drypvandingsanlæg - anbefaling?
Fra : Ukendt

Dato : 10-06-03 19:51

Min bror skal have et drypvandingsanlæg til drivhuset. Han overvejer
at købe et Hydromat - og har derudover kig på et Hall og et Vandan
(fra Harald Nyborg). Princippet er vist nogenlunde ens, men er der
nogen, som har gode dårlige erfaringer med de nævnte?

Tips om alternative produkter/modeller er velkomne!

KS

Fra : Poul F. Andersen

Dato : 10-06-03 19:56

"kelds" <kelds snabela ofir dot dk> skrev i en meddelelse

> Tips om alternative produkter/modeller er velkomne!

Kapillærkasser er meget bedre.......

se f.eks.: her http://www.havenyt.dk/spoergsmaal/drivhuset/488.html

--
Venligst
Poul F. Andersen

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 10-06-03 21:59

On Tue, 10 Jun 2003 20:55:40 +0200, "Poul F. Andersen"
<paogba@oncable.dk> wrote:

>Kapillærkasser er meget bedre.......
>
>se f.eks.: her http://www.havenyt.dk/spoergsmaal/drivhuset/488.html

Kapilærkasser er sikkert fine nok, men at kalde dem meget bedre end
drypvanding er noget af en overdrivelse.

Med drypvanding kan man styre mængden af vand, det kan man ikke så nemt
i en kapilærkasse. Den er enten våd eller tør - og for det meste våd.

http://www.gartneriet.dk

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 10-06-03 22:01

On Tue, 10 Jun 2003 20:50:40 +0200, kelds <kelds snabela ofir dot dk>
wrote:

> [...]
>(fra Harald Nyborg). Princippet er vist nogenlunde ens, men er der
>nogen, som har gode dårlige erfaringer med de nævnte?

Jeg har en Vandan på ... 8. år tror jeg det bliver. Den er dejlig simpel
og kører problemfrit hvert år.

Hvert forår plejer jeg at fylde salpetersyre i gødningsbeholderen og
stille den til at give meget. Det tager det værste kalk ol. som sidder i
drypslangerne fra året før. (Og salpetersyre virker som gødning på
planterne).

http://www.gartneriet.dk

Fra : Thomas Nørgaard

Dato : 11-06-03 01:00

> [...]
> nogen, som har gode dårlige erfaringer med de nævnte?
>
> Tips om alternative produkter/modeller er velkomne!

Jeg købte et i bilka på tilbud for 299,-
Det kører fint og er nemt at sætte op/indstille.

Mvh
Thomas Nørgaard
_____________________________________
This mail was scanned by Norton Antivirus

Fra : Kritikken.dk

Dato : 11-06-03 16:35

Er her nogen som har kendskab til et system uden strøm og uden hanevand ?
Som kan køre fra regnsamleren ???

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 11-06-03 20:31

On Wed, 11 Jun 2003 17:35:16 +0200, "Kritikken.dk"
<webmaster@kritikken.dk> wrote:

>Er her nogen som har kendskab til et system uden strøm og uden hanevand ?
>Som kan køre fra regnsamleren ???

En Vandan burde kunne. Det påstår opfinderen i hvert fald.
En Vandan reguleres ved at dreje på indgangshanen. Hvis man kan få
vandet fra opsamleren til at passere denne hane, så er det jo nemt nok.
Ellers kan man ret nemt bikse noget andet hane-halløj sammen som kan
bruges.

http://www.gartneriet.dk

Fra : Ukendt

Dato : 11-06-03 21:22

On Wed, 11 Jun 2003 17:35:16 +0200, "Kritikken.dk"
<webmaster@kritikken.dk> wrote:

>Er her nogen som har kendskab til et system uden strøm og uden hanevand ?
>Som kan køre fra regnsamleren ???

Ja - her er en lavteknologisk løsning (en spand og en slange)

http://www.nethave.dk/nethave/html/simpel_drypvanding.html

KS

Fra : Wayne

Dato : 12-06-03 21:54

Påstand ...

Med drypvanding kan man styre mængden af vand, det kan man ikke så nemt
i en kapilærkasse. Den er enten våd eller tør - og for det meste våd.

PASSER IKKE...

Planterne kan netop selv styre den mængde af vand de har behov for !!!!!!!!

Efter at jeg har samlet regnvand op (1000-2000 liter) har det aldrig været
nemmere !!

Selv efter en uges ferie i udlandet, klare tomaterne og agurkerne sig selv
!!
Det handler om lidt fingersnilde.....

Glem alt om dyrer flamingo kasser.... Lav et stort bassin måske hele vejen
rundt i drivhuset, kør forbi den lokale tæppe- mand og få et af de lange
rør, tæpperne har været viklet op om, og skær så det i passende stykker så
de lige rager op over låget på bassinnet, og ind i plantesækken.
Husk at bore en række huller i den ende der vender nedad ( Så vandet løber
ind i røret)

Næste gang du kommer på genbrugs pladsen, låner du lige svømmeren samt
ventilen fra en gammelt wc, oge det monterer du ved bassinnet, og tilslutter
det dernæst til regnvands-tanken.

Nu kaster du dine plantesække ind i drivhuset og lægger dem over rørene,
husk at fylde dem med jord..

Ikke engang gødning tilsættes!!!

Hilsen Lasse

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 12-06-03 22:45

On Thu, 12 Jun 2003 22:53:41 +0200, "Wayne" <joerlund@stofanet.dk>
wrote:

>Påstand ...
>
>Med drypvanding kan man styre mængden af vand, det kan man ikke så nemt
>i en kapilærkasse. Den er enten våd eller tør - og for det meste våd.
>
>PASSER IKKE...

Siden det er min påstand du kommenterer, så burde du have svaret på mit
indlæg.....

>Planterne kan netop selv styre den mængde af vand de har behov for !!!!!!!!

Ja, planterne skal nok selv sørge for kun at få det vand de har brug
for, men i en kapillærkasse står de i jord som altid er gennemvåd, det
er ikke nødvendigvis sundt. Især bliver det nemt et problem når man
planter agurker ud, fordi våd jord er koldere end tør jord, og agurker
vil/skal have ret lun jord.

> [...]
>nemmere !!
>
>Selv efter en uges ferie i udlandet, klare tomaterne og agurkerne sig selv

Selvfølgelig gør fingersnilde hele forskellen.
Kapillærkasser er fine nok, hvis hvis man kan forliges med dem. Jeg ser
bare flere problemer med dem end med drypvanding.

>Ikke engang gødning tilsættes!!!

Hvad skal planterne så leve af? Det er meget begrænset hvad der er af
næring i en plantesæk.

http://www.gartneriet.dk