Udskrift af tekst
Fra : claus

Dato : 15-06-03 11:06

Jeg vil gerne lave en udskriftsfunktion på mine asp. sider.
Forskellige tekstområder skal kunne udskrives når brugeren vælger
udskriv.
Så vidt jeg ved kan det ikke lade sig gøre i asp, men kan man
benytte js?

På forhånd tak

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Torben Brandt

Dato : 15-06-03 23:50

claus wrote:
> [...]
> udskriv.
> Så vidt jeg ved kan det ikke lade sig gøre i asp, men kan man

Vil du have en funktion, der spørger brugeren hvilken del af siden han
vil udskrive?
Eller vil du bestemme, at nogle dele af siden ikke kommer med ved udskrift?

Hvis ja til sidstnævnte, så læs lidt her:
<URL:http://www.w3.org/TR/REC-CSS2/media.html>

/Torben

Fra : claus

Dato : 17-06-03 11:55

Torben Brandt wrote in dk.edb.internet.webdesign.clientside:

> Vil du have en funktion, der spørger brugeren hvilken del af siden han
> vil udskrive?
> Eller vil du bestemme, at nogle dele af siden ikke kommer med ved udskrift?

Det drejer sig om det sidste.

> Hvis ja til sidstnævnte, så læs lidt her:
> <URL:http://www.w3.org/TR/REC-CSS2/media.html>

Tak for linket. Jeg har været forbi, men kan ikke rigtig forstå hvorledes det
hænger sammen.
Oprettes der en ekstern css fil som der linket til, når brugeren eksempelvis
klikker på en udskriv knap? Er der i den eksterne css fil defineret hvilke
områder i html/asp filen som skal udskrives?

Fra : Torben Brandt

Dato : 17-06-03 22:16

claus wrote in dk.edb.internet.webdesign.clientside:

> Det drejer sig om det sidste.

> Tak for linket. Jeg har været forbi, men kan ikke rigtig forstå hvorledes det
> hænger sammen.

Jeg har aldrig prøvet det, men det er noget med at du i din .css-fil
eller i din <style>-blok skriver:
@media print {
/* Det CSS du skriver her bruges til print */
}
@media screen {
/* Det CSS du skriver her bruges til visning på skærm */
}
Så kan du skrive at teksten skal være synlig på skærmen, men have
display:none på print - så kommer den ikke med.

Prøv at søge på media, print, css o.lign på google, der er masser af
eksempler.

Jeg har krydspostet til dk.edb.internet.webdesign.html, hvor CSS hører
hjemme. FUT er også sat til html-gruppen.

/Torben

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 17-06-03 22:46

Torben Brandt skrev:

> [...]
> }
> @media screen {
> /* Det CSS du skriver her bruges til visning på skærm */

Det er en af de fire måder man kan lave mediespecifikke css-regler.
De andre er:

HTML, link:
<link rel="stylesheet" type="text/css" href="x.css" media="print"
/>

HTML, style:
   /* CSS til print */

CSS, import:

@import url("fancyfonts.css") print;

Personligt synes jeg at det er lettest at håndtere mediereglerne på
html-siden - dvs. som et af de to første eksempler.

Man skal være opmærksom på at visse browsere ikke fortolker
medieregler korrekt (se fx <http://gemal.dk/archives/000168.html>)
--
Jens Gyldenkærne Clausen