Skærme
Fijala 3554
Samsung 240T 24' WIDE TFT til latterlig bi~
Fra : Dr.Ralph

Dato : 12-06-03 00:22

Var forbi Computer City - og der stod dyret - jeg troede det var løgn - emn
den stod der Samsung 240T 24' WIDE TFT.
Og til 11.495 kr - incl moms
De havde fået et restparti - da den udgår.

Uheldig som jeg er, så havde de netop dagen før solgt alle på nær den ene,
der stod foran mig - og jeg køber af princip ALDRIG demo vare - så hvis
nogle vil have en 240T til halv pris - så skynd jer af helvedes til.

Madsen - du kan få den NU - og mweget billigt.
Ring til Computer city på Østerbro i Kbh - de havde den i går stadigvæk.
Hvis du kan leve med en demo model - den så pæn nok ud.
Der medfølger et par elegante og rimeligt vellydende højttalere til.

--
Kind regards/Venlig Hilsen
Dr. Ralph

Fra : Madsen

Dato : 12-06-03 00:29

Dr.Ralph skrev:

> Madsen - du kan få den NU - og mweget billigt.

Hmm, det er sgu godt nok fristende må jeg sige. Det er bare et
fandens skidt tidspunkt de vælger at sælge den billigt på, for
mit vedkommende.

> Ring til Computer city på Østerbro i Kbh - de havde den i går
> stadigvæk. Hvis du kan leve med en demo model - den så pæn nok ud.

Er der mon fuld garanti på demomodeller?

> Der medfølger et par elegante og rimeligt vellydende højttalere
> til.

Det har jeg ikke brug for, men de kan vel sælges. :)

Madsen.

Fra : Dr.Ralph

Dato : 12-06-03 02:37

> Er der mon fuld garanti på demomodeller?

Ja, og hvis du er en hård dealer, så kan du sikkert presse dem 500 kr ned i
pris - så portoen plus lidt bliver betalt af dem.

Der er fuld garanti på den - de fik de 6-7 240 T'er, som importøren ville
af med ind for 7 dage siden - jeg ærgrer mig gul og grøn lige nu over, at
jeg ikke var der nede nopget før - dette tilbud kommer ikke før om 1-2 år
igen , når den kommende model skal udfræses- og måske slet ikke.

Det eneste jeg kan se frem til nu er at købe enten Viewsonic VX200 20,1'
TFT eller den kommende Samsung 213T 21,3 ' TFT - begge i 1600X1200.

Af hvad jeg umiddelbart kan drage fra specsne, så har Viewsonix VX2000 en
kontrast på 650:1, hvor den kommende 21,3' TFT fra Samsung 213T "kun" har
500:1. Ydermere har Viewsonic en brightness på 280, mens den nye Samsung
213T kun har 250 - og dens pixel pitch er kun 0,255 - mans Samung 213T
ligger på 0,27 - så det er kun Samsungens 1,2' større areal, der taler til
fordel for den. Begge er lavet i meget flot design - Samsung 213T i helt
alu farve, mens Viewsonic VX2000 er i kombineret stål/sort farve - baseret
på det gamle Nokia design (Viewsonic opkøbte Nokia's skærm division for 2
år siden)- men begge kører 1600X1200 - så man ser det samme - bare lidt
mindre på Viewsonic VX2000.

Jeg er meget i tvivl - specsne taler til Viewsonics fordel - men jeg burde
nok se dem i aktion før jeg bedømmer dem - Samsung MÅ næsten have gjort et
eller andet bedre i al den tid, der er gået siden de sidste lancerede en
top model TFT i stor str.

Deres gamle modeller, 240T og 210T, havde begge samme specs som den nye,
men lur mig, om ikke Samsung har gjort et eller andet bedre på den nye
model - reponstid er stadig 25 MS - men som jeg siger så tit - specs på
papir er èn ting, specs i virkeligheden en helt anden.......nogle gange....

Eneste ting, der kan få mig til at undlade at græde over, at jeg ikke var
der, da der stadig var NYE 240T til 11.495 kr tilbage er, at jeg MÅSKE
ville få et problem med at få et dual monitor setup til at køre med en 240T
i 1920X1200 via DVI og en 1600X1200 via VGA på samme grafikkort.

Ved nogle om dette ville kunne lade siggøre på et Radeon 9800 pro kort ?
Altså 1920X1200 dvi og 1600X1200 VGA på samme tid ?

Nu må jeg stakkel nok nøjes med 2 stk. 20,1' TFT skærme eller en 20,1' TFT
og en 21,3' TFT - har ikke råd til at bruge 28.000 kr på Samsung 240T's
afløser (der kommer 2 - en med B&O look UDEN DVI til 32.000 kr og en med
DVI/VGA til "blot" 28.000 kr - den ene hedder 241T - hvorfor den dyre
mangler DVI ved jeg ikke)

--
Kind regards/Venlig Hilsen
Dr. Ralph

Fra : Dr.Ralph

Dato : 12-06-03 04:41

Har iøvrigt lige opdaget, at Samsung benytter sig af en TFT teknologi
kaldet PVA - jeg har kun kendt til MVA og IPS.

IPS er der mange, der mener giver et mere farverigt og farvedetaljeret
billede - NEC og Hitachi bruger bla. IPS teknologi.

MVA er den mere normale TFT teknologi, og den gav visse andre fordele over
IPS - som mulighed for bedre responstid og større lysstyrke - men folk er
vist ret uenige, om hvad der er bedst - og det er vel en vurderingssag -
men Samsung har vist lavet en fællesnævner for de 2 TFT teknologier, og
kaldt den for PVA.

TFT skærme fra NEC, der bruger IPS, er på det seneste blevet meget rost -
bla. af grafiker sites og magasiner, der hævder at NEC med deres IPS
teknologi ikke bare giver et mere farvepræcist billede, men også mere
kontrast.

Så man skal altså tage specs for TFT skærme med et gran salt - og man skal
så også kigge på, om det er MVA, PVA eler IPS skærmteknologi, der er
benyttet. Er det IPS vil brightness gerne være lavere - men den er så
kompenseret ved, at lysstyrken er skruet mere op - derfor oplever man visse
skærme, hvos lysstyrken er helt i top, og man må skue ned.

Jeg har f.eks min egen Dell 20,1' TFT mistænkt for at være en IPS TFT
skærm, da den har ret lav brightness og kontrast, men alligevel står
forbløffende skarpt - på linie med NEC's skærme, der på papiret har ringe
specs, men fordi det er en IPS teknololgi, der står bag, kan man ikke
sammenligne det direkte med TFT skærme med MVA teknologi.

--
Kind regards/Venlig Hilsen
Dr. Ralph

Fra : Dr.Ralph

Dato : 12-06-03 04:44

WOW - den Smsung 21,3' TFT 213T er fandme flot - nok det flotteste jeg
endnu har set i den str. - den er jo designet henad Acer 732 - bare endnu
flottere....wow den må jeg have - den er sgu'for flot - kig her for
billeder:

http://www.chsnet.dk/tft/213t_frontal.jpg
http://www.chsnet.dk/tft/213t_Side_extrem.jpg
http://www.chsnet.dk/tft/213t_back.jpg
http://www.chsnet.dk/tft/213t_side.jpg
http://www.chsnet.dk/tft/213t_side2.jpg

Tag lige og kig alle billederne igennem - det er en ren fryd - sådan skal
en TFT designes - rå, brutal, kold, stilren i et alufarvet design...wow !

--
Kind regards/Venlig Hilsen
Dr. Ralph

Fra : Dr.Ralph

Dato : 12-06-03 04:55

De nyeste NEC TFT bruger S-IPS - Super IPS teknologi.

Prøv at kigge på specs for denne 20,1' TFT NEC (2080UX)- den ser på papiret
ud til at have elendig brightness og kontrast (lige som min Dell 2000FP) -
men den høster sindsygt fine anmeldelser på seriøse sites, som f.eks det
tyske monitor forum www.prad.de, macworld og DTP magazine.

Faktisk har jeg Dell mistænkt for at anvende denne teknologi på min Dell
2000FP 20,1' TFT - for specsne for denne NEC 2080UX er TOTAL identiske med
min Dell 2000FP - og denne NEC vinder anmelderroser i alle de seriøse
grafiker sites:

http://makeashorterlink.com/?C161236E4

--
Kind regards/Venlig Hilsen
Dr. Ralph

Fra : Dr.Ralph

Dato : 12-06-03 05:13

Så fik jeg selv besvaret dette - håber der er andre end mig selv, der gider
læse alt dette........hvis I interesserer jeg for TFT - så burde I finde
det interessant :
"Also der BenQ Fp2081 besitzt ein 20,1" IPS-Panel. Ansonsten gibt es noch
den Sharp LL-T2020H mit ASV-Panel, welches auch ein MVA-Abkömmling ist, die
Samsungs (syncMaster 210T und 240T) mit ihren PVA-Panels und diverse
MVA-Geräte. Diese teilen sich auf in normale MVA (Arp Datacon Claxan
CL_LCD-8231C, Eye-Q-50 SII , Videoseven L20.1CM) und Premium-MVA (Formac
Gallery 2010, Fujitsu-Siemens 5110FA, Quadrographic Radon 58, Wortmann
Magic LCD 230 ADF II) - was meinst du da mit 2. Klasse?

Zur Vervollständigung: die IPS-Fraktion besteht aus Apple Cinema Display
20" und 23", Benq FP2081, Dell 2000FP, Eizo FlexScan L985EX, Iiyama
AU5131DT, LG Electronics Flatron L2010P, NEC MultiSync 2080UX, Philips
Brilliance 200P3M, Sony SDM-X 202 und der Sun A124PO"
Min Dell 2000FP er altså en S-IPS skærm - med samme specs som BenQ FP2081
og NEC 2080UX - og da denne NEC som sagt høster anmelderroser for sin
unikke evne til at vise farver mere præcist og klart, så er der hermed et
bevis for at jeg ikke har talt usnadt, når jeg i høje vendinger har rost
min Dell 2000FP - og tit så meget, at mange garanteret har ment, at jeg må
have overdrevet, da de gængse TFT'er med MVA teknologi (langt de fleste
billige TFT skærme bruger simpel TFT MVA teknologi) ikke kan vise farver
ret præcist og tydeligt - men min gode gamle Dell 2000FP viser det stadig
MEGET præcist.

At så Viewsonic VX2000, der er bygget på MVA TFT teknologi, har en kontrast
på hele 650:1 det kan ikke bruges til jack-shit i sammenligning med en TFT
skærm, der bygger på IPS teknologi - da den står meget skarpere fra
naturens side og derfor ikke behøver denne høje kontrast.

Det er først gået op for mig lige nu - er der andre der har vidst dette i
denne NG og holdt det skjult for mig - for ellers er det da en infomation I
kan tage med jer videre, når I deabttere TFT med venner, kollegaer og andre
nørder.

Konklusion:

TFT bygget på MVA teknologi kan ikke spec-mæssigt sammenlignes med TFT
bygget på IPS.
Samsung bygger på deres egen PVA teknologi, der tager det bedste fra begge
verdener - derfor laver de så fine TFT displays.

--
Kind regards/Venlig Hilsen
Dr. Ralph

Fra : Jacob Riis

Dato : 12-06-03 09:32

"Dr.Ralph" <dr.ralph@removesol.dk> skrev i en meddelelse

[snip]
> [...]
> Samsung bygger på deres egen PVA teknologi, der tager det bedste fra begge
> verdener - derfor laver de så fine TFT displays.

Her kan du se fordele og ulemper de forskellige teknologier har
http://www.prad.de/new/lexikon/blickwinkel.html Bemærk at der i venstre side
i leksikonet også er et en forklaring af Super IPS. Jeg ville jo også sige
at IPS teknologi er at foretrække, problemet er blot at de som regel er
nogle dyre skærme der bruger denne teknologi, så man må gøre op med sig selv
hvor mange penge man er villig til at bruge. En anden ting man skal være
opmærksom på er at det vanskeligt at sammenligne specs fra skærme med
forskellig skærmteknologi med hinanden som du også skriver.

--
Jacob

Fra : Dr.Ralph

Dato : 12-06-03 18:07

> Tak for info. Det gør det ikke just nemmere at vælge sin TFT-skærm når
> og hvis man engang kommer så langt, for hvor mange producenter skriver
> i deres specs. om skærmen er det ene eller det andet? Jeg har sjældent
> set det i hvert tilfælde, men nu ved man da i det mindste at man skal
> være opmærksom på det. :)

Det er rigtigt - men jeg har undret mig over, at der måtte være noget galt,
når skærme med kontrast på 3-400 stykker i anmeldelser på seriøse grafiker
sites får bedre omtale en TFT skærme med meget højere kontrast.

Nu har jeg fået forklaringen - ved selv at arbejde hårdt for det på google.

Og jeg er endvidere blevet endnu mere overbevist om min egen Dell skærms
fortræffeligheder ikke kun var noget jeg selv kun så - fordi man jo SÅ
gerne vil være glad for et produkt, man selv har givet mange penge for -
men at der faktisk ligger realitet bagved.

Jeg er spændt på, hvordan den kommende Samsung 213T 21,3' TFT bliver
modtaget og om den matcher IPS skærme mht til farver præcision - den bruger
jo Samsungs egen PVA teknologi.
Men udfra anmeldelser af Samsung skærme generelt, så tror jeg de er ret
forrygende til at fremvise farver korrekt - så PVA ser ud til at virke.
Håber så, de har gjort noget ved reponsen, som de sætter til de sædvanlige
25 ms - men 25 ms på en 191T er tilsyneladende helt anderledes end 25ms på
en 172T -så det bliver da lidt spændende.

S-IPS TFT skærme HAR ganske enkelt bare bedre farve gengivelse end MVA
skærme - og derfor bør DTP'er, grafikere og andre seriøse hobby-grafik
nørder KUN overveje S-IPS skærme (eller måske PVA TFT skærme), hvis de vil
skifte til TFT. I hvert fald bør de styre udenom rene MVA skærme
(Viewsonics TFT'er er MVA skærme - så dem har jeg helt droppet nu)

Måske MVA TFT bliver bedre og bedre til at fremvise farver - men inden det
sker så er TFT teknologien nok blevet afløst af OLD, der er en teknologi,
der gør det muligt at fremstille skærme, der er papirtynde med stor
farvepræcision og højere betragtningsvinkel end CRT (eller lige så høj) -
samt bruger mindre strøm og udvikler mindre varme.

--
Kind regards/Venlig Hilsen
Dr. Ralph

Fra : Jay

Dato : 13-06-03 09:25

"Dr.Ralph" <dr.ralph@removesol.dk> wrote in message >
> Måske MVA TFT bliver bedre og bedre til at fremvise farver - men inden det
> sker så er TFT teknologien nok blevet afløst af OLD,

Du mener formentlig OLED, som er blevet spået som afløseren for LCD i alle
udformninger, ligefra displays i mobiltelefoner, til tv og pc monitorer.

OLED er faktisk så langt fremme at det allerede nu er muligt at købe et
digital kamera (mener det er Kodak?) med OLED display.

Fra : Dr.Ralph

Dato : 12-06-03 23:37

> Jep og tak for det arbejde. :)

Det var så lidt.

Vi - her i gruppen - har alle en lille eller stor interesse for skærme (mig
særligt TFT), og det er da rart at finde ud af visse ting, der har undret
mig i det stille - jeg kunne ikke rigitg forklare logikken i det med, at
visse skærme med lav kontrast bare stod fantastisk, mens skærme med høj
kontrast ikke var bedre.

> Det er jo nok også årsagen til at Eizo FlexScan L985EX, som vi
> tidligere har snakket om, er en skærm som klarer den grafiske
> branches krav til farvehåndtering og kalibering. Det er også en
> IPS ifølge dit: <news:1bywk5doauevr$.hezck93789yf$.dlg@40tude.net>.

Jep, der kom forklaringen på det med Eizo'en - og også forklaringen på,
hvorfor NEC, EIzo, Sony (der stadig ikke kan få deres TFT teknologi til at
fungerer - IPS eller ej) og andre ret så dyre fabrikater kunne holde så høj
en pris i forhold til de TFT skærme, der er af MVA typen.

> Der er bare noget jeg ikke forstår. Godt nok er jeg elendig til tysk,
> men hvis jeg læser ovenstående indlæg, så læser jeg det som om at
> Formac Gallery 2010 er en MVA (eller Premium-MVA som de kalder det).
> Netop Formac Gallery 2010 har jeg hørt stor ros af rundt omkring af
> folk som arbejder professionelt med grafisk produktion. Mange siger
> at den har klart bedre kontrast og bedre farvegengivelse end f.eks.
> Apples Cinema Displays, som ifølge dit tidligere indlæg er IPS-skærme.

Ja, jeg kan ikke besvare det med Formac'en 100%, men måske alligevel: Der
står at den har Premium-MVA - hvad det så end er. Måske det er en klar
forbedring af den normale MVA teknologi - det er jo kun Fujitsu'en,
Quadrographic Radon 58, Wortmann Magic LCD 230 ADF II og så Formac'en der
har denne Premium MVA teknologi. Måske det er noget henad retningnen, som
Samsung har - de kalder det PVA - måske det er en del af samme delmængde -
Premium MVA og PVA - kun det tænkes, at PVA, som Samsung bruger på deres
dyre TFT skærme mon også står for Premium VA - eller Premium MVA - hvem ved
?

Jeg tror vi er ude i et felt, hvor kun selve produktudviklerne i
virksomhederne kan gøre os meget klogere - det er vel fabrikshemligheder,
måske ?

> Det kan jeg så godt forstå. Du kan jo snildt risikere at sidde med
> en skærm som har væsentligt ringere billede end din Dell. Det må
> specielt være synligt når man har opsat dem ved siden af hinanden
> og det er vel det du har planer om.

Har haft Acere 732 hjemme - og farverne på den stod ikke så præcist og godt
som på min Dell - men den var en tand bedre til spil - der ER forskel på 16
ms og 25 ms responstid.
Men ikke mere end, at jeg sagtens kan leve med min Dell.
Hvis Samsung 213T kommer til rimelige penge (< 12.500 kr) så køber jeg den
til sen sommeren/efteråret.

> Er OLD blot noget der er blevet spået om, eller er det virkelig på
> trapperne?

Det blev fremvist på Cebit messen - man kan også lave skærme i OLD, der
bøjer om hjørner - dette vil være perfekt til informations displays, der
skal følge en rundt om hjørner og til reklame søjler.

--
Kind regards/Venlig Hilsen
Dr. Ralph

Fra : MA

Dato : 19-06-03 22:59

Blot til orientering:

Prøv af gå til http://find.pcworld.com og tast 35150. Her findes en test
foretaget af PC World Test Center (US), som også findes i juni 2003 nummeret
af PC World (US Ed.), hvor 15 stk. 17" TFT skærmes kontrast og brigthness er
blevet testet og sammenlignet.

Konklusionen i korthed er at kontrast skal vurderes af øjet der ser og IKKE
af de tekniske specifikationer. Fx. havde en ViewSonic skærm med oplyst
kontrast ratio 500:1 i testen en ratio på 352:1, men andre havde betydelig
højere/bedre kontrast ved testen end oplyst. Fx. havde Samsung SyncMaster
172B en kontrast ratio på 590:1 i testen mod de oplyste 350:1 og helt i
særklasse havde Dell UltraSharp 1702FP en kontrast ratio på 892:1 mod de af
Dell oplyste 500:1. Kun 2 skærme (en fra ViewSonic og en fra Eizo Nanao) var
i testen inden for 5% af den oplyste kontrast ratio.
De samme uoverensstemmelser gælder for brightness (cd/m2), hvor halvdelen af
de i denne test undersøgte skærme havde overdrevet brightness.

Endvidere erfares, at NEC-Mitsubishi sidste år testede visse konkurrenters
skærme for om de oplyste kontrast værdier var i overensstemmelse med gængs
standard og lagde bl.a. sag an mod ViewSonic for at angive falsk for høje
kontrast værdier.

Årsagen til at man stort set ikke kan regne med producenternes angivelse af
kontrast og brigthness er:
'a major reason for this problem is vague wording in the commonly used VESA
(Video Electronics Standards Association) Flat Panel Display Measurement
(FPDM) standard that gives vendors considerable latitude in adjusting
monitor settings when measuring contrast ratio.'

Ifølge PC World, har den her referede test bl.a. afstedkommet at:
'At least partly because of PC World's findings, the VESA FPDM committee is
already revising the standard to provide more-detailed testing
instructions'.

Martin
ma_dk@nospamhotmail.com
fjern nospam

Fra : Dr.Ralph

Dato : 13-06-03 13:37

> Du mener formentlig OLED, som er blevet spået som afløseren for LCD i alle
> udformninger, ligefra displays i mobiltelefoner, til tv og pc monitorer.

Ja, selvfølgelig - manglede lige "e" 'et :)

--
Kind regards/Venlig Hilsen
Dr. Ralph

Fra : Dr.Ralph

Dato : 20-06-03 13:37

> [...]
> 'At least partly because of PC World's findings, the VESA FPDM committee is
> already revising the standard to provide more-detailed testing

Interessant indlæg, du kommer med der - og bekræfter blot, hvad jeg
efterhånden er ved at opdage - man skal enten se det selv, eller læse 2-3
test i forskellige sites, før man kan være sikker i sin sag mht til specs
på en skærm.

Iøvrigt kan jeg godt lige konklusionen ang. Dell 1702 skærmen - bestyrker
mig endnu engang i, at min Dell 2000FP er usædvanlig godt og tidsholdbar
TFT skærm :)

Jeg er stadig dagligt opløftet over dens fine billeder.

--
Kind regards/Venlig Hilsen
Dr. Ralph

Fra : Madsen

Dato : 12-06-03 12:48

Dr.Ralph skrev:

> Tag lige og kig alle billederne igennem - det er en ren fryd

Mmmm...eyecandy...

Madsen.

Fra : Madsen

Dato : 12-06-03 13:03

Fra : Madsen

Dato : 12-06-03 21:59

Dr.Ralph skrev:

> Nu har jeg fået forklaringen - ved selv at arbejde hårdt for det
> på google.

Jep og tak for det arbejde. :)

Fra : Madsen

Dato : 13-06-03 01:03

Dr.Ralph skrev:

> Ja, jeg kan ikke besvare det med Formac'en 100%, men måske
> alligevel: Der står at den har Premium-MVA - hvad det så end er.

Det ved de nok kun selv.

> Jeg tror vi er ude i et felt, hvor kun selve produktudviklerne i
> virksomhederne kan gøre os meget klogere - det er vel
> fabrikshemligheder, måske ?

Sikkert.

> Det blev fremvist på Cebit messen - man kan også lave skærme i
> OLD, der bøjer om hjørner - dette vil være perfekt til
> informations displays, der skal følge en rundt om hjørner og til
> reklame søjler.

Uha. Hvad skal det dog ikke ende med. :)

Madsen.

Fra : Dr.Ralph

Dato : 12-06-03 00:30

Ser nu lige, at Samsung kommer med en afløser for 240T i 24' WIDE TFT- men
den vil koste 28.000 kr i start pris - dvs der går lang tid før den kommer
ned bare tæt på 18.000-20.000 kr

Men Samsung kommed med en ny 21,3 ' TFT i 1600X1200 kaldet 213T- der vil få
en start pris på ca. 12.500 kr - den ser ret interesant.
Dog har den på papiret dårligere specs end Viewsonic Vx2000 20,1' TFT - men
jeg venter spændt på en test af den.

Se den her:
http://makeashorterlink.com/?X27B325E4

Designet ser ret blæret ud på den.

--
Kind regards/Venlig Hilsen
Dr. Ralph

Fra : Fyrsten

Dato : 18-06-03 00:16

Mon den stadig er der?

Fra : Dr.Ralph

Dato : 18-06-03 00:51

On Wed, 18 Jun 2003 01:16:18 +0200, Fyrsten wrote:

> Mon den stadig er der?

Nope, den er solgt !

--
Kind regards/Venlig Hilsen
Dr. Ralph

Fra : ledderlap

Dato : 01-07-03 19:04

Hello Dr. Ralph & andre.

Jeg skal også ha en ny TFT skærm og har kigget på NEC 2080UX og den
mindre 1880SX, men disse skærme er meget dyre i dk. Derfor ville det jo
være ret så fedt hvis den Dell 2000fp har samme specs som den NEC 2080UX
især fordi Dell'en er meget billigere.
Kan du evt. fortælle lidt om 2000FP'eren ... du har jo også een? Hvordan
den er i "high fps" spil osv.
Desuden ... hvor fandt du den info? Jeg har stillet spørgsmålet (NEC
2080UX = 2000FP?) inde på prad.de men indtilvidere har ingen svaret.

http://www.kandu.dk/

Fra : Dr.Ralph

Dato : 02-07-03 02:21

> Desuden ... hvor fandt du den info? Jeg har stillet spørgsmålet (NEC
> 2080UX = 2000FP?) inde på prad.de men indtilvidere har ingen svaret.

Fordi vi er ude, hvor fabrikshemmeligheder styrer......og alm. dødelgie kun
kan gisne om sandheden.

Officielt er Dell 2000FP en BenQ - men jeg har NEC mistænkt for selv at
samarbejde med BenQ - og vurderer du skærmens specs, så er det påfaldende
_HVOR_ tæt og næsten identiske de er.

Ingen af disse TFT i stor str. vil kunne tilfredstille en hardcore gamer -
men almindelige dødelige er den fin.
Jeg spiller selv quake, Fifa, Nhl, Battelfield etc. på min Dell 2000FP med
meget lidt trail/slør til følge.

Den 25 MS repons er ikke på højde med de nye 17' med 16 MS - men de er
meget tæt på - og sagtens til at leve med for mig.
Derfor beholder jeg min Dell 2000FP i nok 1 år - og køber så snart den nye
Samsung 213T 21,3 ' TFT@1600X1200, der også har 25 ms respons - og buger
dem i dual monitor setup - men jeg er IKKE hardcore gamer - men spiller vel
ca. 5-10 timer pr. uge - og til det brug er Dell 2000FP fin.

Syntes stadig Dell 2000Fp er en fantastisk skærm til prisen - og den har i
det år jeg har haft den været en daglig glæde at anvende.

Jeg forventer mig lidt forbedringer af min kommende Samsung 213T - men ikke
meget.

Men er du hardcore gamer, så drop TFT skærm - eller køb 17' TFT med 16 ms
respons - men ikke engang disse kan tilfredsstille de virkelig hardcore
gamere, der registrerer alt.

Du kan jo altid købe den og beyntte dig af din 14 dages no-nonsens
returret, hvis den ikke elver op til dine krav - men jeg kan se, at Dell'en
stadig står til ca. 11.500 kr incl moms - og jeg ville da nok overveje
Samsung 213T 21,3' TFT til små 12.000 kr incl moms istedet for - har ikke
læst en test af 213T endnu - men Samsung skuffer sjældent - og den afløser
jo 210T (der er lille bror til den roste 240T) og som fik fine anmeldelser.

--
Kind regards/Venlig Hilsen
Dr. Ralph

Fra : ledderlap

Dato : 02-07-03 13:49

De 16ms skærme som er på markedet lige nu er vist ikke så meget værd.
Deres performance falder drastisk når vi kommer ud i komplekse farver.
Desuden er de fleste kun 17". Havde ellers kigget på den nye LG 2010P
som er med 16ms responsetime, men den har ikke fået så gode anmeldelser.
Faktisk skulle det bedste køb være en NEC 1880SX eller en 2080UX. 2080UX
skulle være en af de hurtigste skærme på markedet.
Men ja ... jeg var også fristet af den billige 240t, men den er sikkert
for dårlig til gaming. Skal dertil siges at jeg ikke er hardcore gamer,
men spiller primært cs. Er desuden meget træt af min gamle 19" Viewsonic
gs790 og er ikke meget for at købe en 22" CRT skærm på 35 kg :)

http://www.kandu.dk/

Fra : ledderlap

Dato : 02-07-03 19:56

Mht. den 240t. Den kan jo kun køre 1280*1024 med dvi. Det må da ikke
være særligt fedt at køre i den opløsning? Ellers skal man jo sætte den
til den analog udgang, men det er vel ikke optimalt?

http://www.kandu.dk/

Fra : Dr.Ralph

Dato : 03-07-03 10:17

> Mht. den 240t. Den kan jo kun køre 1280*1024 med dvi. Det må da ikke
> være særligt fedt at køre i den opløsning? Ellers skal man jo sætte den
> til den analog udgang, men det er vel ikke optimalt?

Nej de, kan køre 1920X1200 dvi - der har blot været misinformation på mange
sites meget længe :(

Men har læst 2 anmeldelser af den, hvor begge kører 1920X1200 DVI.

--
Kind regards/Venlig Hilsen
Dr. Ralph

Fra : ledderlap

Dato : 03-07-03 14:01

Ja jeg har også hørt fra een som har en 240t som kører 1920-1200 med
dvi. Ifølge manualen til 240t kan den faktisk ikke køre højere end
1280*1024 med dvi hvilket virker lidt åndsvagt.

http://www.kandu.dk/