Havegang - belægning?
Fra : Tonehovedet

Dato : 11-06-03 21:02

Jeg har en have på 600 m2, som er plantet pænt til med diverse træer, buske
og bede. Og så en stor græsplæne. Nu er planen at sløjfe plænen, lave mere
beplantning og så nogle stier eller gange på kryds og tværs og rundt.
Gangene skal være ca. 1 m brede, men hvad skal de "bestå af"?
Skal de være med bar, stampet jord.
Skal de belægges med sten, hvilke?
Hvad med trædebregner?
Stenmel?
Ens eller blandet?
Har du en god idé eller et godt råd?
Jeg går igang til efteråret, så jeg vil meget gerne høre andres mening -
også din.
Venlig hilsen
Preben

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 11-06-03 22:00

On Wed, 11 Jun 2003 22:01:30 +0200, "Tonehovedet" <nope@no.dk> wrote:

> [...]
>beplantning og så nogle stier eller gange på kryds og tværs og rundt.
>Gangene skal være ca. 1 m brede, men hvad skal de "bestå af"?

Nej. Medmindre du da er helt vild for at fjerne ukrudt. Selv om jorden
bliver trampet hård kommer der allligevel ukrudt, og især på bar jord.

>Skal de belægges med sten, hvilke?

Man kan lave mange sjove ting med slåede holmegårdssten. Gråmix, gulmix
eller lign.

>Hvad med trædebregner?

Trædebregner er så lave at de ikke er helt gode til at holde ukrudt væk.
De skygger ikke nok til at holde f.eks græsukrudt helt væk. Men bortset
fra det så er de flotte og ideen er rigtig god.

>Stenmel?

En god ide. Det kan komprimeres ret godt og så kommer der næsten ingen
ukrudt i det.

>Ens eller blandet?

Tjaa... ens vil jeg sige.... måske med nogle små 'afstikkere' af noget
andet. F.eks lave små smutveje af nogle trædesten eller andet som lige
passer i stilen det pågældende sted.

>Har du en god idé eller et godt råd?

Jeg har nogle græsgange i haven, de er fine nok, nede i
"skovbundshjørnet" (hvor havedammen også er) har jeg brugt barkflis. Det
fungerer rigtig godt. Det skal dog fornyes lidt en gang om året. Og der
kan komme en lille smule ukrudt de steder hvor man går mest, fordi man
får flisen sparket lidt til side. Men det er slet ikke noget i
sammenligning med ukrudtstrykket før der kom flis på.

Desuden passer det godt i stilen dernede, lidt skovagtigt.

>Jeg går igang til efteråret, så jeg vil meget gerne høre andres mening -
>også din.

Hermed gjort - håber du kan bruge det til noget.

http://www.gartneriet.dk