Nyplantet bøgehæk.....
Fra : mwm

Dato : 14-06-03 16:39

Hej gruppe

Lige et spørgsmål om bøgehæk...

Sidste år helt præcis i efterårsferien plantede jeg 450 bøgeplanter som
gerne skulle blive til en fornuftig hæk. Nu her i dag ville jeg da lige se
en status på træernes ve og vel. Død eller levende..

Efter optællingen viste det sig at 110 af planterne så mere eller mindre
døde ud. Der var ikke blade eller tegn på skud.
Dvs 25% af de satte træer viser ikke livstegn midt i juni. De "døde" planter
står spredt bla de gode.

Hvornår kan man med sikkerhed sige at træet er dødt? Jeg tænker på hvornår
på året spirer det ikke mere?

Jeg købte planterne i Bilka. Er der noget reklamation på det eller er det
bare noget man må acceptere? Selvfølgelig kan jeg da bare spørge i Bilka,
men skal man forvente at ca. 25% af planterne ikke vil spire.

Tjaa, så er der jo også bare den mulighed at jeg må være lidt tålmodig og
lave en status senere på året.

Hører gerne om andres erfaringer med Bøgeplanter´s (50 - 80cm) første
leveår, og gerne dem der er købt i Bilka.

med venlig hilsen

M Mathisen

Fra : Mars

Dato : 14-06-03 17:04

Hej

Prøv krads i stammen med en negl, hvis den er grøn under barken er den
ok..... men ellers har bilka noget der hedder "gro garanti" hvor god den er
ved jeg ikke.

Mvh

Ms

Fra : Jernladyen

Dato : 14-06-03 18:07

http://www.kandu.dk/

Fra : fa.dk

Dato : 14-06-03 23:30

> [...]
>
> med venlig hilsen
>
> M Mathisen
>
>Min umiddelbare reaktion er, at de har manglet vand. Det lyder ikke
til, at du på noget tidspunkt har vandet dem?
Jeg plantede en bøgehæk for nogle år siden. Selv om jeg var meget
opmærksom på at vande dem i tørre perioder, var jeg alligevel nødt til
udskifte enkelte. (Ikke fra Bilka, men en planteskole.)
Prøv det anviste råd - og er planten levende, så vand dem - og se, hvad
der sker; det skulle være muligt at få nogle af dem igang.
Mvh,
Frank

http://www.kandu.dk/

Fra : Pia J

Dato : 15-06-03 08:27

"fa.dk" <fa.dk.news@kandu.dk> wrote in message news:3eeba28e$0$48908

> Prøv det anviste råd - og er planten levende, så vand dem - og se, hvad
> der sker; det skulle være muligt at få nogle af dem igang.

Jeg plantede i efteråret nogen "pinde" som skal blive hyld og slåenbuske.
Troede også et par stykker var gået ud, men nu har de lavet nye skud nede
fra roden, selvom hele toppen virker død.

Ved ikke om bøg skyder nedefra på samme måde, men ellers er barkprøven god
(grønt yderst).

:Pia (som i går måtte erkende, at den gamle 2 meter høje parykbusk var
bukket under for frosten :(

Fra : Mari

Dato : 15-06-03 09:48

"mwm" <loumic@mail.tele.dk> skrev i en meddelelse
> Efter optællingen viste det sig at 110 af planterne så mere eller mindre
> døde ud. Der var ikke blade eller tegn på skud.

Nye planter skal vandes og gødes frem. Hvad har du gjort
ud over at stikke dem i jorden?? Det er et spørgsmål, som
du vil blive stillet - hvis du vil gøre brug af grogarantien.

/Mari

Fra : mwm

Dato : 15-06-03 15:02

Hej igen

Jeg har vandet planterne med jævne mellemrum og gødet en enkelt gang.
Du skriver at man skal vande og gøde nye planter frem. Mener jeg at jeg har
gjort der er som skrevet før jo også kommet gang i 340 planter ud af 450 stk
Altså kun 75%
mvh

M Mathisen

Mari <alohaloh@min.sol.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:3eec32ca$0$97262$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...

Fra : Jakob Bock

Dato : 15-06-03 09:54

Mari skrev:

> Nye planter skal vandes og gødes frem.

Hvis planterne slet ikke er begyndt at skyde, hjælper det næppe at
give dem gødning.

--
Venlig hilsen
Jakob Bock