surbunds lupiner?
Fra : Nordhild

Dato : 11-06-03 09:31

Hej Alle

For nogle år siden såede jeg nogle blå lupinder. Sidst begyndte der noget
underligt, en af blomsterne blev rosa, og i år er der ikke en blå blomst
tilbage, alle er rosa.

Hvorfor har de skiftet farve? Er lupiner surbundsplanter lige som hortensia,
og skifter farve men acciditeten af jorden?

Er der nogen der kan hjælpe mig i min uvidenhed?
Mvh Maja

Fra : Peter Ole Kvint

Dato : 11-06-03 10:15

Nordhild wrote:

> [...]
> og skifter farve men acciditeten af jorden?
>
> Er der nogen der kan hjælpe mig i min uvidenhed?

De frøformere sig og slår tilbage til den vilde form.

Fra : Nordhild

Dato : 11-06-03 10:21

Det giver ikke helt mening, det er den samme plante der før var blå. Desuden
var det nogle frø jeg to fra en blå lupin.

Maja

Fra : Carsten Finn Rasmuss~

Dato : 11-06-03 10:58

Nordhild wrote:
> [...]
> hortensia, og skifter farve men acciditeten af jorden?
>
> Er der nogen der kan hjælpe mig i min uvidenhed?

Kan det have noget med gødning/kalk at gøre?
Der var en tråd for nogen tid siden der drejede sig om Hortensia og
farveskift.
Jeg mener at kunne huske noget om "Alun".
Om det har relevans for lupiner ved jeg ikke.
Carsten

Fra : Peter Ole Kvint

Dato : 11-06-03 14:42

Carsten Finn Rasmussen wrote:

> Kan det have noget med gødning/kalk at gøre?

Nej for jeg har lupiner i alle farver

Fra : Jakob Bock

Dato : 11-06-03 11:09

Nordhild skrev:

> Det giver ikke helt mening, det er den samme plante der før var blå. Desuden
> var det nogle frø jeg to fra en blå lupin.

Langt fra alle plantesorter er frøstabile. Dvs., at når du høster frø
af en given plante, er det ikke sikkert, at afkommet ligner
moderplanten. Om det er tilfældet med din lupin, skal jeg ikke kunne
sige.

--
Venlig hilsen
Jakob Bock

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 11-06-03 20:31

On Wed, 11 Jun 2003 12:08:48 +0200, Jakob Bock <jakob.bock@mail.dk>
wrote:

> [...]
>af en given plante, er det ikke sikkert, at afkommet ligner
>moderplanten. Om det er tilfældet med din lupin, skal jeg ikke kunne

Lupiner er _ikke_ frøkonstante. Men så vidt jeg ved slår de mere og mere
hen mod de blålige farver.

http://www.gartneriet.dk