Først et PS til Lukas16-tolkningen
Møllehave-prædikensamlngen "De levendes lyst" tolker Lukas16 med at "Man
skal være ualmindelig glad for sig selv, for at tro, at Vorherres ros (til
den utro godsforvalter, ed.) er blottet for ironi"
(Forekommere ironi eller anden humor i biblen, nogetsteds?)
Bedre kan jeg lide Møllehaves afrunding om at "vi skal blive i kærlighedens
gæld til hinanden" , og erkende at vi jo alle er skyldnere og må deles om
gælden, som dokumenfalskneren i lignelsen Luk16 jo formår - og at
rethaveriskhed og forurettethed er ikke god problemløsning, når du vi er
syltet ind i hinandens problemer og evt. svig.
At vi misundeligt hakker på, at een svindler godsejeren mere, end vi selv
kan slippe af med, er ihvertfald ikke klogt.
--------------------------
Beslægtet med anti-gerningsretfærdighed i godsforvalterlignelsen (og især
påskemiraklet), er at vi ikke bør "råbe vore gode gerninger fra tagene", og
næsten ikke "lade højre hånd vide hvad venstre hånd gør."
Derfor bør vi aldrig bruge religionen til at hakke på politiske modstandere,
udfra at vi selv/vort parti er bedre.Aldrig kalde Glistrup - eller
modpart - ukristelig. Heller ikke bruge tro imod deres
"racisme/fremmedfjendskhed".
Vælgertække kan opnås, når man gavner vælgere elleer idealer, men det har
aldrig det mindtse med Jesu ord at gøre.
Røde Kors chef Jørgen Poulsen fører sig frem som god, og lader glorien
smitte af på partier, der vil tvangsopkræve skatter til hans gesjæft, men
han og de handler egoistisk og ikke mere kristeligt end Lundin&Hitler.
Den lille del af deres budget, der dækkes med frivillige gaver, kan nok
gavnes af ærlig oplysning om opnåede resultater, men godhedsindustrien nøjes
aldrig med det. Den udråber medarbejdere til at være sexede og helstøbte og
efterlignelsesværdige og højstatus.
Hvis godhed udspringer af ægte altruisme, så bør der oplyses , nøgternt -
efter bold ej mand,
- kun om hvor lidt spild, der har været på donationer - hvor spartansk
chefers løn er - og især hvordan de svage er blevet stærkere.
Men der er aldrig svage, der bliver stærkere, og tårnhøje lønninger og
enormt korruptionsspild præger godhedsarbejderne. Og de omgås ikke syndere,
toldere, fremskridtsfolk, DF-medlemmer og skøger - ikke urinlugtende - ikke
spledalske - kun fine skuespillere og kongelige, som trækker dem op i
ypperstepræste-logerne.
Nogle tror, at Jesu krtiserer præst&levit, der ikke hjælper den skadelidte,
sådan som "den barmhjertige samaritaner" gør. Men Jesus er aldrig
smagsdommer der sætter nogen over andre. Heller ikke dem, der undlader at
prale af deres gode gerninger. Heller ikke tolderen, der er mere ydmyg end
farisæeren (der takker Gud, at han er god (Luk 14))..
Jesus sætter alle lige - dem der skriver OT og dem der kun skriver nidkært
efter fundats.
For vedr Gud er vi lige -
Kristendom gør ikke Pia Kjærsgaard lav eller høj.
Men lige er vi ikke vedr Kejser.
Her har vi grund til at lægge afstand til dem, der praler selvfedt af gode
gerninger og tager sig godt betalt for at hjælpe flygtninge og ikke gider
hjælpe så godt, som en samaritaner gør.
Lukas 10 v 30 ...faldt i hænderne på røvere. De trak tøjet af ham og slog
ham, så gik de og lod ham ligge halvdød. v31 Tilfældigvis kom en præst den
samme vej; han så manden, men gik forbi. v32 Det samme gjorde en levit, der
kom til stedet; også han så ham og gik forbi. v33 Men en samaritaner, som
var på rejse, kom hen til ham, og han fik medynk med ham, da han så ham. v34
Han gik hen og hældte olie og vin i hans sår og forbandt dem, løftede ham op
på sit ridedyr og bragte ham til et herberg og sørgede for ham. v35 Næste
dag tog han to denarer frem, gav værten dem og sagde: Sørg for ham, og hvad
mere du lægger ud, vil jeg betale dig, når jeg kommer tilbage. v36 Hvem af
disse tre synes du var en næste for ham, der faldt i røvernes hænder?« v37
Den lovkyndige svarede: »Han, som viste ham barmhjertighed.«
--
Bo Warming
Bjelkes Alle 46, 2200 København N
Tel: 3586 1000, fax: 3586 1001
http://www.glistrup.com