Musen æder tastaturforbindelsen
Fra : Lars Kongshøj

Dato : 11-06-03 23:14

Ja, man kunne fristes til at tro at den gnavede i kablet, men jeg tror
nu det foregår på bit-niveau.

Jeg har en computer med en velfungerende linux-installation (lfs), som
har kørt fint længe som server uden tastatur, mus og skærm.

Nu har jeg så tilsluttet de tre nævnte enheder, og alt fungerer fint,
indtil jeg indlæser en driver for musen, så kan jeg nemlig ikke længere
bruge tastaturet. Det gælder uanset om det er X eller gpm jeg starter.

Jeg er nogenlunde sikker på at det er en ps2-mus, jeg tilslutter. Har i
øvrigt prøvet med to forskellige formodede ps2-mus. Jeg har i øvrigt
haft mindst en (formodentligt begge) af de to mus til at fungere med
maskinen tidligere (under X, nu fejlsøger jeg dog primært med gpm).

Ud over ps2 har jeg også prøvet adskillige andre drivere under gpm med
nogenlunde samme resultat: enten er tastaturet blokeret fra driverens
indlæsning, eller fra man begynder at bruge musen.

cat /proc/interrupts (ja, bare giv mig useless use of cat award) giver
ikke nogen relevant information, synes jeg:
CPU0
0: 962825 XT-PIC timer
1: 2107 XT-PIC keyboard
2: 0 XT-PIC cascade
5: 16437 XT-PIC eth0
9: 0 XT-PIC eth1
10: 0 XT-PIC eth2
11: 0 XT-PIC usb-ohci
12: 0 XT-PIC PS/2 Mouse
14: 27145 XT-PIC ide0
NMI: 0
ERR: 0

Dette er efter at "gpm -t ps2 -m /dev/psaux" er startet og jeg har
flyttet musen og klikket. Man skulle vel forvente nogen interrupts?

Er der nogen ideer til, hvordan jeg kommer videre?

--
Lars Kongshøj
http://www.kongshoj.com/