Storkenæb
Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 12-06-03 22:54

Jeg har en Storkenæb, jeg ikke har kunnet identificere. Blomster blå
(violetrøde i kunstlys), ret store ca. 4-5 cm, nogen stykker på et 'aks',
plantehøjde 60-80 cm. Hvad hedder den mon?

?2: Hvad bruger en Tjærenellike sin tjære til? Hvad er navnet på en
'fattigmandsnellike' (ja, jeg har den kun for at være alsidig...)?

--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Marlene

Dato : 13-06-03 16:52

Preben Riis Sørensen <preben@esenet.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:3ee8f695$0$76108$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
> Jeg har en Storkenæb, jeg ikke har kunnet identificere. Blomster blå
> (violetrøde i kunstlys), ret store ca. 4-5 cm, nogen stykker på et 'aks',
> plantehøjde 60-80 cm. Hvad hedder den mon?

Uhha, der er mange muligheder! Hvordan er bladene? Er de meget lodne? Hvis
ja, er det sikkert Geranium x magnificum. Blomsterne har også nogle meget
mørke streger (årer). Ellers kan det være Geranium x 'Johnson's Blue', som
dog ikke er 80 cm., men kan godt være ret høj nogen gange. Ellers kan det
måske også være den mest almindelige; Geranium pratense. Det er sådan de
mest almindelige, for der er jo et hav af hybrider, som har de blå
blomster........

Mvh. Marlene.

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 13-06-03 20:57

Marlene <tunne@heaven.dk> skrev >
> [...]
> måske også være den mest almindelige; Geranium pratense. Det er sådan de
> mest almindelige, for der er jo et hav af hybrider, som har de blå

Det er ikke pratense. Bladene slutter i 50 cm højde, er ca. 15 cm
'7-fligede', dybt indskårne ikke lådne, mellemgrønne. Blomsterne er på 'aks'
over bladene op i 80 cm højde. Farven er jævn ind mod midten, lys blå med
violet anstrøg, mørke 'årer' i det blå. Planten er lidt nedliggende, måske
p.gra. regnen. Blomstring startede for godt en uge siden.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Marlene

Dato : 14-06-03 16:23

Preben Riis Sørensen <preben@esenet.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:3eea2cd8$0$76056$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
> [...]
> violet anstrøg, mørke 'årer' i det blå. Planten er lidt nedliggende, måske
> p.gra. regnen. Blomstring startede for godt en uge siden.

Det lyder umiddelbart som Geranium x 'Johnson's Blue', som _kan_ blive meget
høj (og den er ikke de der 40 cm, som der fejlagtigt bliver skrevet flere
steder). I modsætning til Geranium himalayense (som er en af forældrene),
har 'Johnson's Blue' dybt indskårne blade (efter den anden forælder;
Geranium pratense), så det kunne godt lyde som den. Men måske du kunne lægge
et billede ind på dk.binaer?

Mvh. Marlene.

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 14-06-03 22:49

Marlene <tunne@heaven.dk> skrev i en news:bcfem8$2thu$1@news.cybercity.dk...

> [...]
> har 'Johnson's Blue' dybt indskårne blade (efter den anden forælder;
> Geranium pratense), så det kunne godt lyde som den. Men måske du kunne

Jo, jeg ville hellere end gerne kunne vise billeder, men jeg skal både købe
kamera og computer, det første har jeg vældig lyst til, det sidste har jeg
vældig l i d t lyst til....

Jeg har revideret farveopfattelsen ved at se blomsten i fuld sol: den e r
mere violet ind mod centrum, og der er med god vilje en lille lys plet i
midten. Så måske det e r en pratense alligevel. Hvor stor er den? Hvad
hedder den 'på dansk'?

--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Marlene

Dato : 16-06-03 08:52

Preben Riis Sørensen <preben@esenet.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:3eeb9885$0$76074$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...

Snip

> Jo, jeg ville hellere end gerne kunne vise billeder, men jeg skal både
købe
> kamera og computer, det første har jeg vældig lyst til, det sidste har jeg
> vældig l i d t lyst til....

Ja, det kan jeg godt se er lidt omfattende.....

> [...]
> mere violet ind mod centrum, og der er med god vilje en lille lys plet i
> midten. Så måske det e r en pratense alligevel. Hvor stor er den? Hvad

Der er også en lille lys plet i midten af Geranium x 'Johnson's Blue' - jeg
er næsten ikke i tvivl om, at det er den, for den blomstrer meget nu og har
gjort det et par ugers tid. Geranium pratense blomstrer ikke endnu (_men_
det kunne selvfølgelig være, at din stod specielt gunstigt og solrigt) - den
hedder engstorkenæb på dansk, og den er ca. 60-80 cm. høj og er meget
kraftig i væksten.

Mvh. Marlene.

Fra : Mari

Dato : 16-06-03 20:10

http://www.01shopper.co.uk/cottagegardenplants/html/sitea/item/a72.htm

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 17-06-03 00:43

Mari <alohaloh@min.sol.dk> skrev i en

> "Preben Riis Sørensen" <preben@esenet.dk> skrev i en meddelelse
>
> http://www.01shopper.co.uk/cottagegardenplants/html/sitea/item/a72.htm

Sikken flok, jeg tror Johnsons Blue vinder. Tak til jer begge. Min søster
mener der er en der har en meget lang blomstringstid. Hvad mon den hedder?
Jeg har også nogle lave violetrøde puder (navn? , men der er også ret
kort blomstring.
(jeg j a g e r stauder der blomstrer i en lang periode, f.eks. er jeg
blevet meget glad for Hornviol.)
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Marlene

Dato : 18-06-03 06:50

Preben Riis Sørensen <preben@esenet.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:3eee5623$0$76149$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
> Sikken flok, jeg tror Johnsons Blue vinder. Tak til jer begge. Min søster
> mener der er en der har en meget lang blomstringstid. Hvad mon den hedder?

Du tænker måske på den lyserøde; Geranium x oxonianum 'Rose Clair'? Den
blomstrer fra juni, til frosten sætter ind.

> Jeg har også nogle lave violetrøde puder (navn? , men der er også ret
> kort blomstring.

Sikkert Geranium sanguineum - blodrød storkenæb.

Mvh. Marlene.

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 18-06-03 23:34

> [...]
> blomstrer fra juni, til frosten sætter ind.

> Sikkert Geranium sanguineum - blodrød storkenæb.

Det var nu en blå. Men bare det at den blomstrer længe tæller, jeg kigger
lige på den. For at det ikke skal være løwn, fandt jeg en mere der er helt
oppe i +brysthøjde, blå meget lig Johnsons, lidt mindre blomster??? Tænk at
man må gå på opdagelse i eget staudebed....
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Marlene

Dato : 19-06-03 06:44

Preben Riis Sørensen <preben@esenet.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:3ef0e916$0$76111$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...

> [...]
at
> man må gå på opdagelse i eget staudebed....

Der er ikke nogen blå, som blomstrer uafbrudt; der er Geranium himalayense,
som blomstrer over to gange; den har lige afblomstret og blomstrer så igen i
sensommeren. Dog er det svært at få den ægte himalayense her i DK (selvom de
skriver på skiltene, at det er den!), men det er da værd at prøve. Det er en
skam, at man ikke kan købe de mere spændende sorter her i DK - der findes så
mange flotte - også med fyldte/dobbelte blomster, som man oftest skal finde
i England.

Mon ikke det er Geranium pratense, du har fundet i dit bed?

Mvh. Marlene.

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 19-06-03 23:58

Marlene <tunne@heaven.dk> > Der er ikke nogen blå, som blomstrer uafbrudt;
> [...]

finde
> i England.
>
> Mon ikke det er Geranium pratense, du har fundet i dit bed?

Man læser og hører så meget og noget af det passer.....
Jeg har vist stukket næsen i en hvepserede. Hvis Pratense kan blive 1,5 m
høj kan det meget vel være den. Jeg troede at størrelsen ville være nok tíl
at navngive den, det er vel ikke helt almindeligt med nogen så høje?
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Marlene

Dato : 20-06-03 07:08

Preben Riis Sørensen <preben@esenet.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:3ef24005$0$76093$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
> [...]
tíl
> at navngive den, det er vel ikke helt almindeligt med nogen så høje?

Som med alle andre planter kommer det an på, hvor planten er placeret,
hvilken jord den står i osv. Geranium pratense kan sagtens blive op til ca.
1,25 m høj, så mon ikke det er den? Men ellers er det rigtigt, at det ikke
er ret mange Geranier, der bliver så høje.

Har du stukket næsten i en hvepserede - hvorfor det?

Mvh. Marlene.

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 20-06-03 22:45

Marlene <tunne@heaven.dk> skrev i en news:bcu8ec$2akt$1@news.cybercity.dk...

> [...]
> er ret mange Geranier, der bliver så høje.
>
> Har du stukket næsten i en hvepserede - hvorfor det?

Den er fra bryst til hovedhøjde, altså noget i retning af 140-170 cm.

Med hvepsereden mente jeg, at det er et uventet stort område, med meget
vanskelig sorts-/arts-bestemmelse.

--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen