MS Windows
briani 27239
Hva betyder dette?
Fra : Søren C

Dato : 15-06-03 12:28

Hej

Når jeg kigger i min System logbog i WinXP pro kan jeg se at følgende
meddelse ofte kommer:

-----AMLI: ACPI BIOS forsøger at læse fra en ugyldig IO-Portadresse (0x71),
som ligger inden for det 0x70-beskyttede adresseområde. Dette kan medføre at
systemet bliver ustabilt. Kontakt din systemforhandler for at få teknisk
support. ----

Nede under hvor der står data kan jeg vælge i mellem at få vist det i Byte
eller Word. Kan nogen tyde det?

0000: 00000000 00520004 00000000 c0050004
0010: 00000000 00000000 00000000 00000000
0020: 00000000 00000000

I logbogen kommer fejlen ofte og ofte flere gange af gangen. Jeg mistænker
lidt den fejl for at være skyld i min system nogle gange crasher umotiveret.
Som kilde står der ACPI. Hva er det?

Venligst

Fra : Calle.

Dato : 15-06-03 12:29

Søren C wrote:
> [...]
> mistænker lidt den fejl for at være skyld i min system nogle gange
> crasher umotiveret. Som kilde står der ACPI. Hva er det?

Advanced Configuration and Power Interface
prøv at søge på ACPI på google
--
Calle

Fra : Søren C

Dato : 15-06-03 12:38

"Calle." <Calle@fjernjyde.dk> skrev i en meddelelse

> Advanced Configuration and Power Interface
> prøv at søge på ACPI på google
> --

Hmm ja jeg fandt selv lige ud af i kontrolpanel under enhedshåntering at det
havde noget med det at gøre.
Kan det være en forkert indstilling i Bios?

Venligst

Fra : Søren C

Dato : 15-06-03 12:30

"Søren C" <master.clio@12move.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> I logbogen kommer fejlen ofte og ofte flere gange af gangen. Jeg mistænker
> lidt den fejl for at være skyld i min system nogle gange crasher

Skal lige bemærkes at denne fejl kommer selv på en total frisk installation
af XP inden jeg har installeret andet.

Venligst

Fra : Madsen

Dato : 15-06-03 12:38

Søren C skrev:

> [...]
> IO-Portadresse (0x71), som ligger inden for det 0x70-beskyttede
> adresseområde. Dette kan medføre at systemet bliver ustabilt.

At du trænger til en BIOS-opdatering. Ikke fordi at fejlmeddelelsen
betyder det helt store, men du kan ofte få den til at forsvinde ved
at opgradere BIOS, hvis da ellers producenten af dit bundkort har
sendt en BIOS-opdatering ud som retter "problemet" forstås.

Jeg hentede en BIOS-opdatering hos ASUS som var rettet mod det
problem et par uger efter at WinXP blev frigivet.

Madsen.

Fra : Søren C

Dato : 15-06-03 12:47

> [...]
>
> Jeg hentede en BIOS-opdatering hos ASUS som var rettet mod det
> problem et par uger efter at WinXP blev frigivet.

Jeg prøvede lige at deaktivere Power managment i Bios og gør jeg det kan XP
ikke starte op.
Er det svært at opdatere bios hvis det er?

venligst

Fra : Madsen

Dato : 15-06-03 12:54

Søren C skrev:

> Jeg prøvede lige at deaktivere Power managment i Bios og gør jeg
> det kan XP ikke starte op.

Nej, det kan den sikkert ikke.

> Er det svært at opdatere bios hvis det er?

Det kommer lidt an på hvilken BIOS det drejer sig om, men generelt
nej. Ofte opretter man en bootdiskette hvor den nye BIOS og evt. et
program til at opdatere med befinder sig på, men hvordan det præcist
skal gøres plejer ofte at stå i den medfølgende dokumentation, eller
også står det på producentens hjemmeside.
Der er dog ikke meget ved at opdatere hvis den BIOS du har hentet
ikke retter problemet.

I mit tilfælde stod der:
| CUVD1014.ZIP: Fix ACPI BIOS warning messages in system event log
| under Windows XP.

Madsen.

Fra : Søren C

Dato : 15-06-03 12:58

> [...]
> også står det på producentens hjemmeside.
> Der er dog ikke meget ved at opdatere hvis den BIOS du har hentet

Jeg har kigget lidt på producentens hjemmeside. Det jeg har fundet i
nedenstående link er det bios opdateringer og i så fald hvilken skal jeg
vælge?

http://makeashorterlink.com/?R34732EE4

Venligst

Fra : Madsen

Dato : 15-06-03 13:08

Søren C skrev:

> Jeg har kigget lidt på producentens hjemmeside. Det jeg har fundet
> i nedenstående link er det bios opdateringer og i så fald hvilken
> skal jeg vælge?

Jeg aner ikke hvilken du skal vælge når der på siden står: 'Please
download the following BIOS according to your motherboard version
where applicable', men det er BIOS-opdateringer der befinder sig på
den side. Det tyder bare ikke på at en eneste af dem retter omtalte
problem.

Se evt.: <http://support.microsoft.com/?kbid=283649> også.

Madsen.

Fra : Søren C

Dato : 15-06-03 13:29

> [...]
> where applicable', men det er BIOS-opdateringer der befinder sig på
> den side. Det tyder bare ikke på at en eneste af dem retter omtalte

Mit board er et AK74-EC Men vil jeg forbedre mit systems stabilitet ved at
bare vælge den opdatering med nyeste dato?
Synes aldrig mit system har været stabilt med XP. Med ME var det mere
stabilt men ulideligt langsomt...

Venligst

Fra : Madsen

Dato : 15-06-03 13:48

Søren C skrev:

> Mit board er et AK74-EC Men vil jeg forbedre mit systems
> stabilitet ved at bare vælge den opdatering med nyeste dato?

Muligvis, men der er ingen garanti.

Madsen.

Fra : Søren C

Dato : 15-06-03 14:51

> Muligvis, men der er ingen garanti.
>
> --

Ok prøver. Men tak for din hjælp!

Venligst

Fra : Madsen

Dato : 15-06-03 15:01

Søren C skrev:

> Ok prøver. Men tak for din hjælp!

Velbekom og hvis du har mulighed for at gemme din nuværende BIOS
på disketten, eller på harddisken hvis BIOS kan opdateres imens
Windows kører (visse BIOS-versioner kan det), så gør det. Det er
en god ekstra sikkerhed at have at man altid kan gå tilbage til den
gamle BIOS hvis den nye gør mere skade end gavn.
Jeg har f.eks. stadig mulighed for at gå tilbage til den BIOS-version
mit bundkort er født med vha. en diskette. Jeg får nok aldrig brug
for at gøre det, men det er jo ikke nemt at vide før at man har smidt
den nye BIOS ind og har prøvet på egen krop hvordan den kører.

Madsen.

Fra : Kispus

Dato : 15-06-03 22:31

Hej Søren og Madsen
Min XP-Log siger det samme, en bekendt af mig
der er datamatikker siger at jeg bare skal glemme det,
det betyder ikke noget.
Jeg skal da indrømme at det iriterede mig at se "Fejl"
i loggen.
Mvh. John

Fra : Madsen

Dato : 15-06-03 22:41

Kispus skrev:

> Min XP-Log siger det samme, en bekendt af mig
> der er datamatikker siger at jeg bare skal glemme det,
> det betyder ikke noget.

Som nævnt i: <news:Xns939B8AB98814.thomas@madsen.tdcadsl.dk> så er det
også sjældent at den fejl giver problemer, udover at det selvfølgelig
er irriterende at den optræder i logbogen hele tiden og så igen.

Jeg havde overhovedet ingen problemer med WinXP da jeg havde fejlen i
logbogen, men jeg valgte alligevel at opdatere til den nyeste BIOS da
jeg opdagede at den fjernede fejlen i logbogen.

Madsen.

Fra : Kispus

Dato : 15-06-03 22:52

men jeg valgte alligevel at opdatere til den nyeste BIOS da
> jeg opdagede at den fjernede fejlen i logbogen.
>
> --
> Med venlig hilsen
> Madsen.

Det kunne jeg sørme også godt tænke mig at få gjordt,
men helt ærligt, jeg tør ikke, min viden på dette område
er ikke god nok, man er vel realist-ik?
Men en der kan og bor her i nærheden (Næstved) skal
være meget velkommen til en hyggestund hos mig
Mvh.
John