Lignelses-tolkningens 2 lag:moral ctr. teo~
Fra : Bo Warming

Dato : 15-06-03 11:30

Mon ikke vor uenighed om Den Utro Godsforvalter hænger sammen med at , som
nævnt, papyrus var dyrt, og når man skrev, så skulle det multi-taske.

Ligesom HC Andersens eventyr er både for børn og voksne, lag på lag som et
løg

Lukas har ville videregive flere dele af Jesus's store indsigt , i få ord.

Moral, altså leveregel-bud-forslag er selvfølgelig at vi undlader svig, -
som Jesus minder om så sker opdagelse ofte og måske godsforvalteren skal ud
og grave grøfter nu

OG

at vi skal være eftergivende og tillidsfulde som godsejeren - storsindede og
fællesskabsorienterede, ikke hadske, egoistiske og dømmesyge

OG

at ligesom godsejeren tilgiver, så gør Gud det, og uanset om vi er som
svindleren, eller som lovlydige, eller som Stalin, Lundin, dig, mig
så er frelsen efter døden sikker
(vi er jo alle resultater af arv og miljø og hvordan kan nogen være evigt
ansvarlig for sit livs synder?)

--
Bo Warming
Bjelkes Alle 46, 2200 København N

Fra : Lyrik

Dato : 15-06-03 12:19

"Bo Warming" <ELTZNXFXSMII@spammotel.com> skrev i en meddelelse

> (vi er jo alle resultater af arv og miljø og hvordan kan nogen være evigt
> ansvarlig for sit livs synder?)
++++++++++++++++++++++++++++++++++
Fin tanke. Men vi må tage afstand til det at synden behersker os, vi må
ønske at den ikke i al evighed vil gøre det, tror jeg.
Og så må vi tjene Gud som den syndige person vi er. Vi kan snige nogle gode
gerninger ind imellem de syndige.

Hilsen
Jens

Fra : Bo Warming

Dato : 15-06-03 14:41

"Lyrik" <lyrikfjern@heaven.dk> wrote in message

> [...]
> ønske at den ikke i al evighed vil gøre det, tror jeg.
> Og så må vi tjene Gud som den syndige person vi er. Vi kan snige nogle

Ja, af hjertets overskud. Ikke pr pligt-etik men fordi det kommer spontant
INDEFRA. Bl.a. i forvisning om at det væsentlige er jo klaret ved at
godsejeren tilgiver vore små og store bedrag, som i Luk16

- og selvom der i Kejserens danske retsvæsen skal dømmes mere stringent, så
vil vi i et homogent land med tillid, turde være langmodige og dømme
bedragere så mildt som i Japan, hvor den ultralave kriminalitet ikke skyldes
høj straf, kun høj opklaringsprocent.
Og at deres åndelige liv befordrer bedre moral end kristendom har gjort her.