fremavle kastanietræ
Fra : Leonard

Dato : 15-06-03 17:00

Jeg har et stort kastanietræ, som har sat rigtig mange blomster i år
og dermed kommer der sikkert også en pæn stor dynge kastanier.
Nogle af dem kunne jeg godt tænke mig at få til at gro til nye træer,
bare for at kunne se det helt fra begyndelsen.
Jeg har søgt på kastanie osv. men finder ikke noget om hvordan jeg
begynder.
Hvornår skal kastanien plukkes eller samles op?
Skal den være i skallen eller skal den kun være selve nødden?
Skal den lægges i vand, jord, spagnum eller ?
osv. ?
--
Leonard
http://www.speedbaadsskolen.dk - Speedbådskørekort, nemt og billigt.

Fra : Inger Pedersen

Dato : 15-06-03 17:05

"Leonard" <dennemailerikketilspam@tdc-broadband.dk>

> Hvornår skal kastanien plukkes eller samles op?
> Skal den være i skallen eller skal den kun være selve nødden?
> Skal den lægges i vand, jord, spagnum eller ?
> osv. ?

Jeg sad og undrede mig over, at du spurgte, for det plejer at være sådan, at
har man et kastanjetræ, spirer kastanjerne som ukrudt.
- Men så kom jeg til at tænke på: drejer det sig om ægte kastanje eller om
hestekastanje?

Hilsen Inger

Fra : Leonard

Dato : 15-06-03 17:28

"Inger Pedersen" <inger@pedersen.tdcadsl.dk> wrote:

>- Men så kom jeg til at tænke på: drejer det sig om ægte kastanje eller om
>hestekastanje?

Aner det ikke, hvordan ser jeg forskel?

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 15-06-03 17:45

On Sun, 15 Jun 2003 18:27:52 +0200, Leonard
<dennemailerikketilspam@tdc-broadband.dk> wrote:

>Aner det ikke, hvordan ser jeg forskel?

Hestekastanie står ca. lige nu med store hvide blomsterstande. Det har
den ægte kastanie ikke. Hestekastanien smider dyngevis af frø, de store
brune kastanier i skaller med 1-3 frø i hver, hver skal er besat af få,
ret grove torne. Den ægte kastanie er meget tæt besat med torne som
virker lidt mere bløde i det.

http://www.gartneriet.dk

Fra : Inger Pedersen

Dato : 15-06-03 17:47

> Aner det ikke, hvordan ser jeg forskel?

Jeg har ikke oplevet at ægte (spiselige) kastanjer har sat frugter her i
landet, mens hestekastanjer har masser.
Har dit træ givet brune, blanke, glatte kastanjer, der har ligget i et
pigget hylster?
Hvis ja, er det sandsynligvis hestekastanjer, som ikke er spiselige, men
gode at lege med i efterårsferien, hvor de falder ned af sig selv.
Så kan du bare kultivere dem ned i et bed eller lade dem ligge ovenpå: De
skal nok spire i massevis.
Og hvis ikke din have er meget stor, vil du på et tidspunkt ønske, du aldrig
havde gjort det )

Hilsen Inger

Fra : Birgitte Abkjær

Dato : 15-06-03 18:41

Nu vi er ved (heste)kastanie; Jeg har faktisk idag forsøgt at finde ud af,
hvor lang mod nord, man kan plante en hestekastanie. Jeg har et lille træ
her, fra en kastanie, der spirede. Jeg kunne tænke mig at plante det i
Sverige - hvor meget vinterkulde, kan sådan ét klare?

OK, Sverige er et vidt begreb, men vinterkuldemæssigt?

VH Birgitte

Fra : Peter Ole Kvint

Dato : 16-06-03 08:27

"Birgitte Abkjær" wrote:

> [...]
> Sverige - hvor meget vinterkulde, kan sådan ét klare?
>
> OK, Sverige er et vidt begreb, men vinterkuldemæssigt?

I Norge grode den nord på til Stegen Prestegaard (67" 56') altså næsten 68
grader nord.

Fra : Leonard

Dato : 15-06-03 18:42

"Inger Pedersen" <inger@pedersen.tdcadsl.dk> wrote:

>Hvis ja, er det sandsynligvis hestekastanjer, som ikke er spiselige, men
>gode at lege med i efterårsferien, hvor de falder ned af sig selv.

Det er så hestekastanier.

>Så kan du bare kultivere dem ned i et bed eller lade dem ligge ovenpå: De
>skal nok spire i massevis.

Det virker ikke at lade dem ligge ovenpå, for så ville jeg have fået
et par hundrede træer de seneste par år.

Fra : Inger Pedersen

Dato : 15-06-03 19:01

"Leonard" <dennemailerikketilspam@tdc-broadband.dk> skrev i en meddelelse

> Det virker ikke at lade dem ligge ovenpå, for så ville jeg have fået
> et par hundrede træer de seneste par år.

OK - det undrer mig - jeg har set dem spire i mængder i et staudebed (hulens
upraktisk).
Det var godt nok på lerjord; hvad jordbund har du?

Hilsen Inger

Fra : Leonard

Dato : 15-06-03 21:44

"Inger Pedersen" <inger@pedersen.tdcadsl.dk> wrote:

>Det var godt nok på lerjord; hvad jordbund har du?

Fynsk ler, så det er ikke det.
Men jeg venter til de falder ned og samler så nogle stykker ind og
putter i nogle potter og vander dem jævnligt, så må jeg jo se om ikke
der sker noget ved det.

Fra : Peter Mortensen

Dato : 16-06-03 00:45

> [...]
>Men jeg venter til de falder ned og samler så nogle stykker ind og
>putter i nogle potter og vander dem jævnligt, så må jeg jo se om ikke

Skallen skal fjernes først.

Frøene skal igennem kulde-stratificering før de kan spire. Dette kan
enten gøres ved at så dem straks udendørs om efteråret eller mere
sikkert ved lagring i tørv (eller lign.) ved 3 grader Celcius (f.eks.
i køleskab) i et antal uger. 12 uger vil nok være passende.

Hovedregelen er at frø skal sås i ca. een diameters dybde.

Kilde: Politikens bog om planteformering. Politikens Forlag. ISBN
87-567-6213-5.

"In the beginning the universe was created. This
has made a lot of people very angry." --D. Adams
--

Regards,
Peter Mortensen

Peter Mortensen, E-mail: NukeSPAMMERSpmortensen@forskning.dk
Software Engineer, M.Sc.E.E. 65 97 39 39 / 23 34 29 88.
Bioinformatics Application developer
<http://mortensenforskn.homepage.dk/> and maybe
<http://radio.weblogs.com/0106961/>
DKK 26600 (US$ 3800) charge to accept unsolicited commercial messages.
Echelon illegal secret conspiracy corruption bribe return commission.

Fra : Thïngmand

Dato : 16-06-03 08:18

> Det virker ikke at lade dem ligge ovenpå, for så ville jeg have fået
> et par hundrede træer de seneste par år.

Tja, det lykkedes da en af mine kastanjer at spire midt på havegangen!

--
Thïngmand
www.thingmand.dk

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 15-06-03 22:04

Inger Pedersen skrev
> Jeg har ikke oplevet at ægte (spiselige) kastanjer har sat frugter her i
> landet,

Så har du en oplevelse tilgode, de giver (næsten) hvert år, dog svingende
mængder. Stil dem i salt, snittes lidt og lidt smør og salt gør underværker,
og kom dem i ovnen. Smager herligt, men pludselig har man fået nok.....

--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen