Snorkel
Fra : Andre

Dato : 13-06-03 16:19

Jeg er begyndt at snorkeldykke lidt, og har derfor købt en måske for billig
snorkel til 50 kr. i en sportsforretning. Nogle gange kan jeg ikke få den
pustet tør, er der mig som ikke kan finde ud af det, eller kan det være
snorkelen som simpelthen er for billig ?

Jeg ved jo godt at jeg burde have købt den i en dykkershop, men det nåede
jeg altså ikke, og 50 kr. er jo ingen herregård.

Fra : Henning

Dato : 13-06-03 17:27

On Fri, 13 Jun 2003 17:19:02 +0200, "Andre" <andre21@ofir.dk> wrote:

> [...]
>
>Jeg ved jo godt at jeg burde have købt den i en dykkershop, men det nåede
>jeg altså ikke, og 50 kr. er jo ingen herregård.

Er der ventil i bunden? Ellers er det en lang vej at puste den tør!

Henning
hsb@(fjernes)image.dk

Fra : Andre

Dato : 13-06-03 17:31

Nej, det er der ikke.

Fra : Jonas Lüttichau

Dato : 13-06-03 18:32

Andre wrote:
> Nej, det er der ikke.

Så prøv at tilte dit hoved så din snorkel er vandret, på den måde løber
vandet næsten ud af sig selv og du skal ikke bruge ret meget puste energi
til at få alt vandet ud.

En snorkel er et plastikrør med en sut i enden, om den koster 50 eller 250
så er designet ikke meget forskelligt.

Københavns Sportsdykkerklub - Http://www.KoebenhavnsSportsdykkerklub.dk

Fra : Morten Dall

Dato : 16-06-03 14:27

"Jonas Lüttichau" <jluttichau@FJERNMIGmagnetix.dk> skrev i en meddelelse

> En snorkel er et plastikrør med en sut i enden, om den koster 50 eller 250
> så er designet ikke meget forskelligt.

ikke helt, jeg har prøvet snorkler (uden ventil og som er købt i et dykker
center) hvor diameteren er mindre i "mundstyk halsen" end diameteren i
røret, det gør det ikke umuglig at tømme dem, men det gør det ret svart i
forhold til en hvor det bare er et lige rør hvor diameteren er ens over det
hele,
så desigenet kan godt have betydning for hvor let den er at tømme.

mvh Morten Dall

Fra : Henrik Manley

Dato : 16-06-03 16:23

> [...]
det
> hele,
> så desigenet kan godt have betydning for hvor let den er at tømme.

Som UV-rugby spiller brugere jeg snorkle med stor diameter i røret for at
minske åndemodstanden og mundstykket har noget mindre lysning end røret. Det
giver ingen problemer med at tømme snorklen. Det er sikkert bare et
spørgsmål om teknik.

--
Henrik Manley
http://bends.dk email: m@nley.dk

Fra : Morten Dall

Dato : 16-06-03 19:41

"Henrik Manley" <m@nley.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
Det
> giver ingen problemer med at tømme snorklen. Det er sikkert bare et

ja, jeg kan kun give dig ret, i at det er et spørgsmål om teknik, men har
jeg har en snorkel med samme diameter helevejen op, så kan de nye i min
UV-Rugby klub hurtig lære at tømme den, men hvis de får en af dem vi har
hvor røret er tykker, sådanne som du beskriver, så har de meget svært ved at
lære det.

så hvis man som begynder, skal ud og købe så kan man vel lige så godt købe
en med et godt desigen.

og så ville jeg personlig da også købe en med ventil

mvh Morten Dall

Fra : Henrik Manley

Dato : 16-06-03 16:19

> Så prøv at tilte dit hoved så din snorkel er vandret, på den måde løber
> vandet næsten ud af sig selv og du skal ikke bruge ret meget puste energi
> til at få alt vandet ud.

Eller endnu nemmere: pust luft i snorklen lige før du bryder overfladen.

--
Henrik Manley
http://bends.dk email: m@nley.dk

Fra : Jens M

Dato : 13-06-03 19:11

Når du skal tømme en snorkel skal du puste ud i et kraftig stød, jo
karftigere jo bedre. En god metode er lukke for åbningen i mundstykket med
tungen,derefter sætter du "tryk på" så fjerner du tungen fra åbningen og så
vil snorklen tømmes helt uanset pris og udforming.

Hilsen Jens M.

Fra : C. H. Engelbrecht

Dato : 13-06-03 23:05

En anden måde at tømme snorklen på er at tømme den mens den stadig er under
vandet lige før man bryder overfladen (fungerer selvsagt bedst ved
snorkeldykning). Hvis man får kalibreret slutningen af sit snorkeldyk
ordentligt forbliver snorklen helt tør når den bryder fri af overfladen.

Men bortset fra det sker det gerne at der ligegyldigt hvad man gør bliver en
lille sjat vand tilbage i bunden af snorklen. Pisseirriterende med al den
slubren, men samtidig kan man sagtens vænne sig til at trække vejret hen
over den. En ventilsnorkel eliminerer rent faktisk vandet i bunden, så jeg
kan kun anbefale ventiler.

Men ellers er en snorkel en snorkel, så behold bare den du har. Medmindre
den bliver utæt eller diameteren er for lille er det som regel kun et
spørgsmål om den rette teknik og øvelse. Jeg kender adskillige dykkere der
stadig bruger den samme snorkel som de startede med (ok, måske nummer
to...).