wrote in message

> Kan du komme med flere eksempler på hvad du mener ligger uden for Guds
> domæne?
> (interessant tankegang i øvrigt)

Ikke umiddelbart. Jeg ved heller ikke helt, hvad jeg tænkte, da jeg skrev,
at penge ligger udenfor Guds domæne. Sandsynligvis tænkte jeg på Jesu ord om
at "give kejseren hvad kejserens er og Gud hvad Guds er" og "man kan ikke
tjene både Gud og mammon". Som jeg ser det, hører penge til Gud Mammons
domæne.

Som jeg ser det, er det mest de åndelige værdier, der er Guds domæne. Et
aspekt er selvfølgelig, hvordan vi bruger vores penge, men for den treenige
Gud er det vore bevæggrunde for at bruge vore penge, som vi gør, der kan
betyde noget. I første omgang er det Jesus, der vil dømme os i samarbejde
med Helligånden, og det, han har givet udtryk for, han vil lægge vægt på, er
vores kærlighed. I den forbindelse mener jeg, Jørgens forargelse over gaven
fra A. P. Møller er et langt større problem end gaven.

Med venlig hilsen
Børge Rahbech Jensen

Fra : jørgen

Dato : 17-06-03 12:45

"Boerge Rahbech Jensen" <brahbech@post8.tele.dk> skrev i en meddelelse
> I den forbindelse mener jeg, Jørgens forargelse over gaven
> fra A. P. Møller er et langt større problem end gaven.

Jeg vil ikke sige at jeg er forarget, måske mere skuffet og sørgmodig. Jeg
synes det er sørgeligt at så mange penge, så mange muligheder for at hjælpe
små børn i Afrika, går op i røg og bruges på en stor grim bygning således at
en lille snobbet kulturelite herhjemme kan gå til opera i en ny finere
bygning.

Jeg synes det er sørgeligt at nogen sætter deres behov for at se på "smukke"
bygningsværker højere end det at redde en masse mennesker for sult, sygdom
og elendig fattigdom.

Medfølelse - er det et fremmedord?

Hvis glæden ved at se en stor bygning er større end glæden ved at hjælpe en
masse børn fra sultedøden og skaffe medicin til de syge så vil jeg påstå at
man ikke ejer medfølelse eller barmhjertighed overhovedet.

Fra : Bo Warming

Dato : 17-06-03 13:21

> [...]
at
> man ikke ejer medfølelse eller barmhjertighed overhovedet.

Måske der ikke er store fordele at opnå ved medlidenhed og opofrelse - at
det er bedre at folk der jo kender egne behov, hjælper sig selv
(vægtningen af mange fordele og ulemper er en svær en)

Vi må anvende intution - ikke kun logik. Og kun den enkelte har viden, der
muliggør klog intuitiv problemløsning.

I vor tomme teologiske systematik-verden forfalder vi til
oversimplificerende godond og sorthvid forenklinger og EEN ÅRSAG EEN
VIRKNING

"Vi er i vane med at forklare det, som skyldes mange årsager ved enkelt
årsag, og de fleste uenigheder kan føres tilbage til dette."
Liebig (1803-1873)German Chemist and Professor

Undersåtternes rationalitet er altid de regerendes våben. Zygmunt
Bauman

Når folk stirrer sig blindt på et enkelt (evt symbolsk) fjendebillede - fx
Hitler eller GRosbøll, så pas på!

Når jeg referer til Glistrup som var han guru, så er det også galt - og ikke
ment guru-dyrkende.

Fra : jørgen

Dato : 17-06-03 12:37

> Det mener jeg ikke. Penge ligger udenfor Guds domæne.

Det tror jeg ikke.
Der er mange eksempler i bibelen på at penge, og hvordan vi bruger dem,
betyder noget for Gud.

Vi har bla. lignelsen om den barmhjertige samaritaner. Han havde penge og
han brugte dem på den rette måde, ved at hjælpe en nødstedt. Det var
kærlighed og barmhjertighed der fik ham til at hjælpe den nødstedte og
derved blev hans brug af penge herpå et synligt tegn på hans indre hjertes
tilstand. Han kunne godt havde ladet være og ligesom den skriftkloge vandre
forbi i sin egoisme, men hans barmhjertige sind fik ham til at hjælpe, også
økonomisk.

"Næste dag tog han to denarer frem, gav værten dem og sagde: Sørg for ham,
og hvad mere du lægger ud, vil jeg betale dig, når jeg kommer tilbage." Luk
10,35

Der er andre eksempler på at penge betyder noget. I forholdet til en fattig
bror siger Jakob :

"Hvis en broder eller søster ikke har tøj at tage på og mangler det daglige
brød, og en af jer så siger til dem: »Gå bort med fred, sørg for at klæde
jer varmt på og spise godt,« men ikke giver dem, hvad legemet har brug for,
hvad nytter det så? Sådan er det også med troen: i sig selv, uden gerninger,
er den død." Jak 2,15-17

I den første menighed havde de alt fælles - også penge :

"Hele skaren af troende var ét i hjerte og sind, og ikke én kaldte noget af
sin ejendom for sit eget, men de var fælles om alt. Med stor kraft aflagde
apostlene vidnesbyrd om Herren Jesu opstandelse, og alle nød de stor yndest.
Der var da heller ikke nogen nødlidende iblandt dem, for de, som ejede jord
eller huse, solgte dem og kom med de penge, de fik ind, og lagde dem for
apostlenes fødder; pengene blev så fordelt til hver enkelt efter behov." ApG
4,32-35

Fra : Boerge Rahbech Jense~

Dato : 17-06-03 14:15

> [...]
> kærlighed og barmhjertighed der fik ham til at hjælpe den nødstedte og
> derved blev hans brug af penge herpå et synligt tegn på hans indre hjertes

Men i beretningen lagde Jesus vægt på samaritanerens sindelag, mens han ikke
fortalte noget om, hvor mange penge samaritaneren brugte på den nødlidende -
og hvad han ellers brugte penge på. Egentlig var det samaritanerens
handlinger - ikke hans penge - der var det synlige tegn på hans indre
hjertes tilstand.

> [...]
> og hvad mere du lægger ud, vil jeg betale dig, når jeg kommer tilbage."

Jeg læste lige i ordforklaringen til min bibel, at 1 dinar var daglønnen for
en daglejer på det nye testamentes tid. Omregnet til en timeløn på 100 kr.,
svarer det til 740 kr., og de to dinarer svarer så til 1480 kr. Gad vide,
hvad samaritanerens dagløn var?

Med venlig hilsen
Børge Rahbech Jensen

Fra : Harald Mossige

Dato : 17-06-03 17:35

> [...]

> --
> jørgen
>
> "A good character is the best tombstone."

Var der ikkje ein gong ein som mumla eitkvart om kamel og nålauga. Eg synes
du bør finna fram og lesa den historien (heile historien!).

Poenget er: Den som leiter (etter unskyldning?, han finn.

HM