Lorte pæretræ!!
Fra : KH

Dato : 10-06-03 11:43

Hej!!

Sidste år var der ingen pærer på vores pæretræ og igen i år er der ingen.
Hvad går galt??

Jeg ved ikke hvilken slags pærer der er tale om idet vi købte huset sidste
år i august. Men træet er ikke særligt gammelt og omkring 3 meter højt.

Klaus

Fra : TomCK

Dato : 10-06-03 11:53

"KH" <Klaus@REMOVEHoengaard.dk> wrote in message
> Sidste år var der ingen pærer på vores pæretræ og igen i år er der ingen.
> Hvad går galt??
Jævnfør min svigermor, så nytter det ikke kun at have eet (1) pæretræ, man
skal have mindst to. Det er noget med bestøvningen.... Sikke noget vrøvl,
tænkte jeg - og fældede det ene af vore to træer. Siden har vi ingen pærer
haft
Så hvis du bor lidt afsides, og kun har 1 træ, så er forklaringen måske hér?

mvh
Tom

Fra : Roberto Saldo

Dato : 10-06-03 12:02

TomCK wrote:

> [...]
> haft
> Så hvis du bor lidt afsides, og kun har 1 træ, så er forklaringen måske hér?

Vi har et familiepæretræ (6 sorter) mod den slags småproblemer :)

--
Med venlig hilsen/Best regards

Roberto Saldo, Consultant, System Developer, M.Sc.

Your system which soared/so freely on gliding wings/now hangs frozen and blue

Haiku by Alan Tuplin

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 10-06-03 12:07

"Roberto Saldo" <rs@Oersted.DTU.dk> wrote in message

> Vi har et familiepæretræ (6 sorter) mod den slags småproblemer :)

Podning ?

--
mvh/rg. Christian
In C we had to code our own bugs. In C++ we can inherit them.

Fra : Roberto Saldo

Dato : 10-06-03 12:11

"Christian B. Andresen" wrote:

> "Roberto Saldo" <rs@Oersted.DTU.dk> wrote in message

> [...]

Jeps, men de er købt sådan, jeg kan ikke pode :)

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 10-06-03 12:13

pæretræ,

> Jeps, men de er købt sådan, jeg kan ikke pode :)

Det lyder spændende, hvor kan man købe dem ?

Fra : Roberto Saldo

Dato : 10-06-03 12:21

"Christian B. Andresen" wrote:

> "Roberto Saldo" <rs@Oersted.DTU.dk> wrote in message
>
> Det lyder spændende, hvor kan man købe dem ?

Vi har det (og et familieæbletræ) fra Lynge Planteskole. De står i knap 500kr
mener jeg.
Det blev plantet i foråret og der er allerede små pærer på!
Fidusen er at vælge sorterne så de modnes på forskellige tidspunkter.

Fra : Kristina Høeg

Dato : 10-06-03 16:09

> [...]
> haft
> Så hvis du bor lidt afsides, og kun har 1 træ, så er forklaringen måske

Vi bor lidt afsides og har kun 1 pæretræ. Vi har mange pærer hvert år. Måske
afhænger det af sorten... Kan nogen evt. bestøve sig selv?

Mvh. Kristina

Fra : Jens Juul

Dato : 10-06-03 11:55

Hej

Jeg kender ikke meget til pæretræer, men var selv interesseret i at plante
et gråpærertræ - lige indtil jeg fandt ud af at det tager ca 10 år før det
sætter frugt .................

Mvh Jens

Fra : Michael, Fyn

Dato : 10-06-03 15:34

Jeg har i hvert fald fundet ud af, hvorfor hverken mine blomme- eller
pæretræer giver frugt, endsige blomstrer: De nye skud bliver simpelthen ædt
op af lus!

Michael, Fyn
Ved svar....ret min mailadresse

Fra : Tina Bach Nygaard

Dato : 10-06-03 18:46

> [...]
> år i august. Men træet er ikke særligt gammelt og omkring 3 meter højt.

Hej Klaus

Alle pærertrær skal bestøves af et andet pærertræ for at give sikker
frugtsætning, så du må anskaffe dig et pærertræ mere. Det er vigtig du får
et der blomstere samtidigt med dig eget her er det lidt skidt du ikke kender
sorten. Men en velasoteret planteskole vil kunne rådgive dig i en pærersort
der bestøver næsten alle pærersorter, men en løsning er at få et pærertræ
podet med flere sorter eller at skærer dit eget tilbage og prøve at pode
det.

mvh Tina

Fra : KH

Dato : 10-06-03 19:05

> Alle pærertrær skal bestøves af et andet pærertræ for at give sikker
> frugtsætning, så du må anskaffe dig et pærertræ mere.

Det har jeg faktisk men det er meget ungt. Iøvrigt var der ingen blomster på
det "gamle". Så jeg er lidt i vilrede.

Klaus

Fra : Tina Bach Nygaard

Dato : 10-06-03 22:19

> Det har jeg faktisk men det er meget ungt. Iøvrigt var der ingen blomster

> det "gamle". Så jeg er lidt i vilrede.
>
> Klaus

Hvis der har været frost da træet skulle blomstre kan blomstrene blive
beskadiget, og resultere i at der ingen frugtsætning sker, (jeg kan ikke
huske om de evt kan falde af inden de springer ud??). Det kan måske også
være at træet trænger til at blive beskåret det vil provokere en øget
blomstring året efter.

Mvh Tina

Fra : Poul Erik Jørgensen

Dato : 12-06-03 20:57

> Det har jeg faktisk men det er meget ungt. Iøvrigt var der ingen
> blomster på det "gamle". Så jeg er lidt i vilrede.

Nåååh. Du får selvfølgelig ikke pærer, hvis der ingen blomster er.
Hvis der ingen blomster er, så er alt som det skal være!!! Frisk mod!
Mange pæretræer kan let stå en 8-10 år før de blomstrer. Se også det som
Jens Juul skriver.

Poul Erik
--
Remove NNN from my e-mail address when replying.
Enlevez NNN de mon adresse électronique pour me répondre.

Fra : KH

Dato : 13-06-03 06:40

> Mange pæretræer kan let stå en 8-10 år før de blomstrer.

Det vidste jeg ikke. Jeg må væbne mig med tålmodighed.

Jeg takker alle for interessen.

Klaus

Fra : Peter Mortensen

Dato : 15-06-03 01:16

> [...]
>Hvis der ingen blomster er, så er alt som det skal være!!! Frisk mod!
>Mange pæretræer kan let stå en 8-10 år før de blomstrer. Se også det som

8-10 år?? Jeg plantede et pæretræ i april i år. Det
blomstrede og nu er et beskedent antal pærer under udvikling
(3-4 stk.). Navn: "Williams". På vildstamme. I potte (ikke
bar-rods). Højde: ca. 2 m. Jorddække på 2.5m x .2.5m.

Det er mit første pæretræ så det bliver spændende at se hvad
der sker fremover.

"In the beginning the universe was created. This
has made a lot of people very angry." --D. Adams
--

Regards,
Peter Mortensen

Peter Mortensen, E-mail: NukeSPAMMERSpmortensen@forskning.dk
Software Engineer, M.Sc.E.E. 65 97 39 39 / 23 34 29 88.
Bioinformatics Application developer
<http://mortensenforskn.homepage.dk/> and maybe
<http://radio.weblogs.com/0106961/>
DKK 26600 (US$ 3800) charge to accept unsolicited commercial messages.
Echelon illegal secret conspiracy corruption bribe return commission.

Fra : Poul Erik Jørgensen

Dato : 15-06-03 17:00

"Peter Mortensen" <NukeSPAMMERSmortensen@protana.com> skrev i en
meddelelse news:3eebb8b7.12660625@news.cybercity.dk
> 8-10 år?? Jeg plantede et pæretræ i april i år. Det
> blomstrede og nu er et beskedent antal pærer under udvikling
> (3-4 stk.). Navn: "Williams".

Nu er der jo snesevis af sorter. De to jeg har (Conference, Corneille) var
begge masser af år om at sætte blomster.
KH skrev i første posting om et 3 meter højt pæretræ, der endnu ikke havde
sat blomster.

Poul Erik Jørgensen