Tolderklæring ved forsendelse til ikke-EU ~
Fra : Johannes Clausen

Dato : 13-06-03 20:23

Jeg er begyndt at sælge på ebay og har valgt at sender over hele
kloden. Jeg kan altså ende med at skulle sende en vare til f.eks. USA.
Skal jeg montere en moms-erklæring på sådan et brev/pakke? Der har
været tolderklæringer på alle de pakker, som jeg har modtaget fra USA
og Canada.

Det drejer sig om en musik CD som jeg sælger til ca. $8 + $5.25 i
fragt.

Mvh
Johannes Clausen

Fra : Ukendt

Dato : 13-06-03 21:50

"Johannes Clausen" <johannes@jay.net> skrev i en meddelelse
> [...]
> og Canada.
>
> Det drejer sig om en musik CD som jeg sælger til ca. $8 + $5.25 i

Told- og momserklæringer et 2 forskellige ting.

Det, du har set, er såkaldte tolddeklarationer, der er påstemplet eller
medfølger forsendelser fra udlandet, hvorvidt, der tale om vareprøver uden
værdi eller gaver o.l. - altså ikke i ordets forstand om erhvervsmæssig
vareudveksling/handel.

Postvæsenet, der varetager toldvæsenets funktion om fortoldning nu om dage,
tager ikke altid hensyn til de tolddeklarationer påhæftet eller medfølgende
adressekort fra udlandet, idet du kan risikere stikprøvekontrol, og er der
så tale om punktafgiftpligtige varer, undgår du næppe en opkrævning på told
og moms, samt helt naturligvis et uforskammet gebyr, som offentlige
institutioner nu opkræver som skjult skat.

Dog er der ofte tale om, at de "overholder" en bagatelgrænse, så du slipper
for "videre tiltale".

Forsendelser til T-1 lande kræver ikke nogen form for momserklæringer.

Er der tale om handelsmæssig eksport, og er du momsregistreret, skal du
kunne dokumentere udenlandsk forsendelse for at få momsrefusion. Endvidere
skal du ved handel med EU-lande (T 2 varer) sørge for at have modtagerens
SE- eller CVE-nummer, lige som du skal opgive ham dit. Det skal i øvrigt stå
på handelsfakturaen.

I øvrigt er en del af adressekortet til udenlandske forsendelser automatisk
også tolddeklaration nu om dage. Spørg efter det på posthuset, og de hjælper
dig gerne med udfyldelsen.

Mvh
Karsten Jensen