Stenmel
Fra : Tonehovedet

Dato : 12-06-03 06:00

Er der nogen, der kan fortælle mig om stenmel? Jeg kender det kun fra Hokus
Krokus-udsendelserne, hvor de glad og gerne bruger det i næsten alle anlæg.
Bliver det som en slags asfalt?
Hvor køber man det?
Hvad koster det?
Er det holdbart eller skal det fornyes?
Hvor tykt et lag skal man bruge?
Skal det stampes/vibreres?
Venlig hilsen
Preben

Fra : Marco

Dato : 12-06-03 09:20

"Tonehovedet" <nope@no.dk> skrev:

> Er der nogen, der kan fortælle mig om stenmel? Jeg kender det kun fra
Hokus
> Krokus-udsendelserne, hvor de glad og gerne bruger det i næsten alle
anlæg.
SNIP

Prøv f.eks.
http://www.google.com/search?hl=da&ie=UTF-8&oe=UTF-8&q=stenmel&lr=lang_da

Uden at hænges op på det, ligger prisen vist på omkring kr. 90-100 m3

--
Hilsen Marco

www.MecoWeb.dk
www.Kolonihaveportal.dk

Fra : Niels Jacobsen

Dato : 12-06-03 18:46

Tonehovedet <nope@no.dk> wrote:

> Er der nogen, der kan fortælle mig om stenmel?
Her er nogle kommentarer fra et gammelt Haven blad.

> Bliver det som en slags asfalt?
Det kan komprimeres til en fast overflade fordi partiklerne er skarpe,
bittesmå skærver, i modsætning til sandpartikler der er slebet runde af
vind og hav.

> Er det holdbart eller skal det fornyes?
Bliver det ujævnt kan det rives op og tromles jævn og fast igen. Mon
ikke det ville være godt at have en sæk eller balje stående med noget
reserve.

> Hvor tykt et lag skal man bruge?
Til havebrug bruges 10 cm bundsikringsgrus og til at køre på 15-20 cm
efter bundforholdene og ovenpå dette kommes stenmelet i en tykkelse på
3-5 cm som derefter komprimeres med en pladevibrator.

Man skal også sørge for at få den rigtige kvalitet. For at undgå
støvproblemer skal stenmelet være produceret af klippegranit eller
marksten og ikke af søsten. Hvis der er brugt søsten følger der sand med
som ikke kan komprimeres, og belægningen bliver løs og støver.

Jeg får selv besøg af en anlægsgartner på mandag for at få et tilbud på
ca.125 kvm indkørsel med stenmel.
En ca. pris pr. tlf. med ny bund i indkørslen lød på ca. 20.000,-
--
M.v.h
Niels =/\ . . /\=