FreeBSD Vinum
Fra : Nikolaj Hansen

Dato : 12-06-03 20:41

Hejsa,

Jeg er den lykkelige ejer af en død systemdisk.

Det gider jeg ikke igen, så jeg planlægger at installere ny freebsd 5.1 på
Vinum devices i et mirror. Jeg har to ens 9,1 giga 10 K diske tilbage.

http://org.netbase.org/vinum-mirrored.html

Mit spg. er som følger:

1. Booting
Er det muligt at boote fra Vinum devices? Jeg kunne forestille mig at der
skal være en partition, der har bootblock og kernel osv. Vinum driveren skal
vel komme et sted fra?

2. Performance.
Hvad har det af footprint at lave software mirror via dette (jeg har aldrig
prøvet)

3. Ressourcer på nettet.
Kender i andre steder end ovenævnte (og handbook). hvor man roder med dok.
af Vinum på denne led? Er der nogle faldgrubber man absolut skal undgå?

På forhånd tak!

mvh
Nikolaj

Fra : Michael Andreasen

Dato : 12-06-03 21:29

"Nikolaj Hansen" <spam~barnabasdk@yahoo.dk> wrote in message
> Det gider jeg ikke igen, så jeg planlægger at installere ny freebsd 5.1 på
> Vinum devices i et mirror. Jeg har to ens 9,1 giga 10 K diske tilbage.
>
> http://org.netbase.org/vinum-mirrored.html

Puha det virker voldsomt. Jeg har på 2 testservere lavet softraid-1 med
atacontrol(8) på freebsd 4.8

Sådan her gjorde jeg

installer frisk
# atacontrol list
# atacontrol create RAID1 ad0 ad2
installer frisk igen.. nu ses de 2 diske som 1 ( ar0 )
done.

Jeg har også prøvet at rebuilde uden problemer.

Ved godt det ikke var svar på dit spørgsmål. Men måske kan det gavne
aligevel for andre måske? :)

Mvh
Michael Andreasen

Fra : Christian Laursen

Dato : 12-06-03 21:51

"Nikolaj Hansen" <spam~barnabasdk@yahoo.dk> writes:

> [...]
> skal være en partition, der har bootblock og kernel osv. Vinum driveren skal

Det er fornyligt blevet muligt at have / på vinum og det ser også ud til,
at man kan boote fra det.

Håndbogen har et afsnit omdet:
http://www.freebsd.org/doc/en_US.ISO8859-1/books/handbook/vinum-root.html

> 2. Performance.
> Hvad har det af footprint at lave software mirror via dette (jeg har aldrig
> prøvet)

Skrivning bliver potentielt en anelse langsommere, da alt skal skrives
til to diske istedet for een. Læsning sker med samme hastighed som ellers.

> 3. Ressourcer på nettet.
> Kender i andre steder end ovenævnte (og handbook). hvor man roder med dok.
> af Vinum på denne led? Er der nogle faldgrubber man absolut skal undgå?

http://www.vinumvm.org/
http://sourceforge.net/projects/vinum/

Derudover bør man læse og forstå man-siden til vinum.

Christian Laursen

Fra : Adam Sjøgren

Dato : 12-06-03 22:22

On 12 Jun 2003 22:50:30 +0200, Christian Laursen wrote:

> Skrivning bliver potentielt en anelse langsommere, da alt skal
> skrives til to diske istedet for een. Læsning sker med samme
> hastighed som ellers.

Potientelt hurtigere, da dele kan læses fra den ene og dele fra den
anden samtidig.

Mvh.

--
"Äter ni middag?" Adam Sjøgren
asjo@koldfront.dk

Fra : Nikolaj Hansen

Dato : 12-06-03 22:51

ok, tak for links.

Hvis jeg så forstår rigtigt (ud fra at jeg har arbejdet med LEGATO).For at
lave root vinum
1. Partitionering: en 300 mb swap partition først på hver disk, derefter en
stor partition til resten på hver.
2. Formater og læg filsystem på første disk. Lav her vinum devices.
3. Installer FreeBSD 5.1 på første disk ganske normalt
4. Boot på Fixit cd'en
5. Spejl installerede til næste disk med noget lignende : vinum ->
mirror -v -n mirror /dev/da1h /dev/da2h Det tager sikkert lidt tid.
6. Put vinum_load="YES" i /boot/loader.conf.
7. Put vinum.autostart="YES" i /boot/loader.conf
8. reboot og "knock on wood"

Resultatet burde så være to lige store swap partitions, en på hver disk, der
ikke er mirrored og så et logisk device (mirrored)?

- Nikolaj

Fra : Sonni Skammelsen

Dato : 21-06-03 15:24

On Thu, 12 Jun 2003 23:51:00 +0200, Nikolaj Hansen wrote:

> [...]
>
> Resultatet burde så være to lige store swap partitions, en på hver disk,
> der ikke er mirrored og så et logisk device (mirrored)?

Fik du til at virke efter den opskrift ?

/Sonni

Fra : Nikolaj Hansen

Dato : 27-06-03 16:31

jeg må tilstå at have haft for travlt med andre ting til lige at have fået
kigget på det.

Men jeg smider lige en follow up om resultatet