Hjælp! Græs/ukrudt i indkørsel
Fra : Kispus

Dato : 14-06-03 06:22

Hej !
Min indkørsel til huset er 3 mtr. bred og 30 mtr. lang,
belagt med små sten.
Problemet er at der kommer så meget græs og ukrudt
at jeg er ved at blive vanvittig, det er næsten en uoverkommelig
opgave at fjerne det manuelt og da jeg syntes RoundUp er så dyrt,
vil jeg høre om een af jer har en god idé.
Skuffejern og sten passer jo ikke rigtigt sammen.
Mvh.
Lisa

Fra : Erik M. Nielsen

Dato : 14-06-03 07:56

"Kispus" <kispus@bluemail.dk> wrote in message
> [...]
> opgave at fjerne det manuelt og da jeg syntes RoundUp er så dyrt,
> vil jeg høre om een af jer har en god idé.

Brug økologisk roundup!
Opskriften er fra hjemmesiden Ingeniøren.

1 l 32% eddikesyre
4 l vand
1 dl. opvaskemiddel (håndopvaskemiddel)

Det skal spredes ud på planterne med en blomsterforstøver eller lign.

Erik

Fra : Kispus

Dato : 14-06-03 08:01

> [...]
> 4 l vand
> 1 dl. opvaskemiddel (håndopvaskemiddel)
>
> Det skal spredes ud på planterne med en blomsterforstøver eller lign.

John

Fra : edob

Dato : 14-06-03 08:37

Jeg har en næsten dobbelt så lang indkørsel og har med stort held brugt en
ukrudtsbrænder. 11 kg gasflaske og en brænder "der vil noget". Har været
brugt til at lægge tagpap på med.

Vi brænder når solen er gået ned for bedre at kunne se gasflammen. Har
samtidig rullet en vandslange ud og efter brændingen gør jeg hele området
vådt. Vi kan nøjes med at brænde et par gange om året. Det er virkelig
effektivt og holder længe. En "brænding" tager cirka 2 timer.

Venlig hilsen, Frank

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 14-06-03 22:42

Kispus <kispus@bluemail.dk> skrev i en

> John

Roundup vil være væsentligt billigere.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Calle.

Dato : 14-06-03 22:52

Preben Riis Sørensen wrote:
> Kispus <kispus@bluemail.dk> skrev i en

>>> 4 l vand

> Roundup vil være væsentligt billigere.

Ja men Jablo endnu billigere.
--
Calle

Fra : Kispus

Dato : 14-06-03 22:55

> Roundup vil være væsentligt billigere.
> --
> M.V.H.
> Preben Riis Sørensen
> preben@esenet.dk
>
> Det er vist ikke rigtigt, sidst jeg købte en flaske,
gav jeg omkring 400,-
Men selvfølgelig, hvis man køber en meget stor dunk
er ltr.prisen jo meget mindre.
John

Fra : Calle.

Dato : 14-06-03 22:59

Kispus wrote:

> gav jeg omkring 400,-
> Men selvfølgelig, hvis man køber en meget stor dunk
> er ltr.prisen jo meget mindre.

Nej det skyldtes at roundup er det folk kender, og opdager ikke at det
kan købes under andre navne til 1/8 af prisen. ( 250,- for 5L )
--
Calle

Fra : Calle.

Dato : 14-06-03 23:03

Calle. wrote:

> Nej det skyldtes at roundup er det folk kender, og opdager ikke at det
> kan købes under andre navne til 1/8 af prisen. ( 250,- for 5L )

Glemte så lige at sige at det så oven i købet er mere koncentreret.
2dl rækker 1000M2, så det skal blandes meget tyndere hvis man bruge en
vandkande med bom, for ikke at overdosere, med forurening af grundvandet
til følge
--
Calle

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 14-06-03 23:07

Calle. <Calle@fjernjyde.dk> skrev i en

> Nej det skyldtes at roundup er det folk kender, og opdager ikke at det
> kan købes under andre navne til 1/8 af prisen. ( 250,- for 5L )
> --
> Calle

Jeg får det gratis af en der giver 30-40 kr. pr. liter, i mellemstærk
koncentration. Så en kapselfuld af dette om året har jeg set mig i stand til
at 'have råd til'......
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Calle.

Dato : 14-06-03 23:12

Preben Riis Sørensen wrote:
> Calle. <Calle@fjernjyde.dk> skrev i en

> Jeg får det gratis af en der giver 30-40 kr. pr. liter, i mellemstærk
> koncentration. Så en kapselfuld af dette om året har jeg set mig i
> stand til at 'have råd til'......

Ja, der skal ikke meget til for at ryde en hel parcelhusgrund, hvis man
har med det rigtige at gøre.
Men problemet er bare at folk ikke vil tro at der ikke skal mere til, så
de overdoserer med rund hånd. det er derfor regeringen er ved at gribe
ind mod brugen af Glyfosat (Roundup)
--
Calle

Fra : Kispus

Dato : 14-06-03 23:27

> [...]
> --
> Calle
>
> Man kunne måske få at vide hvad det andet produkt hedder
og evt. hvor det købes?
John

Fra : Calle.

Dato : 15-06-03 02:16

Kispus wrote:

> og evt. hvor det købes?

Til fare for grundvandet, ønsker jeg ikke direkte at oplyse det, da jeg
har erfaring med at folk her i gruppen hellere vil bruge for meget end
for lidt, for at få en effekt.
Det er også kun en %-del af dem herinde der har brug for 5L round-up
(nok til en hel boligforening)
For det andet er det ikke alle der ved hvor meget en Ha (det er det
areal-målene er opgivet i , nå man køber det i 5L dunke) er, så der er
store chancer for overdosering.
Og som eksempel sagde en kollega følgende:
Nu har jeg luget hele indkørslen, så den er klar til at blive sprøjtet!
???????? round-up og lign. virker kun mod det der er grønt, så da er der
ingen virkning/optagelse, med forurening til følge.
Andre sprøjter en flisebelægning med max 2% areal med chance for ukrudt,
de sidste 98% er jo fast grund, hvor giften så bliver vasket lige ud i
jorden, med nedsivning til følge.
Især kolonihaveejere, som bor inde i byen til dagligt, aner ikke 5
potter pis om Ha / sprøjtemetoder / tidspunkter osv..
De tar i haven om fredagen, og syntes det hele er ved at gro efter på de
par dage de ikke har været der, og så sprøjtes der på livet løs.
Ugen efter er ukrudtet stadigt grønt, så det har åbenbart ikke fået nok,
så det få sku lige en sjat mere i stærkere udgave.
Ugen efter er den blevet gult. AHHH tænkte det ikke nok,
koncentrationen på flasken er for lav. NEJ der er sku ingen der læser
hvor lang tid det tager inden der er virkning (som regel 10 - 14 dg).
Så på grund af for stor chance for at forurene vil jeg ikke oplyse det.
Folk kan bare vågne lidt op, og læse på deklarationen når de handler, så
kan de også finde det middel hos forhandlerne.

--
Calle

Fra : Kispus

Dato : 15-06-03 07:34

> [...]
> for lidt, for at få en effekt.
> Calle
>
> Nu kan du jo ikke, af gode grunde, vide hvad jeg er for en.
Jeg er udpræget "Handy man" en Flemming Leth nr. 2 så jeg plejer
at være ret patenlig med hvad jeg foretager mig.
Det er jo netop, for at gøre det rigtigt, at jeg spørger her i gruppen,
så en mail hjem til mig, med div. oplysninger, vil være kærkommen.
John

Fra : Calle.

Dato : 15-06-03 10:34

Kispus wrote:

> [...]
> Det er jo netop, for at gøre det rigtigt, at jeg spørger her i
> gruppen, så en mail hjem til mig, med div. oplysninger, vil være
prøv at forlade byen, og kør ud på landet, og hen til nærmeste grovvare
forretning. Da sælges det under andre navne, fordi det er mere
koncentreret (1L er nok til en hel mark), og for at undgå private
opdager prisforskellen.

--
Calle

Fra : Kispus

Dato : 15-06-03 11:20

> [...]
> forretning. Da sælges det under andre navne, fordi det er mere
> koncentreret (1L er nok til en hel mark), og for at undgå private

Nu har jeg altså forladt Kbh. for 6 år siden, og bor nu i Holme-Olstup
men kender altså ikke til den nævnte type forretning,
jeg aner simpelthen ikke hvor og hvad jeg skal søge efter,
men det kan du måske fortælle mig, det ville unægtelig
være nemmere hvis jeg kendte produktets navn,
men det vil du åbenbart holde for dig selv.
Jeg kan ikke rigtigt se noget fornuft i dine svar, jeg spørger jo
her i gruppen for at få svar som jeg kan bruge til noget,
men du fortæller, at du bruger et middel der er SÅ godt
og SÅ billigt, men hvad det er og hvad det hedder, vil du ikke
ud med-kan jeg bruge det til noget, eller er der noget jeg har misforstået??
Mvh. John

Fra : Carsten Finn Rasmuss~

Dato : 15-06-03 11:46

Kispus wrote:

> Nu har jeg altså forladt Kbh. for 6 år siden, og bor nu i Holme-Olstup

Kender du så Julemanden ?

> men kender altså ikke til den nævnte type forretning,

Det er der hvor landmanden køber sine produkter.

> det ville unægtelig
> være nemmere hvis jeg kendte produktets navn,
> men det vil du åbenbart holde for dig selv.

Det har du faktisk fået tidligere i tråden. Der er mange handelsnavne,
men det aktive stof er "Glyfosat". En søgning i google giver mere end
100 link.

Er du nu glad?

Snak med en landmand om brugen. 'Professionel' Glyfosat er stærke
sager...

> Jeg kan ikke rigtigt se noget fornuft i dine svar, jeg spørger jo
> her i gruppen for at få svar som jeg kan bruge til noget,

Det er ikke alt man ved som man vil dele med alle. Nogle råd kan i
'ukyndige hænder' være mere til skade end gavn

Carsten

Fra : Kispus

Dato : 15-06-03 12:04

"> Kender du så Julemanden ?
Bor ved siden af ham !

> Det har du faktisk fået tidligere i tråden. Der er mange handelsnavne,
> men det aktive stof er "Glyfosat". En søgning i google giver mere end
> 100 link.
>
> Er du nu glad?
Bestemt ja !

> Det er ikke alt man ved som man vil dele med alle. Nogle råd kan i
> 'ukyndige hænder' være mere til skade end gavn
>
> Carsten
>
> Så er der da ingen grund til at svare i gruppen, hvis man alligevel
ikke vil sige noget-vel?
John

Fra : Calle.

Dato : 15-06-03 12:11

Kispus wrote:
> [...]
> og SÅ billigt, men hvad det er og hvad det hedder, vil du ikke
> ud med-kan jeg bruge det til noget, eller er der noget jeg har

Jeg kan ikke give noget navn, da det helt afhænger af hvilken
foderstofforretning du går ind i.
Du skal bare spørge efter round-up, så fortæller de dig, at de har noget
tilsvarende istedet.

--
Calle

Fra : Pia J

Dato : 15-06-03 08:52

"Calle." <Calle@fjernjyde.dk> wrote in message

> Til fare for grundvandet, ønsker jeg ikke direkte at oplyse det, da jeg
> har erfaring med at folk her i gruppen hellere vil bruge for meget end
> for lidt, for at få en effekt

Sjovt nok er jeg af de nærige, så når jeg endelig bruger det, så blander jeg
kun halvt så meget i som der står. Og det bliver stadig gult!

At det så kommer igen senere - det tror jeg ikke har noget med dosis at
gøre?

:Pia

Fra : Kispus

Dato : 15-06-03 09:01

> [...]
> kun halvt så meget i som der står. Og det bliver stadig gult!
>
> At det så kommer igen senere - det tror jeg ikke har noget med dosis at

Er det så den originale RoundUp, eller det som Calle omtaler ?
John

Fra : Pia J

Dato : 15-06-03 09:16

"Kispus" <kispus@bluemail.dk> wrote in message news:3eec27d2$0$76054

> Er det så den originale RoundUp, eller det som Calle omtaler ?
> John

Den originale. Jeg ved desværre heller ikke hvad det er han snakker om, og
som nybagt haveslave kender jeg ikke så mange produkter.

:Pia

Fra : Calle.

Dato : 15-06-03 10:24

Pia J wrote:
> "Calle." <Calle@fjernjyde.dk> wrote in message

> Sjovt nok er jeg af de nærige, så når jeg endelig bruger det, så
> blander jeg kun halvt så meget i som der står. Og det bliver stadig
> gult!

Nej men kommer jo også an på hvor meget man dosere af den færdige
blanding på det pågældende sted. Derfor står det på flasken hvor langt
det rækker. Det er jo beregnet til at doseres via en forstøver
(rygsprøjte og lign.), anvendes der en vandkande bliver der jo også
overdoseret
--
Calle

Fra : Pia J

Dato : 15-06-03 10:51

> det rækker. Det er jo beregnet til at doseres via en forstøver
> (rygsprøjte og lign.), anvendes der en vandkande bliver der jo også

Jeg har en sprøjte.

:Pia

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 15-06-03 14:53

On Sun, 15 Jun 2003 11:24:00 +0200, "Calle." <Calle@fjernjyde.dk> wrote:

>(rygsprøjte og lign.), anvendes der en vandkande bliver der jo også
>overdoseret

Så vidt jeg ved (det kan dog nemt være en fejl) så må man slet ikke
bruge vandkande til at udbringe glyphosat-midler med.

http://www.gartneriet.dk

Fra : Jakob Bock

Dato : 15-06-03 17:30

Leonard skrev:

> Citat:
> Det betyder, at en del private må stoppe med at bruge Roundup, da
> private ofte bruger midlet netop til indkørsler, hvor der er grus
> eller fliser.
>
> og det kan vel ikke være mere klart?
> - det må ikke bruges.

Vær lige opmærksom på, at citatet er Byøkologisk Center i Koldings
fortolkning af reglerne -- disse fastlægges af Miljøstyrelsen. Men
jeg håber da, at de har ret, for der er helt klart for mange der bare
sprøjter på må og få.

--
Venlig hilsen
Jakob Bock

Fra : Jakob Bock

Dato : 15-06-03 15:37

Mads Lie Jensen skrev:

> [...]

Nu vi er ved det, om hvad man må og ikke må, så er jeg ikke sikker på,
at f.eks. Roundup må bruges i en indkørsel. Se f.eks.:

Med mindre ens indkørsel er helt tilgroet, vil en stor del af midlet
adrig nogensinde ramme en plante, og dermed ender det direkte i
undergrunden.

--
Venlig hilsen
Jakob Bock

Fra : Kispus

Dato : 15-06-03 16:43

> [...]
>
> Med mindre ens indkørsel er helt tilgroet, vil en stor del af midlet
> adrig nogensinde ramme en plante, og dermed ender det direkte i
Venlig hilsen> Jakob Bock

Du har fuldstændig ret Jacob, men når planterne ligger så tæt som jeg viser
på billedet,
og man bruger en sprøjte med tryk og indstillelig dysse, ja så kan man
faktisk godt ramme planterne,
at så noget rammer ved side af, har sikkert ikke den helt store betydning
i de små mængder. Man skal selvfølgelig ikke ukritisk svinge sprøjten
fra side til side.
Nu har jeg så i dag prøvet den opskrift fra ingeniørens hjemmeside,
hvor længe det er om at virke ved jeg ikke, der går vel et par dage vil jeg
tro,
men når jeg ser et resultat, vender jeg tilbage her, med samme overskrift.
Mvh. John

Fra : Leonard

Dato : 15-06-03 17:02

http://www.speedbaadsskolen.dk - Speedbådskørekort, nemt og billigt.

Fra : Frederiksen

Dato : 15-06-03 09:07

> Brug økologisk roundup!
> Opskriften er fra hjemmesiden Ingeniøren.
>
> 1 l 32% eddikesyre
> 4 l vand
> 1 dl. opvaskemiddel (håndopvaskemiddel)

Som også er noget giftigt stads. Og hvis det ikke er natursten, så bliver de
ødelagte.
På natursten salter jeg i februar, marts og april, og resten af året damper
jeg. Damp er dog langsommere end en gasbrænder, til gengæld er den bedre for
miljøet.

Mvh Maria

Fra : Pia J

Dato : 15-06-03 09:24

"Frederiksen" <mf@easyfrag.dk> wrote in message news:3eec2c30$1$24650

> jeg. Damp er dog langsommere end en gasbrænder, til gengæld er den bedre
for
> miljøet.

Hvad er der nu galt med ild? Bortset fra, at det ser herrens ud bagefter...

:Pia

Fra : Kispus

Dato : 15-06-03 09:27

> [...]
damper
> jeg. Damp er dog langsommere end en gasbrænder, til gengæld er den bedre

Det er desværre ikke de sten du omtaler, det er småsten, som er 1-2 cm.
store, jeg ved ikke hvad de hedder.
Jeg går ud nu og ta´r et billed som jeg lægger i dk.binaer under navnet:
"Græs/ukrudt i indkørsel "
Så kan I se hvad jeg mener-hej!
John

Fra : Calle.

Dato : 15-06-03 10:25

Frederiksen wrote:

> [...]
> På natursten salter jeg i februar, marts og april, og resten af året
> damper jeg. Damp er dog langsommere end en gasbrænder, til gengæld er

Salt er heller ikke godt for naturen
--
Calle

Fra : Carsten Finn Rasmuss~

Dato : 14-06-03 08:26

Kispus wrote:
> [...]
> vil jeg høre om een af jer har en god idé.
> Skuffejern og sten passer jo ikke rigtigt sammen.

Brug en gasbrænder, den er uovertruffen til sten.
Køb en 'ordentlig' i f.eks. BP Gascenter.
Carsten