udskiftning af glas lister
Fra : Martin Kirk

Dato : 16-06-03 12:39

Hej gruppe
findes der et link der forklare hvordan man udskifter glas lister i en
termorude elle kan nogle i gruppe hjælpe .

--

Med Venlig Hilsen
Martin Kirk

Fra : Calle.

Dato : 16-06-03 12:32

Martin Kirk wrote:
> Hej gruppe
> findes der et link der forklare hvordan man udskifter glas lister i
> en termorude elle kan nogle i gruppe hjælpe .

det er bare at tage de gamle af, og sætte nye på. Hvad tænker du på der
skulle være af problemer?

--
Calle

Fra : Martin Kirk

Dato : 16-06-03 20:45

"Calle." <Calle@fjernjyde.dk> skrev i en meddelelse

> det er bare at tage de gamle af, og sætte nye på. Hvad tænker du på der
> skulle være af problemer?

Bange for at ruden falder ud er på 1 sal . og skal der bruges noget gummi
? imellem glas og lister ? jeg har set nogle har alu lister i bunden hvordan
sidder de fast? vil det værer en fordel med alu lister hele vejen rund ?

--
Med Venlig Hilsen
Martin Kirk

Fra : Calle.

Dato : 16-06-03 20:40

Martin Kirk wrote:
> [...]
> gummi ? imellem glas og lister ? jeg har set nogle har alu lister i
> bunden hvordan sidder de fast? vil det værer en fordel med alu lister

Ruden falder ikke ud, du kan jo evt.slå en enkelt stift i foroven og
forneden der ør at den ikke vipper/rutcher når nogen kommer til den
indefra. Tætningslisten købes i metermål i byggemarkedet.
Alulisten, er normalt kun på den nederste, for at der ikke kan stå vand
på træet
--
Calle

Fra : Svend Erik Bertelsen

Dato : 17-06-03 19:37

Martin Kirk skrev:

> findes der et link der forklare hvordan man udskifter glas lister i en
> termorude elle kan nogle i gruppe hjælpe .

Nu skal du høre her Martin:

Du køber nogle træglaslister (16 x 16 mm til siderne og toppen)
og 3 x 10 mm glasbånd til disse. Et stykke alu-bundglasliste med
et passende antal monteringsklodser. Og endelig noget fugemasse.

Start med at fjerne de to lodrette lister og sæt et par klodser
på, til at holde ruden på plads, mens du arbejder videre.

Fjern top- og bundglaslister. Skær overglaslisten til og søm
denne på. Sav alu-bundglaslisten til så den passer perfekt. De
små plastikklodser til alu-listen skrues på i bunden af falsen,
klemt helt ind mod glasset. Med et kontant håndslaw smækker du
alu-listen på.

Sav de lodrette trælister til, så de ikke rører alu-listen. Der
skal være et gab på ca. 3-4 mm. Inden du sømmer de lodrette lister
på, giver du noget fugemasse, ovenpå alu-listen, i hver side. Dette
gøres for at undgå der trænger vand ned i glasfalsen.

God arbejslyst

--
Venlig hilsen
Svend Erik

Fra : Per H

Dato : 17-06-03 19:51

On Tue, 17 Jun 2003 20:37:21 +0200, Svend Erik Bertelsen
<nospamtoseb@private.dk> skrev:

>Et stykke alu-bundglasliste med
>et passende antal monteringsklodser.

dem kan du købe i passnde længder i alu og hvidmalet, i en pose hvor
der også ligger klodser. Bla hos Fog trælaster,

Skru plastklodserne på, så smadrer du ikke glasset.

Mvh.
Per Hansen
icq 8212837

Fra : Svend Erik Bertelsen

Dato : 18-06-03 18:46

Per H skrev:

> dem kan du købe i passnde længder i alu og hvidmalet, i en pose hvor
> der også ligger klodser. Bla hos Fog trælaster,

Hej Per.

Ja, nu var det jo ikke lige mig, der skulle i gang med at skifte
glaslister. Men det er da rigtigt, at man kan købe alu-lister
i passende længder.

> Skru plastklodserne på, så smadrer du ikke glasset.

Selvfølgelig *skal* de skrues på. Du har nok også erfaret, hvad
der kan ske, når man lige bruger en sømpistol

--
Venlig hilsen
Svend Erik

Fra : Per H

Dato : 18-06-03 21:38

On Wed, 18 Jun 2003 19:45:44 +0200, Svend Erik Bertelsen
> [...]

>Ja, nu var det jo ikke lige mig, der skulle i gang med at skifte
>glaslister. Men det er da rigtigt, at man kan købe alu-lister
det var min quoting der ikke lige passede,

>Selvfølgelig *skal* de skrues på. Du har nok også erfaret, hvad
>der kan ske, når man lige bruger en sømpistol

Mere en lille hammer der rammer glasset. Dum lyd..

Mvh.
Per Hansen
icq 8212837

Fra : Martin Kirk

Dato : 17-06-03 20:21

1000 tak Svend Erik

den fuge masse du snakker om kan det værre hvid sanitetssilikone.

--
Med Venlig Hilsen
Martin Kirk

Fra : Svend Erik Bertelsen

Dato : 18-06-03 18:46

Martin Kirk skrev:

> den fuge masse du snakker om kan det værre hvid sanitetssilikone.

Ja, giv du bare et par små "dyt" af sanitetssilikonen. Der er
ingen grund til at indkøbe mere til gør-det-selv-lageret.

--
Venlig hilsen
Svend Erik

Fra : Martin Kirk

Dato : 18-06-03 19:09

"Svend Erik Bertelsen" <nospamtoseb@private.dk> skrev i en meddelelse > Ja,
giv du bare et par små "dyt" af sanitetssilikonen. Der er
> ingen grund til at indkøbe mere til gør-det-selv-lageret.
>
> --
1000 tak for hjælpen
--
Med Venlig Hilsen
Martin Kirk

Fra : Per H

Dato : 18-06-03 21:36

On Wed, 18 Jun 2003 19:45:43 +0200, Svend Erik Bertelsen

topforsejlingen skal vel være glasklar,

Det er måske ik den der tales om.?

Mvh.
Per Hansen