Skærme
Fijala 3554
"Bølger" på skærm
Fra : Nederbasse

Dato : 13-06-03 22:58

Hej NG
På min chefs nye bærbare pc, en Acer Trawelmaster 800ci, er der nogle bølger
når man se på fotos, bølgerne ligner moire på et indscannet billede bortset
fra at disse bølger bevæger sig.
På denne url er der et af de billeder hvor det er værst på:
www.neder.dk/test.jpg
De felter der er mærket med rød streg er der hvor det er værst.
Skærmen står til 60Hz som default jeg har sat den op til 70 Hz uden det
hjulpet.
Nogen der har et råd til hvordan det kan rettes hvis det kan rettes ?

Lars

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 13-06-03 23:35

"Nederbasse" <lane@NOHAMjubiipost.dk> wrote in message
> [...]
> www.neder.dk/test.jpg
> De felter der er mærket med rød streg er der hvor det er værst.

Undskyld, men jeg kan altså ikke se en dyt!!

Du tror ikke fordi billedet er komprimeret? du har da i hvertfald
komprimeret test billedet meget... for at der kommer moire... er vel det
samme der sker når folkt i tv avisen har tærnet skjorte på... så bevæger
lortet sig

Fra : Nederbasse

Dato : 13-06-03 23:44

> [...]
> komprimeret test billedet meget... for at der kommer moire... er vel det
> samme der sker når folkt i tv avisen har tærnet skjorte på... så bevæger

Det sker også med et tif billede som ikke er komprimeret.

Lars

Fra : Soeren Nielsen

Dato : 14-06-03 00:30

Nederbasse wrote:

> Det sker også med et tif billede som ikke er komprimeret.

Hvis jeg på min gamle 15" skærm går op i 1280x1024 er skærmen ikke glad, og
der kommer også "bølger" på den blå baggrund i Win2000. Kan det være at
opløsningen er for høj, evt for mange farver til at skærmen ikke kan "følge
med"

--
mvh Søren Nielsen
http://www.soerennielsen.dk/akvarie/

Fra : Erik W.

Dato : 14-06-03 08:36

"Soeren Nielsen" <soeren_nielsen_dk_scn@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> der kommer også "bølger" på den blå baggrund i Win2000. Kan det være at
> opløsningen er for høj, evt for mange farver til at skærmen ikke kan
"følge
> med"

Nederbasse taler om en TFT skærm. Den kan ikke gå i højere opløsning end sin
native opløsning. Men jeg har set den beskrevne flimmer på TFT'er, som kørte
med 75hz på den analoge port. Det forsvandt så snart opdateringsfrekvensen
blev sat ned til 60. Det er magnetisk støj og forvrængning i kablerne, som
opstår ved de høje opdateringsfrekvenser.
Det er sansynligvis også det, som er problemet her. Nederbasses chef har
sikkert fået en bærbar computer hvor der går støj i elektronikken. Dette er
kun gældene hvis skærmen kører på en analog port, - jeg ved ikke hvordan det
forholder sig bærbare på det punkt?

Mvh Erik

Fra : Nederbasse

Dato : 14-06-03 13:49

> [...]
> der kommer også "bølger" på den blå baggrund i Win2000. Kan det være at
> opløsningen er for høj, evt for mange farver til at skærmen ikke kan

Skærmen er sat til 1600 x ete ller andet og 60 Hz som
standard/fabriksindstillinger
Det som jeg kunne tænke mig var at den bestemte farves frekvens går i
'selvsving' med skærmens frekvens. ( Måske helt hen i vejret )
Det er næsten kun den blå farve der er problemer med.
Kan også være troldom

Lars

Fra : Hans

Dato : 14-06-03 17:24

"Nederbasse" <lane@NOHAMjubiipost.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> 'selvsving' med skærmens frekvens. ( Måske helt hen i vejret )
> Det er næsten kun den blå farve der er problemer med.

Hvad er farvedybden sat til?

/ Hans

Fra : Nederbasse

Dato : 15-06-03 12:49

> Hvad er farvedybden sat til?
>
> / Hans

32 bit jeg har også prøvet med 16 bit uden det hjalp.

Lars

Fra : Erik W.

Dato : 15-06-03 17:41

"Nederbasse" skrev i en meddelelse ...
> Skærmen er sat til 1600 x ete ller andet og 60 Hz som
> standard/fabriksindstillinger

Skærmens Native opløsning er 1400*1050. Det bør den også stå til. - Ellers
vil det kunne ses som forvrænget bbilledkvalitet.

;mvh Erik