hvit belegg på trerot
Fra : /

Dato : 16-06-03 18:45

Jeg har hatt et par sommerfugl ciklider som dessverre har død , etter
diverse kontroller av vannet ser alt tilsynelatende normalt ut . Hvorfor
sommerfugl ciklidene døde vet jeg enda ikke, men jeg har sjekket litt
nærmere ting jeg har gjort med akvariet i det siste og lurer på om denne
treroten med hvit belegg kanskje kan være årsaken ?

Noen som kan ta en titt på bildet og se hva som feiler roten , evt om dette
kan påvirke fisken (alle andre bortsett fra sommerfugl ciklidene ser ut til
å trives utmerket)

For de med isdn/modem:

http://home.no.net/~skogulv/aqua/hvit_belegg_paa_rot_lite_bilde.jpg

For de med bredbånd (1,9mb)

http://home.no.net/~skogulv/aqua/hvit_belegg_paa_rot_stort_bilde.jpg

Tor

Fra : /

Dato : 18-06-03 19:32

2 dager og ingen som har vært borti dette problemet og vet hva det er ? Har
alle ferie nuh ?

Tor

Fra : Linux

Dato : 19-06-03 16:30

Hejsa Tor.
jeg har det også på en af mine rødder og har haft det de sidste 10 år (samme
rod)
jeg har aldrig fundet ud af hvad det er men jeg er sikker på at det er en
svamp af en eller anden slags.
det er tilsyneladen ikke noget der sikanere fiskene da fiskene i akvariet
yngler sådan reglmæssigt så jeg tror ikke at det er det men man ved jo
aldrig
hvordan er forholdene i dit akv. Temp,ph.salt ??
jeg ved at der er nogen her i gruppen der har sommerfugle ciklider det kunne
være at en af dem har et svar

mvh. Linux

---

Fra : /

Dato : 19-06-03 20:22

Vel jeg mistet sommerfugl ciklidene av ukjent årsak, muligens stress.

Etter jeg byttet ut engelske elvegrusen med sort 1-2mm grus (for å få bedre
kontrast mtp planter etc) så satte jeg tilbake alle fiskene, før denne tid
så de ut til å trives men så gikk det en stund før den ene døde og andre
døde kort tid etter. Jeg gjettet på at kanskje stress var en mulighet selvom
jeg ikke helt skjønner hvorfor da de var friske og raske (med fremragende
farger) før dette. Jeg tappet alt vannet ut av akvariet i egne beholdere,
byttet grus(skyllet godt), beplantet igjen og tappet vannet tilbake til
akvariet men byttet ut ca 35l med nytt "luftet vann" (for å fjerne klor
etc).

Symptomene var de pustet tungt, flyttet seg langs 3d bakgrunn(under overheng
og i skjul), nå og da gikk opp til overflaten og pustet der som om det
skulle hjelpe. Fargene forsvant og de så ikke ut til å like sitt nye hjem.

På den tid var alle vannverdier (ph,kh osv) "perfekt" , temp var 27,5.
Pumpesystemet er en Hydor prime 10(til 150l akvarier) som er innkjørt,
innvendig har jeg i tilegg en fluval 3plus (700l/t). Oksygen skulle ikke
være noe problem, og ingen andre fisker viser tegn til problemer.

Som grunn kan jeg tenke meg
1) stress pga flytting
2) likte ikke hvite belegget på roten
3) likte ikke nye svarte grusen(men hvorfor da den var godt skyllet ut etc)
4) var svake fisk i utgangspunktet, men de trivdes jo før lekte og koste
seg.

Skulle ønske jeg fant grunnen da jeg har lyst til å sette inn noen nye samt
noen discus (ja akv er for lite men de skal da ikke bo der resten av livet,
man skal da oppgradere akvariet

Fra : Martin Heller

Dato : 20-06-03 00:33

/ wrote in <3ef20de3$1@news.broadpark.no>:

> [...]
> overflaten og pustet der som om det skulle hjelpe. Fargene
> forsvant og de så ikke ut til å like sitt nye hjem.

Er baggrunden også ny? Jeg købte engang to pangea baggrunde som
viste sig at afgive giftige stoffer til vandet.

Fra : /

Dato : 20-06-03 00:04

Bakgrunnen er ca 5-6 år (sort ca 10-12mm tykk kjøpes i plater a 50x50 etc)
... Denne har jeg brukt i 160L etc tidligere men tok den frem nuh, bakveggen
er dekket med slikt og det virket fint under "elvegrus" perioden. Etter jeg
byttet til sort grus satte jeg også tilsvarende plater på sideveggene,
det -kan- kanskje være noe med dem men de er også gamle(fra tidligere) og
ble godt skyllet i varmt vann.

Tor