proftpd
Fra : Jimmy

Dato : 14-06-03 15:40

Hej

Jeg er tidligere herinde blevet anbefalet proftpd som ftp-server.

Den skal udelukkende bruges af to-tre brugere, der skal tilgå deres
hjemmeside-hjemme-katalog.
De skal kunne logge ind på FTP, men ikke på selve maskinen.

Dette fik jeg at vide skulle ordnes ved hjælp af følgende:

i conf:

------
DefaultRoot ~/
------

Brugeroprettelse:

------
useradd -d /det/directory/du/vil/dele -s /bin/false ftpbrugernavn
passwd ftpbrugernavn
------

Jeg har imidlertid nogle problemer med at få serveren konfigureret, da min
viden omkring LInux endnu er meget begrænset.

Fra conf:
------
# Set the user and group that the server normally runs at.
User nobody
Group nogroup

------

Når jeg starter dæmonnen fås følgende fejl:

------
Starting proftpd: - no such group 'nogroup'
- Fatal: Group: Unknown group 'nogroup'.

------

1)
Hvordan får jeg oprettet en bruger, der hedder "nobody" og lagt ham i
"nogroup"?

2)
Jeg ønsker *ikke* anonym adgang.
Skal der ændringer til conf-filen til hver gang jeg skal give en ny bruger
adgang til sit bibliotek?

Hvis ja, hvilke?

På forhånd tak for hjælpen.

Mvh