unger?
Fra : jan h

Dato : 15-06-03 18:23

hvordan ser jeg om mine gubbyer og sværddragere har
unger?

der er en af gubbyerne der er en del mørkere bagerst inden i bugen , det
samme har min sværddrager, og det mener jeg ikke at den havde da jeg købte
den.

mvh jan god sommer

Fra : Ole Vandborg Rasmuss~

Dato : 15-06-03 19:51

> der er en af gubbyerne der er en del mørkere bagerst inden i bugen , det
> samme har min sværddrager, og det mener jeg ikke at den havde da jeg købte
> den.

Hvilket lige præcis betyder at de går med unger .

/Ole

Fra : Mette & René

Dato : 16-06-03 08:21

> Hvilket lige præcis betyder at de går med unger .

hvor lang tid går de med dem så?

Fra : Ole Vandborg Rasmuss~

Dato : 16-06-03 13:36

> hvor lang tid går de med dem så?

det er svært at sige, da de jo allerede er "gravide". Normalt går der
ca. 4 uger mellem hvert kuld en guppyhun leverer, men hertil skal lægges
at kuldene "overlapper" hinanden, dvs. når hun føder er næste kuld unger
allerede halvvejs udviklet !

Hvis det er første gang hun er gravid kan der sikkert godt gå op til 2
måneder - det sikreste tegn er når hun bliver "rigtig fed" omkring
gattet, og den sorte plet er _meget_ tydelig - så går der ca. 1 uges tid
før ungerne kommer

/Ole

Fra : Rasmus Poulsen Larse~

Dato : 16-06-03 15:41

Så vidt jeg husker kan der gå et sted mellem 2 og 3 uger, indtil hunnne får
en kæmpe mave. En dag vil du komme til at kigge i akvariet og opdage at hun
er blevet tynd igen. Så har hun født - og hvis du har tilstrækkeligt med
gemmesteder i form af planter (gerne flydeplanter i overfladen), svømmer de
små unger rundt her...

Hvis du er rigtig heldig (og tålmodig), kan du se guppyen føde. Ungerne
nærmest falder ud, foldet sammen til en kugle, men ruller sig hurtigt ud og
svømmer afsted....Jeg har oplevet at få alt fra 2 til 15 unger fra en
guppyhun. Knus tørfoderet lidt ekstra fint - så skal ungerne nok spise det.

Hvis du har 4-5 hunner, godt med planter og ingen af de rigtig hidsige fisk,
vil du opleve mange af ungerne vokse op. Er det ikke rørende?

Fra : Jan Vestergaard

Dato : 16-06-03 18:24

Mette & René wrote:

> hvor lang tid går de med dem så?

Afhænger lidt af temperaturen - men for guppy'erne er det cirka 3 uger.

Men de er lidt "specielle" - de kan på en parring få op til 10 kuld
unger med 3 ugers mellemrum.

Så de holder ikke op med at føde fordi man fjermer hannerne

--
M.v.h. Jan Vestergaard, Kildedalen 27, 3400 Hillerød
Email: jan@NOSPAMjve.dk Web: http://www.jve.dk