Yamaha BWS...Olielampe..
Fra : Allig8or

Dato : 12-06-03 18:12

Hejsa.
Jeg har købt den i Januar,den er fra 97 og har 7.500km på tælleren,og den
kører fint.
Meen, nu har Jeg lihe snakket med en kammerat,der havde brændt en Aprilia
af,fordi hans olielampe ikke virkede.....
Hvordan kan man teste om lampen virker....?
PS...hvad er det lille dæksel til,der sidder under sædet ,og vender
fremad...(ca 15x15 cm.).?
MVH

--
Allig8or
Allig8or125@hotmail.com

Fra : Morten

Dato : 12-06-03 18:31

> Hvordan kan man teste om lampen virker....?

Kender ikke lige pågældende scooter, men et vildt gæt er at hælde olien af
beholderen (minus en lille bitte smule) og se om ikke lampen tænder.
Afhængig af hvordan føleren er kontruret kan den måske trigges på anden vis.

> PS...hvad er det lille dæksel til,der sidder under sædet ,og vender
> fremad...(ca 15x15 cm.).?

Det plejer at være der man hælder 2-taktsolie på, så moteren ikke brænder
sammen. En 2-taktsmotor har nemlig ikke et bundkar med olie som en 4-takter,
så 2-takteren skal have olie i benzinen. Nyere scootere blander selv, på
gamle og enkelte nye knallerter/scootere skal man selv blande benzin og
olie.

Husk også at skifte olien på gearkassen i henhold til instruktionsbogen med
mindre du blot kører den til service, så ordner de det nemlig, men
2-taktsolien skal du selv holde øje med, da den sagtens kan løbe tør mellem
serviceringerne.

Mvh
Morten

Fra : Morten

Dato : 12-06-03 18:42

> [...]
> mindre du blot kører den til service, så ordner de det nemlig, men
> 2-taktsolien skal du selv holde øje med, da den sagtens kan løbe tør

En lille tanke. Tror faktisk ikke de hælder 2-taktsolie på, højst gør dig
opmærksom derpå.

Der er nemlig noget af en religion med den olie. Nogle nøjes med en
billigere halvsyntetisk - eller hvis knallerten ikke blander selv, så kan de
endda nøjes med en mineralsk, da der skal en anelse mere af den i. Selv
køber jeg dyrere fuldsyntetiske, men om det er nødvendigt afhænger mange
ting. Er knallerten en lovlig 30'er vil jeg mene den halvsyntetiske er fuld
tilstrækkelig, dog skaber det jo ikke at hælde dyr olie på, men som sagt,
meningerne er mange og i religion er der ingen endegyldig sandhed.

Mvh
Morten

Fra : kion

Dato : 12-06-03 18:33

> Hvordan kan man teste om lampen virker....?

du dunken for olie og hvis lampen så ikk lyser så virker den ikk..

Fra : Troels [around 9000]

Dato : 13-06-03 18:36

> du dunken for olie og hvis lampen så ikk lyser så virker den ikk..
^
tømmer

En hjælp herfra.

// Troels

Fra : Allig8or

Dato : 14-06-03 10:50

"Troels [around 9000]" <puttitat@adslhome.dk> skrev i en meddelelse
> ^
> tømmer
>
> En hjælp herfra.
>
> // Troels
> Ok,Tak for svar,
troede der var en test-funktion,uden at skulle suge okien op..........men
det var også,for at man var sikker på at pumpen ikke pludselig holdt op med
at virke.....
Det omtalte dæksel er ikke til 2-taktsolie,det påfyldes foroven ,ved siden
af benzintanken,beholderen er klar,så man kan se om der er olie på,
MVH

Fra : light

Dato : 16-06-03 21:59

> Det omtalte dæksel er ikke til 2-taktsolie,det påfyldes foroven ,ved siden
> af benzintanken,beholderen er klar,så man kan se om der er olie på,

Det omtalte dæksel, som er skruet fast med en enkelt stjerneskrue, er for at
du kan komme til at skifte tændrør. Det sidder såmænd lige oven over
cylinderen. Sådan er det i hvert fald på min BWS '96.

Hilsen Johnny