Havemur ved skel
Fra : Hans

Dato : 11-06-03 23:02

Hej,

Jeg skal bygge en havemur omkring terassen i ca. 1,2 meters højde. Vores
terasse er temmelig bred og går langt ud i haven, hvorfor den kommer tæt på
naboens grund og hæk.

Hvor tæt på skel må jeg bygge en mur i den højde?
- og hvor høj må den maksimalt være?

Mvh,
Hans

Fra : Flemming Jørgensen

Dato : 12-06-03 00:09

Hans wrote:
> [...]
> på naboens grund og hæk.
>
> Hvor tæt på skel må jeg bygge en mur i den højde?

I princippet må du bygge til skel...og hvis din nabo indvilliger, kan du
rydde det bestående planteskel og bygge din mur.
Muren må max være 2 meter og hvis I ikke kan enes om det, må du bygge til
max 1.80 m.

Din mur, hvis du bygger tæt mod det bestående betragtes som et indre hegn og
må vokse med en cm. for hver cm. der er fra skel til der hvor din mur
rejses. Denne regel gælder, så vidt jeg husker, 1.75 m. ind på egen grund,
hvorefter der i princippet er fri højde.

Hvis du bygger til skel må du være forberedt på at naboen kan vælge at
fjerne den del af fælleshegnet der støder op mod muren og på den måde skaffe
sig en "ny skellinie". Det betyder ikke at han fremover kan gøre krav på den
del af din grund som han har "fået", men at du senere selv må afholde
udgiften til reetablering hvis du vælger at vælte muren.

Sådan nogenlunde mener jeg at kunne huske det, men tjek med hegnsloven og
læhegnsbekendtgørelsen.

--
Hilsen

Flemming Jørgensen
remove fbi.

Fra : Hans

Dato : 12-06-03 05:58

Flemming Jørgensen" <flej@fbi.jubiimail.dk> wrote in message
> [...]
> rejses. Denne regel gælder, så vidt jeg husker, 1.75 m. ind på egen grund,
> hvorefter der i princippet er fri højde.

Vil det sige, at muren må være en halv meter høj, hvis den står en halv
meter fra den eksisterende hæk?

Mvh.
Hans

Fra : Ole Jensen

Dato : 12-06-03 07:10

Hans wrote:
> [...]
>
> og

> Vil det sige, at muren må være en halv meter høj, hvis den står en halv

Nej, den må være 1,75 + den halve meter. Altså 2,25 m.

mvh
Ole-J

Fra : Ole Jensen

Dato : 12-06-03 07:50

> Nej, den må være 1,75 + den halve meter. Altså 2,25 m.
>
> mvh
> Ole-J

RETTELSE

Det er selvfølgelig, som Thomas skriver 1,80 + afstand.

Ole-J

Fra : Thomas

Dato : 12-06-03 07:12

> Vil det sige, at muren må være en halv meter høj, hvis den står en halv
> meter fra den eksisterende hæk?
>
> Mvh.
> Hans

Nej, den må være 1,80 + 1 cm for hver cm den står fra fælles hegn.
Se evt. http://www.hegnsloven.dk/
-Thomas