hvordan bygge billig/bra og sikker 3d bakg~
Fra : /

Dato : 12-06-03 13:36

En kompis har nettopp skaffet seg et 400L akvarie og han og jeg vurderer å
bygge en 3d bakgrunn til våre akvarier.

Vi har lest litt rundt på internet i forskjellige forum etc og ser det er
mange alternative måter å gjøre dette på.

Målet vårt er å bygge en klippevegg på 3 kanter av akvariet samt terrasse og
søyle fra bunn av akvariet , "grand canyon" look.

Noen som har gode ideer om hvordan dette best kan gjøres , flere
alternativer ?

Oppgi gjerne også -hva- slags epoxy man evt kan benytte, hva farger man kan
bruke for å farge dette, andre type byggematerialle osv osv

Takk på forhånd,

Tor

Fra : Jens

Dato : 12-06-03 14:30

Man kan benytte flamingo, men det er et problem hvis du ikke vil se
flamingokugler i kælderen i de næste 10 år.
Ellers kan man bruge hønsenæt som man "beklæder" med papir.

Ud over flamingoen eller papiret kan man tynge den med Alfix 5. Det er en
fliseklæber.
Detskal pensles på men en fin pensel.

Brug Alfix uden farve og tilsæt selv den ønskede farve iform af pulverfarve.

Fra : Soeren Nielsen

Dato : 12-06-03 14:45

Jens wrote:
> Man kan benytte flamingo, men det er et problem hvis du ikke vil se
> flamingokugler i kælderen i de næste 10 år.

Jeg ved ikke hvordan du laver baggrunde, men jeg havde ingen problemer
med flamingokugler.

--
mvh Søren Nielsen
http://www.soerennielsen.dk/akvarie/

Fra : Jens

Dato : 12-06-03 15:08

lavede en baggrund der var lidt tykkere og større og skulle derfor bruge en
sav.
Pga saven svinede det en del.

Fra : /

Dato : 12-06-03 15:46

Men flamingoen (isopor?) inneholder ikke den oljestoffer e.l. som kan være
skadelig i lengden for fiskene ?

Og hva slags fargepulver benyttes, det er vel ikke alle typer som kan
benyttes sånn uten videre.

Sjekket dette i lokale farvehandler men de hadde absolutt ingen peiling på
hva som kunne benyttes i et akvarie eller ikke.

En annen sak, det må da bli stor oppdrift av denne måten å bygge på, hvordan
er det evt med glassfiber matter e.l. "støping"

Tor

Fra : Soeren Nielsen

Dato : 12-06-03 16:03

/ wrote:
> Men flamingoen (isopor?) inneholder ikke den oljestoffer e.l. som kan
> være skadelig i lengden for fiskene ?

Har aldrig hørt om problemer med flamongo (polystyren) ved brug som
baggrund.

> Og hva slags fargepulver benyttes, det er vel ikke alle typer som kan
> benyttes sånn uten videre.

Ved at nogle bruger "Borups Farvepulver"

> En annen sak, det må da bli stor oppdrift av denne måten å bygge på,

Jeg har sat mine fast med lidt silikone, men det er vist ikke nødvendigt.
Hvis baggrunde er smal kan den støtte mod akvarierammen, og evt holdes ind
til bagruden med sten eller bundlag.

her er et link til en stor baggrund:
http://www.chamberlain.dk/?eid=2&seid=&overskr=Baggrund

Fra : Carsten Gall

Dato : 12-06-03 19:17

Soeren Nielsen <soeren_nielsen_dk_scn@hotmail.com> skrev i en
nyhedsmeddelelse:bca4gv$fld$1@sunsite.dk...
> [...]

nødvendigt.
> Hvis baggrunde er smal kan den støtte mod akvarierammen, og evt holdes

Der var på et tidspunkt også en som smed et link, til en
forening(mener jeg) i Stockholm, hvor der var en vejledning
i hvordan man laver en flot baggrund. Den der blev beskrevet var
meget flot lavet.

Den som er i det andet link, ligner lidt for meget et stengærde. Jeg
ville selv ikke kunne have lavet det bedre, men det er der andre der kan
..

Carsten

Fra : Martin Heller

Dato : 13-06-03 02:51

<URL:http://hem.passagen.se/stoakvf/bakgrund.htm> måske?

Fra : Soeren Nielsen

Dato : 12-06-03 19:50

/ wrote:
> En kompis har nettopp skaffet seg et 400L akvarie og han og jeg
> vurderer å bygge en 3d bakgrunn til våre akvarier.

Her er lige et link mere
http://jan.boegh.net/akvarium/Index.htm

direkte link:
http://jan.boegh.net/akvarium/Fortællinger/Baggrundsbyggeri/Baggrundsbyggeri
..htm

Fra : Jørgen Engbjerg

Dato : 12-06-03 20:36

Ja der findes et utal af muligheder...

Jeg har bl.a. set en side med en fyr som har taget en flamingoplade og
pålimet små stykker af lava på... ganske tæt. Det blev også et fremragende
resultat.

Jeg går selv og overvejer at bygge min egen baggrund. Jeg har ellers kig på
en Pangea Rocky 3 til 1699 i Calles dyrerige (man kan undre sig over hvorfor
at samme model koster 2200 i Carstens Dyrehandel?) Jeg synes baggrunden er
meget flot, men jeg synes at det ser pænest ud når de sten, som man ligger i
akvariet også er i harmoni med dem som er i baggrunden. Ved køb af en
pangea-model så kan man jo sjældent finde sten som passer til i struktur og
farve. Desuden for 1700 kr kan man selv købe mange store og flotte sten til
at fylde sit akvarie op med.

Den løsning jeg arbejder med for tiden er dog en kompination. Jeg vil købe
en flamingoplade og beklæde den med alfix i en farve som matcher
klippemodulerne fra pangea/back-to-nature. grunden til at jeg vil have en
plade i, og ikke bare kun have klippemoduler i skyldes følgende.

Jeg fik en masse gode tips og råd inde ved Carsten, han er superflink. Han
fortalte om hans system i hans store 720 liters private akvarie. Via hans
pangea-baggrund (eller ens egen hjemmebyggede) har han ladet den rykke 10 cm
ud fra bagvæggen. Heri har han så smidt 3 af de nye powerheads (gotta love
'em) og et 1 m langt filter, som han har opdelt i 3 stykker - så de kan
renses hver især. De 2 powerheads overlapper så hinanden med en timer, mens
den sidste kører konstant. Varmen fra powerheads'ne ledes automatisk ud i
vandet og giver en temperatur på 26.2 grader hele året rundt. Dermed har han
intet varmelegeme i! Tænk på de penge man kan spare - det er over 1000 kr
årligt!
Fordelen er også at man ikke har nogle slanger som skal ledes ned til
gulvpumper osv. Alt teknik er skjult bag baggrunden. Se bileder af hans
instalation på http://www.hum.auc.dk/~jcbe00/akvarie/

/Jørgen

Fra : Rene Krogh

Dato : 12-06-03 22:07

"/" <lordoven@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> En kompis har nettopp skaffet seg et 400L akvarie og han og jeg vurderer å
> bygge en 3d bakgrunn til våre akvarier.

[snip]

> Oppgi gjerne også -hva- slags epoxy man evt kan benytte, hva farger man
kan
> bruke for å farge dette, andre type byggematerialle osv osv
>
> Takk på forhånd,

Jeg har selv lavet en del baggrunde, og skriver pt. på en artikkel om de
teknisk finesser jeg har fundet frem til. Artiklen er ikke helt færdig, men
du er velkommen til at kigge med på http://www.ikola.dk under menuen
artikler.

mvh
René Krogh
www.ikola.dk

Fra : Jørgen Engbjerg

Dato : 13-06-03 08:51

Angående det der alfix på flamingo. Kan det holde? Jeg har hørt flere steder
at det med tiden falder af.

Fra : Jens

Dato : 13-06-03 14:19

Virker fint, men ved ikke om det se godt ud om 3 år !!!

Fra : Jan Bøgh

Dato : 16-06-03 15:52

Jens wrote:
> Virker fint, men ved ikke om det se godt ud om 3 år !!!

Hvis det er lavet OK er der ingen problemer.

vh
Jan

Fra : Jørgen Engbjerg

Dato : 23-06-03 21:38

Hej gruppe... er i gået på ferie? Nogen som har bygget en alfiks baggrund på
ca 2 meter? hvor mange kilo skal man ca bruge?

Herunder er en del links til forskellige måder at bygge baggrund på:

http://hem.spray.se/cichlids/construction_background_joakimandersson.htm En
måde at lave sine egne back-to-nature moduler på.

http://cichlidinspiration.net3services.com/show_backgrounds2.asp?id=7
oversigt over forskellige måder at bygge en baggrund på - lige fra
back-to-nature moduler til hjemmebygget baggrunde i flamingo, plastik, mm.

http://cichlidinspiration.net3services.com/show_articles.asp?category='Const
ructions%20-%20Background'
En masse artikler omkring selv byg.

http://www.tropheus.info/riftlakes/cichlids/plastbak_e.html
En fyr som bygger en baggrund i glasfiber, ved at kopirer strukturen direkte
fra en klippe.

http://www.duboisi.com/diy/BNdiygrotto/bndiygrotto.htm
Sådan laver du en baggrund med mange huler til fiskene. Anderledes udseende
men alligevel ret interessant.

http://www.cichlid-forum.com/articles/diy_background.php
Endnu en flamingobaggrund

http://www.thekrib.com/TankHardware/janne.html
Igen i flamingo, men ret anderledes.

http://jan.boegh.net/akvarium/Index.htm
Jan Bøghs side. Fint med baggrund både i flamingo og skum

http://hem.passagen.se/stoakvf/bakgrund.htm
Igen i flamingo, tilført maling.

Nu vil jeg også snart til at bygge min baggrund.... men når man er på SU så
er det svært lige at finde pengene til det, så det må nok vente til den
første!!
Nogen som har en idé om hvad det vil koste at bygge en 2 m baggrund? I
calles-dyrerige kan man købeen 198 cm lang Pangea til kun 1700 kr.!

Der skal dog ikke være tvivl om at det er langt det sjoveste selv at lave en
baggrund... men om det er pænest og lettetst?? Tja... det må min kreativitet
vel vise!

/Jørgen

Fra : Jan Bøgh

Dato : 23-06-03 16:29

Jørgen Engbjerg wrote:

> [...]
> Nogen som har en idé om hvad det vil koste at bygge en 2 m baggrund? I
> calles-dyrerige kan man købeen 198 cm lang Pangea til kun 1700 kr.!

Tjae - en stor sæk allfix kan vel fås for ca. 100 kr.
Flamingoen kan købes i et byggemarked eller findes på en genbrugsplads eller
et sted, hvor man har en bunke emballage.
Vand er billigt - ligeså en spand og en gammel pensel eller to.
Mht. farver, så har jeg prøvet - og droppet det. Jeg kan meget bedre lide at
blande andre materialer i All-fiksen eller rettere: smide andre materialer
ovenpå den endnu våde allfix. Det giver IMHO et langt mere realistisk præg -
med brunt, rødt eller mørkegråt grus kan man lave de flotteste
efterligninger af sandsten. Og så bliver baggrunden rigtig flot, når der
efterhånden gror nogle alger og anden patina på den. Eksperimenter vildt og
voldsomt. Prøv at lave nogle små overfladeprøver, hvor du drysser
forskellige materialer på.
Personligt synes jeg godt om div. former for grus.
Fine skærver kan også virke godt, men kan let komme til at se kunstige ud.
Tørvestrøelse giver en flot rødlig farve og en spændende struktur.

Prøv også med forskellige overflader:
glat den med en kærlig hånd, dub overfladen med en halvstiv børste, riv lidt
i den med en gaffel eller en kam eller hvad du i øvrigt kan finde på.

Det er en god ide ikke kun at bygge selve baggrunden (som jeg ALTID bygger
direkte i akvariet). Lim ved samme lejlighed nogle flamingostykker på bunden
længere fremme i akvariet og lav nogle klippestykker, der 'gror' og af
bunden (virker helt, helt anderledes end hvis man smider et par løse sten).
Det er meget smukt, når disse sten er lavet af samme materiale. Jeg har også
i et enkelt tilfælde lavet en flydende sten (man kan jo ikke se at den ikke
er en del af et nedhængende klippestykke, når man ser den nede fra).

> Der skal dog ikke være tvivl om at det er langt det sjoveste selv at
> lave en baggrund...

Helt afgjort.

> men om det er pænest og lettetst?? Tja... det må
> min kreativitet vel vise!

Ja, men heldigvis er det let at gøre et nyt forsøg.

vh
Jan

Fra : Jørgen Engbjerg

Dato : 24-06-03 19:04

Tak for det Jan....

Jeg har skam også set på din hjemmeside. Det med at lave "sten" i som har
samme struktur og farve som baggrunden er også en af de primære grunde til
at jeg selv vil bygge en baggrund. Det er langt det flotteste når baggrund
og "sten" falder i et.

/Jørgen - som er på vej i bauhaus.