Nymfomane Salome dræbte sin elskede
Fra : Bo Warming

Dato : 14-06-03 09:25

Johs Døber hetzede mod kongens blodskam og kongens datter Salome fandt denne
Klodhans sej, for kedelige, underdanige bejlere havde hun nok af,
Så hun ville nu bolle mod Johs Døber,
Som slet ikke var gearet til den slags.
Salome var - som piger flest - ikke forelsket i manden, men forelsket i
forelskelsen, så når hun ikke kunne opnå himlen, var helvede det næstbedste.
Hun forlangte Johs DØD - hovedet på et fad.
Kongen syns, det var for meget, men var jo lidt incestuøs og let at dreje om
en lillefinger for den smukke, forkælede datter, så hun fixede, at "Du gir
en fræk dans(m.7 slør), Du får en henrettelse"
og sådan fik forløberen for Jesus sin martyr-død.

Fremragende kunst er lavet over denne NT-historie, bl.a. af dramatikeren
Oscar Wilde, der jo også skrev digt med følgende dybe paradox-pointe om
kulturmenneskets komplicerede selvhad:

/ Yet each man kills the thing he loves/
By eachy let this be heard
Some do it with a bitter look
Some with a flattering word
The coward does it with a kiss
The brave man with a sword, ( Oscar Wilde - et digt om en soldat der
dræbte sin kone)

Biblen er dybde-psykoanalyserende i denne historie.
*Sadismen er i os alle*.
Næstekærligheden skjuler den blot og gør den mere farlig.(1.Petersbrev 4,8
som i Ordsprogene 10, og Jak5.20)
Paulus er opgivende med sit det-gode-du-vil-gør-du-ikke,
men JohannesDøber-dødshistorien er konstruktivt oplysende om glæden ved at
gøre ondt, som vi alle har i os.

Bo Warming
Bjelkes Alle 46, 2200 København N
Tel: 3586 1000, fax: 3586 1001
http://www.glistrup.com

Fra : Anders Peter Johnsen

Dato : 14-06-03 13:57

"Bo Warming" <ELTZNXFXSMII@spammotel.com> skrev i en meddelelse
> [...]
denne
> Klodhans sej, for kedelige, underdanige bejlere havde hun nok af,

Aha. Vi er altså ude i sådan en omgang "Katharina den Store og
Rasputin"-ting, ifølge dig?

Det minder mig ganske meget om slutningen i Huxley's Brave New World, i
øvrigt.
Jeg skal ikke kunne sige om du har ret i denne lidt vilde tolkning.
Så vidt jeg ved gik historien på at han netop anklagede Herodes for at leve
sammen med sin broders kone, Herodias. Det skal siges at dette vistnok er
"ulovligt" i forhold til Moseloven.
(Nogen der sagde "Hamlet"?)
Dennes datter, Salome, som altså således ikke er Herodes egen datter, men
hans niece og steddatter, bliver således af moderen sat til at optræde for
stedfader-onklen. Som den lille "tease" hun er, får hun efter moderens
befaling halshugget Johannes Døberen og tager hovedet med hjem til moderen.

(Markus 6, 17-29)

> Biblen er dybde-psykoanalyserende i denne historie.

Jeg tror nu nok at du læser en masse underlige ting ud af den og lader den
analysere dig!

> *Sadismen er i os alle*.
> Næstekærligheden skjuler den blot og gør den mere farlig.(1.Petersbrev 4,8
> som i Ordsprogene 10, og Jak5.20)

Det kan jeg ikke få til at hænge sammen: Hvordan er tilgivelse "sadistisk"?
Fordi at man ikke lader vedkommende slippe med en "let og hurtig" fysisk
straf, men faktisk får vedkommende til at tænke sig om til en anden gang?

Er det ikke netop et udtryk for IKKE at være sadistisk, at man dropper
umiddelbar voldelig sadismehævnfølelse og siger: "Du er tilgivet, jeg gider
ikke at vi fortsat skal være uvenner over det her, det er ikke konstruktivt,
bare du tænker dig om" - istedet for at fare frem og kræve "øje for øje"?
Det ville en sadist vel netop gøre, fordi han har anledning til at være
sadistisk?

Eller du mener måske at det er sadistisk at lade andre stå til ansvar - vel
at mærke over for sig selv????
Er det denne helt naturlige samvittighed du og Nietzsche hader så indædt,
fordi man engang imellem kvajer sig og derfor er nødt til at reflektere
over sine egne handlinger og ikke bare er et femårigt barn uden
korttidshukommelse, som bare ter sig fuldstændig som det passer een, endsige
et ureflekteret rovdyr, der kun følger instinkter?

Anders Peter Johnsen

Fra : Bo Warming

Dato : 14-06-03 14:34

"Anders Peter Johnsen" <anderspj@mail.dk> wrote in message
> "Bo Warming" <ELTZNXFXSMII@spammotel.com> skrev i en meddelelse
> denne
>
> Aha. Vi er altså ude i sådan en omgang "Katharina den Store og
> Rasputin"-ting, ifølge dig?

Du ved en masse, men her ser jeg ikke forbindelsen
- Katharina i Sct Petersborg 1770 og Rasputin i Moskva 1910 har da hverken
samtidighed eller fællestræk - udover typisk brutal russisk Stalinagtig
magtadfærd.

Som Herodes og hans teasing datter også havde - en næsten karikeret "vilje
til magt" - eller for god tid.
Kedsomhed skaber sadisme.

> Det minder mig ganske meget om slutningen i Huxley's Brave New World, i
> øvrigt.

Hvad sker der?
- soma. reagensglasbørn kloner men hvad i realtion til dette?

> Jeg skal ikke kunne sige om du har ret i denne lidt vilde tolkning.

Så vil jeg istemme Vidals "øv selvkritik" Du begik en OT eller spildagtig
linie. Fy!
Ordonanerer du imod os og ikke blot imod skrivebordsskuffen/harddisken?

> [...]
leve
> sammen med sin broders kone, Herodias. Det skal siges at dette vistnok er

Hvor er du dygtig til associationer Kan nogen forstå jeg har smigret dig
med "BW-klon" kompliment?

> [...]
>
> (Markus 6, 17-29)

> Jeg tror nu nok at du læser en masse underlige ting ud af den og lader den

Den var dyb. Jeg lader mig inspirere til at popularisere og updatere og
håber på feedback HVIS NOGEN GIDER - og med sex-ord i subject-line er Vidal
advaret

> Det kan jeg ikke få til at hænge sammen: Hvordan er tilgivelse
"sadistisk"?

Tilgivelse er tegn på at man har sundt travlt og dermed har proportionssans
og ikke fortaber sig i hævn.

> Fordi at man ikke lader vedkommende slippe med en "let og hurtig" fysisk
> straf, men faktisk får vedkommende til at tænke sig om til en anden gang?

"We are not sent inth the world to air our moral prejudices.
I have never taken any notice of what common people say, and I never
interfere with what charming people do"Oscar Wilde

> [...]
> bare du tænker dig om" - istedet for at fare frem og kræve "øje for øje"?
> Det ville en sadist vel netop gøre, fordi han har anledning til at være

Vi er helt enige. Men Salome kedede sig og blev derfor sadistisk da
forelskelse slog om i had.
Og sådan unødig ondskab er tankevækkende og sjældent beskrevet i biblen.

> Eller du mener måske at det er sadistisk at lade andre stå til ansvar -
vel
> at mærke over for sig selv????

Vi bør ikke blande os, Ikke være dømmesyge. Den kaste første sten, som selv
er ren.

> Er det denne helt naturlige samvittighed du og Nietzsche hader så indædt,

Samvittighed er indlært - mødre gir os den skadelige nag-følelse. Som slår
om i aggression med andre.
Jeg tror du retter dit skyts mod Grosbøll fordi du ikke har en bedre sag at
kæmpe for.

> [...]
endsige
> et ureflekteret rovdyr, der kun følger instinkter?

Alle kvajer sig. Vær klar om hvilken bold vi er uenige om. Bland ikke min
person ind.
Og kun Nietzsche i forbindelse med præcist citat.

Fra : Anders Peter Johnsen

Dato : 14-06-03 15:20

> [...]
> samtidighed eller fællestræk - udover typisk brutal russisk Stalinagtig

Nå, ups! Så var det vist een eller anden anden obskur russisk zarina, jeg
tænker på...

> [...]
> Kedsomhed skaber sadisme.

> Hvad sker der?
> - soma. reagensglasbørn kloner men hvad i realtion til dette?

Heltinden Lenina falder for den "vilde" helt John som er meget religiøs, og
da hun spreder ben for ham, går han amok, kalder hende en skøge og begår
derefter selvmord...

> Så vil jeg istemme Vidals "øv selvkritik" Du begik en OT eller spildagtig
> linie. Fy!
> Ordonanerer du imod os og ikke blot imod skrivebordsskuffen/harddisken?

Du BEHØVER jo strengt taget ikke at dele de mere intime detaljer i dit liv
med os andre, vel?

> leve
>
> Hvor er du dygtig til associationer Kan nogen forstå jeg har smigret
dig
> med "BW-klon" kompliment?

Tak for smigeren.

Vi har jo altså lige for nylig diskuteret "Hamlet", og det virker oplagt,
hvor Shakespeare kan have haft noget af historien fra...

> [...]
> 4,8

> "sadistisk"?
>
> Tilgivelse er tegn på at man har sundt travlt og dermed har

Ja, og?

Hvordan skulle dette være "sadistisk"? I at man ikke bruger tid på en anden
persons eventuelle inferiøre kontaktproblemer ved at lade sig provokere?

> "We are not sent inth the world to air our moral prejudices.
> I have never taken any notice of what common people say, and I never
> interfere with what charming people do"Oscar Wilde

Det er jo klart at der er en vis lystfølelse forbundet med, hvad charmerende
folk (allerede) gør og grænser for, hvor meget tid, man gider at spilde på
pøbel-underdog-komplekser...

> [...]
> forelskelse slog om i had.
> Og sådan unødig ondskab er tankevækkende og sjældent beskrevet i biblen.

Er du helt sikker på at der er tale om forelskelse?

> vel
>
> Vi bør ikke blande os, Ikke være dømmesyge. Den kaste første sten, som
selv
> er ren.

Det er jo NETOP det, som er pointen: Man undlader at stene. Er det
"sadistisk" fordi vedkommende måske kunne ønske sig straf som "katharsis"?

> Samvittighed er indlært - mødre gir os den skadelige nag-følelse. Som slår
> om i aggression med andre.

Jeg tror at samvittighed er en udløber af helt almindeligt, menneskeligt
erfaringsinstinkt: Vi ERFARER at vi kvajer os ved at handlinger har kedelige
konsekvenser for os, og derfor har vi en naturlig modvilje mod at gentage
fejltagelsen. Det går så på et følelsesmæssigt plan over til at blive
samvittighed.

Hvis ikke vi havde samvittighed, var vi sadistiske psykopater, som blot
handlede efter eget forgodtbefindende. Ligesom dyr. Det kan jeg ikke se det
fede i.

> Jeg tror du retter dit skyts mod Grosbøll fordi du ikke har en bedre sag
at
> kæmpe for.

Smagsdommeri fra din side?

Hvad skulle det da ellers være? Skulle jeg ligesom dig være hidsig
indvandringsmodstander? Fordi jeg ikke havde en bedre sag at kæmpe FOR?

> endsige
>
> Alle kvajer sig. Vær klar om hvilken bold vi er uenige om. Bland ikke min
> person ind.

Det gjorde jeg faktisk ikke, men du følte dig måske ramt?

> Og kun Nietzsche i forbindelse med præcist citat.

"Lad os blive som leende, dansende løver. Usårlige."

Anders Peter Johnsen

Fra : Bo Warming

Dato : 14-06-03 18:10

> Nå, ups! Så var det vist een eller anden anden obskur russisk zarina, jeg
> tænker på...

Hvordan syns du selv det går? Jeg syns du ofte er lidt hurtig - og dermed
fejlagtig.Tænk på din troværdighed.

snip
> Heltinden Lenina falder for den "vilde" helt John som er meget religiøs,
og
> da hun spreder ben for ham, går han amok, kalder hende en skøge og begår
> derefter selvmord...

Se det er en interessant historie i forbindelse med Markus6 psykoanalysen af
sado-Salome og JohsDøber

Men som jeg husker det så er den Shakespeare-læsende John fra reservatet
længe småskuffet over at Lenina-skønheden kun er til uforpligtende sex.
Først da medierne opsøger ham på det fyrtårn, der er hans ny asyl, hænger
han sig.
Men centralt er igen
"Mennesker mødes og skinger disharmoni opstår"

Den vil jeg godt præke lidt over udfra en ny bog, jeg er igang med K E
Heller "Stress - det biologiske grundlag"

En Pavlov-forsøgs-hund belønnes for at kende forskel på cirkel og trekant.

Forsøgslederen gør nu trekanten mer og mer rund og cirklen kantet.

På et tidspunkt dør hunden af mavesår

Uden lang tids træning tåler vi ikke *pludselig forskel på ønsker og
fornuft* - som jo er tæt på hinanden i naturen.

Ved at rigeligt-sexfri piger som Salome og Lenina udsætter gammeldags mænd
for uforståelig, uacceptabel liderlighed , stresses , så immunforsvaret går
ned - med død til følge. John på i "Fagre ny verden" mister livslysten.

Salome forvirrer sig selv til grusomhed - og dræbes vist af Herodes fordi
hun er _for_ sadistisk? (eller er det kun i Wildes version?)

Når alt for forskellige kulturer blandes , sker så vild disharmoni og
katastrofe. Islam og DK fx.

Mus podes med leukemi-virus. Er de høj-rang overlever de. Er de lav-rang
afliver kræften dem hurtigt.

Morale: Læger er spild. Sygdom skal udluge de tabere, som korpsånd pr
immunforsvar frasorterer, fordi de står i vejen for mere vellykkede
artsfæller.

"Kærligheden skjuler en mangfoldighed af synder" når vi tror at overfladisk
godhed skaber lykke. Ofte sker katastrofe pga godhed.

"Det væsentlige immunforsvar svækkes, vi bliver mere frygtsomme og
depressive og livskvaliteten svækkes mærkbart"Psykosomatikforskeren Knud
Erik Heller,

> "Lad os blive som leende, dansende løver. Usårlige."

Dette Nietzsche-citat og viden om stress og sygdom, viser at et bedre
samfund opnås ikke blot ved at følge 10 bud - paradis på jord skabes ved
ærlighed, intuition, respekt for egoisme

HER NOGLE CITATER DER ILLUSTRERER SYNSPUNKTET OM at man kan skabe
katastrofer når der er for stor afstand mellem ønsker og fornuft - når der
ikke er harmoni. Så nytter det ikke at man handler "tilsyneladende godt"

" Ambition is a poor excuse for not having sense enough to be lazy.
-- Charlie McCarthy

" Den, som vil meget, er rigere end han tror. Camille Goemans

" The worst misfortune that can happen to an ordinary man is to have
an extraordinary father. Austin O'Malley

" Hemmeligheden ved succes er stadig at ville noget. Benjamin Disraeli

" Når Allah vil bringe myren i fordærvelse, giver han den vinger.
Arabisk Ordsprog

" Lord save us all from old age and broken health and a hope tree
that has lost the faculty of putting out blossoms. Mark Twain

" All sins have their origin in a sense of inferiority, otherwise
called ambition. Cesare Pavese

Ønsker og Muligheder

" Den guderne vil ødelægge giver han succes i barndommen
Romersk Ordsprog

" Det er ikke så farligt at gøre de fleste mennesker ondt som at gøre dem
alt for meget godtLa Rochefoucauld

" Hvad du er, vil altid mishage dig, hvis du vil være det, du ikke
er. St. Augustin

" Impotent had er den frygteligste af alle følelser; man skal ikke hade
nogen, som man ikke kan ødelægge.Johann Wolfgang von Goethe

" Lykkelig er den, der ikke tvivler på sig selv.
Gustave Flaubert

" My strength is as the strength of ten, because my heart is pure.
Lord Alfred Tennyson

" The greatest evil which fortune can inflict on men is to endow
them with small talents and great ambition. Vauvenargues

" Ved I, hvordan også den lille mand bliver noget? Ved at gøre det små
rigtigt; det er sådan, den store ønsker at gøre det store. Goethe

" Intet rammer noget menneske, som vedkommende ikke fra naturens side er
rustet til at bære. Marcus Aurelius

" Nothing is particularly hard if you divide it into small jobs.ud
Henry Ford

"Vil kvinden være smuk, må hun ikke stræbe efter at være pæn.
Nietzsche

Den, som kan få afslutningen af sit liv til at stemme overens med
begyndelsen, er den lykkeligste blandt mennesker. Goethe

Formel for min lykke: et ja, et nej, en lige linje, et mål ...
Nietzsche

A great obstacle to happiness is to anticipate too great a
happiness. Fontenelle

Det farligste ved berømmelsen ligger i den del, der er for meget.
Frithiof BrandtBABYSTEPS

Lyksalig er den mand, der glemmer med forstand, hvad han ej ændre
kan. Thomas Kingo

That man is richest whose pleasures are the cheapest.
Thoreau (1817-1862)American Essayist, Poet, and Naturalist

At leve lykkeligt er det samme at leve i overensstemmelse med
naturens love. Seneca

Gud, give mig tålmodighed til at affinde mig med de ting, jeg
ikke kan ændre, mod til at ændre de ting, jeg kan ændre - og klogskab til at
skelne det ene fra det andet Christoph F. Oettinger

I am indeed rich, since my income is superior to my expense,and
my expense is equal to my wishes. Gibbon (1737-1794)English
Historian

Der findes fire slags mennesker her i verden: de elskende, de ærekære,
de iagttagende og de dumme. Lykkeligst er de dumme. Hippolyte Taine

Den største lykke for et tænkende menneske er at have udforsket
det, som kan udforskes, for så med ro at ære det, som ikke kan udforskes.
Goethe

iiPSsgvid Indsigt i,hvad der er muligt,og hvad der er
umuligt,skiller helten fra eventyreren.

Unreal is action without discipline, charity without sympathy,
ritual without devotion. Bhagavadgita BÆREDYGTIG

At leve lykkeligt er det samme at leve i overensstemmelse med
naturens love. Seneca

Livet er et spørgsmål om at blive forelsket i sin skæbne.
Karen Blixen.

Happy the man, who early learns the wide chasm that lies between his wishes
and his powers!Goethe

The hand that has the week day broom to ply, on Sunday gives the
pleasantest caresses. GoetheFEST

Fra : Vidal

Dato : 14-06-03 22:29

In news:rGIGa.5126$B_5.2815@fe11.atl2.webusenet.com,
Bo Warming <ELTZNXFXSMII@spammotel.com> typed:

>Tænk på din troværdighed.

LOL

vh

Fra : Bo Warming

Dato : 15-06-03 11:57

"Anders Peter Johnsen" <anderspj@mail.dk> wrote in message
> den

Hvad præcis, i min Markus6 tolkning er underligt?
Det er sjældent at Salome-drabslyst analyseres som en lignelse blir det, men
hvorfor egentlig ikke?
Og er der andre fornuftige udlægninger end min - det kan jeg ikke se, men
APJ ser altså at min vinkel afspejler "underlige" mig, og det vil jeg gerne
forstå.

> Er du helt sikker på at der er tale om forelskelse?

LOVE-HATE er en såre udbredt og banal foreteelse, og det er fristende at
påstå, at når vold følger efter kærlighed, så var det ikke rigtig kærlighed.
Jeg mener som biblen at kærlighed skjuler en mangfoldighed af synder og i
bedste mening gejler vi os op til forelskelse - som Salome gjorde mod
Johannes Døberen, for hun var vant til at få det legetøj hun pegede på.
Når man ikke kan få det, bliver det rigtig interessant - forbuden frugt
smager bedst.
Så kræver menneskets forfængelighed at vinde et nyt slag - et eller andet
slag - som er statning for kærlighedsslaget som ikke kunne vindes, og
nærligggende er da, at gøre den man var (overfladisk) forelsket i, til
fjendebillede - og hun fik da også hans hoved på et fad, efter lidt strip.

> at
>
> Smagsdommeri fra din side?
>
> Hvad skulle det da ellers være? Skulle jeg ligesom dig være hidsig
> indvandringsmodstander? Fordi jeg ikke havde en bedre sag at kæmpe FOR?

Jeg syns APJ flygter fra at HAN er anklager mod GRosbøll, der ikke har
krummet et hår på APJ's hoved - eller andres.
Jeg finder fyrings-lysten mod en af de meget få nogenlunde velbesøgte
præster, er værd at analysere og så nævnter jeg - med APJ som EKSEMPEL , men
ikke i fokus i mit indlæg - at "dem der kan gå op i Taarbæk sogns indre
forhold, må være på jagt efter en sag at profilere sig på". Det er da en
nærliggende tanke.
Er den helt tosset?
Lad os gøre den færdig - for princippets skyld.
Gå efter den bold - og kast ikke din tacklingsiver over mig, som er sagen
ret uvedkommende - men du har da ret i at vort joking og drille relationship
og det at du ofte svarer, hvad gør skriveri sjovere, bidrager til at jeg
bruger dig som eksempel. Om du vil: "er smagsdommer over dig". Men som de
sir i børnehaven - det var dig der begyndte (mod Grosbøll).

> Det gjorde jeg faktisk ikke, men du følte dig måske ramt?

Noget, ja - men det vil jeg nødig svare på, for bolden ER sjovere end mig.

> "Lad os blive som leende, dansende løver. Usårlige."

Ja, er det ikke en flot og tiltrængt beskrivelse af gudriget - at vi alle er
stærke overmenneskeløver, usårlige, leende, dansende. Fjolser har læst
brutale arier ind i idealet, men jeg interesserer mig for idealet, at
_alle_, stærk som svag, kan let realisere "det man ikke dør af bliver man
stærkere af" og være ubekymrede og tillidsfulde, legesyge og med let
humoristisk livssyn.

Fra : Bo Warming

Dato : 16-06-03 05:29

> [...]
endsige
> et ureflekteret rovdyr, der kun følger instinkter?

Giver dette mening? læs og nærlæs.
Jeg er taknemlig for at det holbergske karikatur-geni APJ, bruger så mange
resourcer på at udstille en BW-karikatur af sammenstilling af så mange
smarte vendinger i så tæt sætnings-knude, så det minder om absurd-kollage.

Iøvrigt kan jeg godt lide Nietzschesk "Vær jorden tro - lad dig ikke bedrage
af overjordiske håb"
altså RESPEKTER KORTTIDSHUKOMMELSE og ureflekterthed og instinkter.

Mht femårige børn har jeg det som Kierkegaard der så sandheder hos
fulderikker, tosser og mindreårige.

"Thinking is the most unhealthy thing in the world, and people die of it
just as they die of any other disease". Oscar Wilde

Børn der ter sig egoistiske - de er kun farlige hvis pyromani og tyveri er
på tale.

Fra : Niels Peter

Dato : 16-06-03 07:41

Bo Warming wrote:

> Iøvrigt kan jeg godt lide Nietzschesk "Vær jorden tro - lad dig ikke
> bedrage af overjordiske håb"
> altså RESPEKTER KORTTIDSHUKOMMELSE og ureflekterthed og instinkter.

Hvis Nietzsche her er korrekt citeret, er det et godt eksempel på, at
naturvidenskaberne ikke var så langt fremme på hans tid.
Moderne biologi har fundet mange beviser på, at langtidshukommelse og
reflekterthed ikke er ukendte i dyreverdenen.
F. eks. har man fulgt en løveflok, hvor den ældste hun efterhånden var
for gigtplaget til at deltage i jagten, hvorfor de øvrige medlemmer i
flokken bragte mad med hjem til hende.
Det kræver en vis langtidshukommelse og reflekterthed at komme på den
tanke ...

Niels Peter

Fra : Bo Warming

Dato : 16-06-03 07:58

"Niels Peter" <mail@bluewhite.dk> wrote in message

> Hvis Nietzsche her er korrekt citeret, er det et godt eksempel på, at
> naturvidenskaberne ikke var så langt fremme på hans tid.

Science har intet at gøre med dette

Min citering efter hukommelsen har heller ikke

"Jeg besværger jer, brødre, vær jorden tro og lyt ikke til dem, der taler
til jer om overjordiske håb!Giftblandere er de, hvad enten de ved det eller
ej."Nietzsche:

> Moderne biologi har fundet mange beviser på, at langtidshukommelse og
> reflekterthed ikke er ukendte i dyreverdenen.

Bestemt ikke - de er ofte langt klogere end os.
Elefanter kan huske i årtier hvem har drillet dem osv
Det vidste man også på Nietzsches tid

> [...]
> flokken bragte mad med hjem til hende.
> Det kræver en vis langtidshukommelse og reflekterthed at komme på den

Helt enig
Den gigtplagede må have sat sig i respekt
Polio-ramte chimpanser bliver ignoreret og får lov at dø af sult blandt
chimpanser, selvom de syge var nære venner førhen.

Fra : Niels Peter

Dato : 16-06-03 08:06

Bo Warming wrote:

> Helt enig
> Den gigtplagede må have sat sig i respekt

Ja, det har formentligt været stammoderen og dermed den højst
rangerende.
Havde det været den residerende han, var han sikkert blevet jaget væk.
Men det, jeg mente, var egentlig, at forestillingen om instinktet som
noget oprindeligt og nærmest "ædelt", og langtidshukommelse og
reflekterthed som en dekadent menneskelig "opfindelse" er forfejlet.

Niels Peter

Fra : Bo Warming

Dato : 16-06-03 09:01

> [...]
> noget oprindeligt og nærmest "ædelt", og langtidshukommelse og
> reflekterthed som en dekadent menneskelig "opfindelse" er forfejlet.

Lang- og kort-tidshukommelse er vel blot redskaber for intelligensen
Reflekterthed er at man længe gennemarbejder og lader sig påvirke af det
længe huskede
Alt dette er nyttigt og aldrig dekadent.

Udgangspunktet var om vi skal være børn der med ringe attention-span gør
efter SODAVANDSIS NU.
Det skal vi, hvis mor har råd og ikke tror på karies-risiko.

Nietzsche siger "vær instinkterne tro" men det kan både betyde at tænke
lang- og kort-sigtet - instinkt imod incest(fx søskende blodskam) er udbredt
hos dyr, vel nok fordi instinktet skal hindre genetisk og kulturelt skadelig
indavl.

Og for ny at gøre ontopic - kristendommen har næppe gjort gavn med
moselovspåbud om dødsstraf for blodskam. Måske femte bud aldrig har hindret
et mord - for dyr myrder jo ikke unødigt, og det har stenaldermennesker
næppe heller gjort.
Er det femte bud eller fjerde(der sir slå ej ihjel)- jeg glæder mig til at
Falck for styr på nummerering som ækelt EU-middelalderpræsteskab(pave eller
Luther) forvirrede.

Fra : Niels Peter

Dato : 16-06-03 09:11

Bo Warming wrote:

> Er det femte bud eller fjerde(der sir slå ej ihjel)- jeg glæder mig
> til at Falck for styr på nummerering som ækelt
> EU-middelalderpræsteskab(pave eller Luther) forvirrede.

Har de ikke for travlt med at hjælpe bilister, der er kørt i grøften?

Niels Peter
*pjattet efter veloverstået eksamen*

Fra : Anders Peter Johnsen

Dato : 17-06-03 01:21

"Niels Peter" <mail@bluewhite.dk> skrev i en meddelelse

> Har de ikke for travlt med at hjælpe bilister, der er kørt i grøften?
>

> Niels Peter
> *pjattet efter veloverstået eksamen*

Nåh, hvudden gik det da?

Anders Peter Johnsen

Fra : Niels Peter

Dato : 17-06-03 07:50

Anders Peter Johnsen wrote:
> "Niels Peter" <mail@bluewhite.dk> skrev i en meddelelse

> Nåh, hvudden gik det da?

Det var en intern uden karakterer, så det gik bestået.
Jeg kom op i Søren Kierkegaard, som ikke er min yndlings - jeg ville
hellere have haft Nietzsche (fik du den, Bo?
Faget var Etik og Religionsfilosofi, så der har jo været rigeligt med
praktisk inspiration her fra ng'en ..

Niels Peter

Fra : Bo Warming

Dato : 17-06-03 07:56

> [...]
> hellere have haft Nietzsche (fik du den, Bo?
> Faget var Etik og Religionsfilosofi, så der har jo været rigeligt med

Sådan skal det være. Tingene skal hænge sammen. "Vær jorden tro" som N.
skriver
Faren ved at tage bibel bogstaveligt, er at den er skrevet til at underkue
slaver og derfor tales om stening og helvede.
N. gør tingene farverige uden at opskrue til en uoverkommelig kløft mellem
ØNSKER OG FORNUFT

Ved at hetze om helvede til fjendebilleder, og storslået paradis til helte,
bliver vor daglige beskedne dont ussel.
Vi lokkes ind i dagdrømmeri.Fryder os overdrevent over debatsejre, der kun
er ord.
Vi bør sætte os mål - ønsker - der er i harmoni med det fornuftigt
praktiserbare - ellers bliver vi ofre for selvbedrag. Som farisæeren der
tror at når han ikke er Hitler, så vil Gud frelse ham og kun ham

Fra : Niels Peter

Dato : 17-06-03 08:07

Bo Warming wrote:

> "Niels Peter" <mail@bluewhite.dk> wrote in message

> N. gør tingene farverige uden at opskrue til en uoverkommelig kløft
> mellem ØNSKER OG FORNUFT

Man kan ofte få mere inspiration fra folk, man ikke er særligt enig
med - om ikke andet så fordi, man bliver mere bevidst om, hvad ens eget
standpunkt egentlig går ud på.
Derfor holder jeg meget af at læse Nietzsche, også på grund af hans
herlige stil - man mærker, at han oprindeligt var sprogmand af
uddannelse.

Niels Peter