Hvad er kscand?
Fra : Stig Meyer Jensen

Dato : 11-06-03 22:12

Jeg har en process på en processer på en Redhat box der hedder kscand/Normal og som ret tit hopper op og bruger 6-10% cpu. Nogen der kan forklare mig hvad den gør og om den evt kan undværes?

--

Stig Meyer Jensen
stig@mine_3_initialer.dk

Fra : Lars Kongshøj

Dato : 11-06-03 23:22

Stig Meyer Jensen wrote:
> Jeg har en process på en processer på en Redhat box der hedder kscand/Normal og som ret tit hopper op og bruger 6-10% cpu. Nogen der
> kan forklare mig hvad den gør og om den evt kan undværes?

Nej, den findes ikke på min maskine. Hvad siger en google-søgning?

--
Lars Kongshøj
http://www.kongshoj.com/

Fra : Stig Meyer Jensen

Dato : 12-06-03 09:12

"Lars Kongshøj" <lars_kongshoj@hotmail.com> skrev i en meddelelse
kscand/Normal og som ret tit hopper op og bruger 6-10% cpu. Nogen der

> Nej, den findes ikke på min maskine. Hvad siger en google-søgning?

Den siger mig ikke umiddelbart ikke så meget.

Jeg kan se på [1] at der er andre der har servicen og hvis jeg læser [2] er
det ud til at det er noget kernen laver. Ikke desto mindre blev jeg ikke ret
meget klogere i praksis ;)

[1]
http://www.mail-archive.com/hlds_linux@list.valvesoftware.com/msg14325.html
[2] http://mail.nl.linux.org/linux-mm/2002-09/msg00178.html

--

Stig Meyer Jensen
stig@mine_3_initialer.dk

Fra : Stig Meyer Jensen

Dato : 12-06-03 09:17

"Lars Kongshøj" <lars_kongshoj@hotmail.com> skrev i en meddelelse
kscand/Normal og som ret tit hopper op og bruger 6-10% cpu. Nogen der

> Nej, den findes ikke på min maskine. Hvad siger en google-søgning?

Nå efter at have rodet lidt mere i de forum google fandt, så jeg [1] og det
ser umiddelbart ikke ud til at være noget der kan undværes. Mit problem er
bare at den generer ret meget, idet der er CS-Servere på box'en og de
"lagger" hver gang kscand viser sit grumme ansigt (selv om cpu belastningen
kun er ca. 40%)

[1] http://www.webhostingtalk.com/showthread.php?s=&threadid=151406

--

Stig Meyer Jensen
stig@mine_3_initialer.dk

Fra : Adam Sjøgren

Dato : 12-06-03 10:10

On Thu, 12 Jun 2003 10:17:28 +0200, Stig Meyer Jensen wrote:

> Mit problem er bare at den generer ret meget, idet der er CS-Servere
> på box'en og de "lagger" hver gang kscand viser sit grumme ansigt
> (selv om cpu belastningen kun er ca. 40%)

Swapper din maskine i de tilfælde? (I.e., hvad siger vmstat?)

Mvh.

--
"Äter ni middag?" Adam Sjøgren
asjo@koldfront.dk

Fra : Stig Meyer Jensen

Dato : 12-06-03 10:39

"Adam Sjøgren" <spamtrap@koldfront.dk> skrev i en meddelelse

> Swapper din maskine i de tilfælde? (I.e., hvad siger vmstat?)

Lige nu siger den:
procs memory swap io system
cpu
r b w swpd free buff cache si so bi bo in cs us sy
id
0 0 0 137808 7100 8080 430072 0 1 7 5 13 80 4 2
10

Jeg håber du kan læse noget ud af det for jeg kan ikke :)

Jeg undrede mig over at:
Mem: 771336k av, 762544k used, 8792k free, 0k shrd, 8480k
buff
602804k actv, 1036k in_d, 15448k in_c
Swap: 1566328k av, 138076k used, 1428252k free 427656k
cached

.... men ingen programmer ser ud til at bruge mem (når jeg kigger i fx top).

--

Stig Meyer Jensen
stig@mine_3_initialer.dk

Fra : Adam Sjøgren

Dato : 12-06-03 12:08

On Thu, 12 Jun 2003 11:39:20 +0200, Stig Meyer Jensen wrote:

> Lige nu siger den: procs memory swap io system cpu r b w swpd free
> buff cache si so bi bo in cs us sy id 0 0 0 137808 7100 8080 430072
> 0 1 7 5 13 80 4 2 10

Du skal give den en -n <interval> og se på søjlen med si og so mens
maskinen kører dårligt.

> 427656k cached

Der er 427MB under cached - som altså bruges til disk-cache. Det
frigøres når programmer beder om hukommelse.

> ... men ingen programmer ser ud til at bruge mem (når jeg kigger i
> fx top).

Sorterede du efter hukommelsesforbrug i top? Det er ikke altid de
programmer der bruger mest processor, der også bruger mest hukommelse.

Mvh.

--
"Äter ni middag?" Adam Sjøgren
asjo@koldfront.dk

Fra : Stig Meyer Jensen

Dato : 12-06-03 12:48

> Du skal give den en -n <interval> og se på søjlen med si og so mens
> maskinen kører dårligt.

Det prøver jeg lige i aften så.

> Der er 427MB under cached - som altså bruges til disk-cache. Det
> frigøres når programmer beder om hukommelse.

Jeg mente nok det var sådan det forgik men kunne ikke lige finde ud af at
aflæse hvor meget.

Jep, så meget havde jeg fattet :)

--

Stig Meyer Jensen
stig@mine_3_initialer.dk

Fra : Soren Davidsen

Dato : 12-06-03 18:54

"Stig Meyer Jensen" <stig@mine_3_initialer.dk> writes:

> Jeg har en process på en processer på en Redhat box der hedder kscand/Normal og som ret tit hopper op og bruger 6-10% cpu. Nogen der kan forklare mig hvad den gør og om den evt kan undværes?

Her er hvad min kerne-source siger om kscand:

/*
* The background page scanning daemon, started as a kernel thread
* from the init process.
*
* This is the part that background scans the active list to find
* pages that are referenced and increases their age score.
* It is important that this scan rate is not proportional to vm pressure
* per se otherwise cpu usage becomes unbounded. On the other hand, if there's
* no VM pressure at all it shouldn't age stuff either otherwise everything
* ends up at the maximum age.
*/

Altsaa ikke noget man lige kan slippe af med, og som nogen vist skrev
senere i traaden, saa er kscand ikke grunden til swap aktivitet, men
naermere det modsatte

Mvh,

--
___