Bingohal eller moske
Fra : Martin Kristensen

Dato : 10-06-03 21:17

Jeg så forleden dag at der var en præst, der udtalte at det var helt fint at
omdanne en kirke til moske - meget bedre end hvis den blev til en bingohal.
Jeg har det lige omvendt, hvis man endelig skal til at lukke kirker, hvilket
jeg er imod. Men hvorfor mon præsten havde den holdning? Kan det være noget
med at spil er syndigt eller sådan noget?

/Martin

--
Thought I could organize freedom
How Scandinavian of me -- Björk

Fra : Kjeld Flarup

Dato : 10-06-03 22:32

Martin Kristensen wrote:
> [...]
> jeg er imod. Men hvorfor mon præsten havde den holdning? Kan det være noget
> med at spil er syndigt eller sådan noget?

Nej han (eller hun) er også blot en slags Grosbøll
Eller Jesus sandaler om igen.

Det totalt uacceptable ved at lave en kirke om til en moske er at det er et
symbol på Islams fordrivelse af Kristendommen.

Op igennem historien er kirker, moskeer og templer med tvang blevet overtaget af
nye magthavere og anvendt til den rigtige religion, hvis de altså ikke er blevet
brændt ned.

At nogen kan finde på at gøre det samme frivilligt vidner om en total
underdanighed overfor Islam.

--
------------------------- Med Liberalistiske Hilsner --------------------------
Civilingeniør, Kjeld Flarup - Mit sind er mere åbent end min tegnebog

Fra : Boerge Rahbech Jense~

Dato : 11-06-03 07:02

d. 10/06/03 23:32 skrev Kjeld Flarup på kjeld.flarup@liberalismen.dk i
artiklen 3ee64e5e$0$13229$edfadb0f@dread15.news.tele.dk:

> Det totalt uacceptable ved at lave en kirke om til en moske er at det er et
> symbol på Islams fordrivelse af Kristendommen.

Er det bedre, at kristendommen bare bliver smidt væk?

Hvis det er så uacceptabelt at lave en kirke om til moske, må man jo besøge
den lokale kirke noget oftere, således et salg ikke bliver relevant.

> At nogen kan finde på at gøre det samme frivilligt vidner om en total
> underdanighed overfor Islam.

Nej. Det er simpelthen et resultat af en liberal tankegang, at man sælger de
bygninger, man ikke selv har brug for, til andre, der har et behov, der vil
passe fint til bygningens særlige egenskaber og arkitektur.

Med venlig hilsen
Børge Rahbech Jensen

Fra : Kjeld Flarup

Dato : 11-06-03 21:15

Boerge Rahbech Jensen wrote:
> Nej. Det er simpelthen et resultat af en liberal tankegang, at man sælger de
> bygninger, man ikke selv har brug for, til andre, der har et behov, der vil
> passe fint til bygningens særlige egenskaber og arkitektur.

Det mest passende er faktisk at rive kirkerne ned, en løsning enhver med
følelser ville vælge. Det er muligt man kan se på pengene og sige se hvor vi kan
sælge vores gamle kirker. Men det er ikke altid det gælder om for os at tjene
penge. Formålet med at tjene penge, er netop at have råd til at gøre som vi har
lyst til, og dette kan f.eks. være at rive en kirke ned, så det slutter i værdighed.

Fra : Boerge Rahbech Jense~

Dato : 12-06-03 00:05

d. 11/06/03 22:15 skrev Kjeld Flarup på kjeld.flarup@liberalismen.dk i
artiklen 3ee78dcf$0$13234$edfadb0f@dread15.news.tele.dk:

> Det mest passende er faktisk at rive kirkerne ned, en løsning enhver med
> følelser ville vælge.

Jeg er ikke sikker på, enhver med følelser ville vælge den løsning. Kirkerne
hører jo også til vores kulturarv som historiske bygninger.

Med venlig hilsen
Børge Rahbech Jensen

Fra : Kjeld Flarup

Dato : 12-06-03 22:33

Boerge Rahbech Jensen wrote:
> Jeg er ikke sikker på, enhver med følelser ville vælge den løsning. Kirkerne
> hører jo også til vores kulturarv som historiske bygninger.

Vel ca. 99% af alle kirker der er blevet opført i Danmark eksisterer stadigt.
Lad være med at tale om kulturarv, der er nok at rive ned af for en del år fremover.

Fra : Niels Peter

Dato : 13-06-03 08:47

Kjeld Flarup wrote:

> Vel ca. 99% af alle kirker der er blevet opført i Danmark eksisterer
> stadigt.
> Lad være med at tale om kulturarv, der er nok at rive ned af for en
> del år fremover.

Så synes jeg, de skal begynde med de moderne, hvoraf nogle mere minder
om kornsiloer end om kirker

Niels Peter

Fra : HrSvendsen

Dato : 17-06-03 14:17

Kjeld Flarup wrote:

> [...]
> netop at have råd til at gøre som vi har lyst til, og dette kan
> f.eks. være at rive en kirke ned, så det slutter i værdighed.

Eller at bevare dem, hvilket uomgængeligt ser ud til at være den helt
fremherskende præference. Folk svarer i hvert fald deres kirkeskat. En
indbetaling der modsat alle andre troessamfunds indbetalinger ikke er
fradragsberettiget.

Fra : Christina Puhakka Eg~

Dato : 10-06-03 22:54

"Martin Kristensen" <cruzer@gjk.deekay> skrev...

> [...]
noget
> med at spil er syndigt eller sådan noget?

For nogle år siden boede jeg i området Muswell Hill i London, og for
halvandet år siden var jeg tilbage for at vise området og dets
herligheder frem for min mand, der aldrig har været i London. Jeg havde
i særdeleshed talt meget om den smukke, gamle kirke midt på en af
hovedgaderne - en meget speciel og storslået arkitektur og et fantastisk
kirkerum.
Da vi ankom til kirken, var den blevet omdannet til en sportspub! (Med
diskotek i weekenderne.) Det forargede mig faktisk, til min overraskelse
(jeg troede, jeg var for "liberal" til at blive forarget over den
slags), men jeg tror ikke, forargelsen havde været andet end
overraskelse og forundring, hvis kirken var blevet omdannet til moske.

Jeg vil tro, uden at vide det, at den præst, du nævner, helst ser kirken
som et sted for gudsdyrkelse fremfor andre aktiviteter.

Christina

Fra : Boerge Rahbech Jense~

Dato : 11-06-03 07:02

d. 10/06/03 23:53 skrev Christina Puhakka Egholm på christina@egholm.net i
artiklen bc5jud$ssi$1@sunsite.dk:

> [...]
>
> Jeg vil tro, uden at vide det, at den præst, du nævner, helst ser kirken
> som et sted for gudsdyrkelse fremfor andre aktiviteter.

Jeg tror egentlig, du har ret. Hvis kirken bliver omdannet til bingohal, pub
eller lignende, er den ikke engang blevet opkøbt af en konkurrent. Den er
bare blevet offer for befolkningens ugudelighed og smidt på porten. Dertil
kommer, at en kirkes arkitektur ikke kommer til sin ret i en bingohal eller
pub på samme måde, som den vil gøre i en stor moske. Kan man forestille sig,
at der blev ringet med kirkeklokken for at samle til bingo? Nej.

Med venlig hilsen
Børge Rahbech Jensen

Fra : Jesper Nielsen

Dato : 15-06-03 06:13

> Jeg vil tro, uden at vide det, at den præst, du nævner, helst ser kirken
> som et sted for gudsdyrkelse fremfor andre aktiviteter.
>
> Christina

Sådan er det med Folke"kirke"-doktrinen. Alt der er troende på et eller
andet kan accepteres.

Jesper

Fra : Boerge Rahbech Jense~

Dato : 15-06-03 08:03

Jesper Nielsen <jesniel@yahoo.com> skrev i en
nyhedsmeddelelse:bcgv8m$7go$1@sunsite.dk...

> Sådan er det med Folke"kirke"-doktrinen. Alt der er troende på et eller
> andet kan accepteres.

Ja, og er det endelig ikke meget rart? Det er stadig Bibelen og den
luthersk-evangeliske kristne tro, der er grundlaget for Folkekirken, og det
lever den efter min mening ganske godt op til.

Hvis Folkekirkens tilbud umiddelbart ikke er godt nok for vi kristne, er der
intet, der forhindrer, at vi supplerer med noget andet såsom bibelstudier
eller diskussioner i denne gruppe, og vi kan sådan set også opsøge præsten i
dennes kontortid udenfor gudstjenesterne. Som jeg ser det, er selve den
traditionelle gudstjenesteform et problem for Folkekirken, fordi den ikke
taler til vi moderne mennesker, og kirkens familiehøjtider såsom barnedåb,
bryllup, begravelse og jul stammer fra en tid, hvor kirken var samfundets
samlende faktor, hvor man gerne delte de store sorger og glæder med
menigheden. Folkekirken satte det bare i system. Problemet er så, at selvom
Folkekirkens gudstjenester ikke siger det moderne menneske noget, er der
ikke opstået nye fællesskaber til erstatning for Folkekirken.

Noget helt andet er, at der synes at være gået nationalisme i Folkekirkens
bygningers mursten, og nationalismen kender ikke den kristendom, der bor i
vi kristnes hjerter, men er i sig selv en religion, som tilbeder fædrelandet
som en gud, og højest betragter vi kristnes gud som en lille biperson eller
en følelse.

Med venlig hilsen
Børge Rahbech Jensen

Fra : Jesper Nielsen

Dato : 15-06-03 08:15

> [...]
fædrelandet
> som en gud, og højest betragter vi kristnes gud som en lille biperson

Der er gået nationalisme i mange kristne fællesskaber.

Hvor mange ikke-etnisk danskere ser du i Folkekirken?
Hvorfor er de en afrikansk kirke i København? Og en engelsk?

Det var vel ikke meningen?

Jesper

Fra : Boerge Rahbech Jense~

Dato : 15-06-03 08:29

Jesper Nielsen <jesniel@yahoo.com> skrev i en
nyhedsmeddelelse:bch6ea$luo$2@sunsite.dk...

> Der er gået nationalisme i mange kristne fællesskaber.

Nej.

Kristendom og nationalisme har ikke i sig selv noget med hinanden at gøre.
Nationalismen giver fædrelandet den plads i hjertet, som kristendommen giver
den treenige Gud bestående af Faderen, Jesus og Helligånden.

> Hvor mange ikke-etnisk danskere ser du i Folkekirken?
> Hvorfor er de en afrikansk kirke i København? Og en engelsk?
>
> Det var vel ikke meningen?

Hvad mener du? Det har da ikke noget med de kristne fællesskaber at gøre, at
der er andre, der dyrker en anden religion, så længe de ikke dyrker den i
det kristne fællesskabs regi.
Faktisk er der også et globalt kristent fællesskab, da kristendommen i sig
selv ikke er nationalistisk. Der er såmænd også kristne mindretal i
muslimske lande, som, så vidt jeg ved, behandles nogenlunde på samme måde,
som de muslimske mindretal behandles i såkaldt kristne lande.

Med venlig hilsen
Børge Rahbech Jensen

Fra : Niels Peter

Dato : 15-06-03 11:50

Jesper Nielsen wrote:

> [...]
>
> Hvor mange ikke-etnisk danskere ser du i Folkekirken?
> Hvorfor er de en afrikansk kirke i København? Og en engelsk?

Jeg skal ikke kunne tale for den afrikanske, men den engelske er der
nok, fordi der er reelle teologiske forskelle mellem vores lutherske tro
og den tro, der forkyndes i Church of England.
Der findes i øvrigt også tyske kirker her, de er vist alle calvinske.
Det er altså ikke nødvendigvis nationale, men snarere trosmæssige
forskelle, der ligger bag.

Niels Peter

Fra : Jesper Nielsen

Dato : 15-06-03 14:19

"Niels Peter" <mail@bluewhite.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> Der findes i øvrigt også tyske kirker her, de er vist alle calvinske.
> Det er altså ikke nødvendigvis nationale, men snarere trosmæssige

I f.eks. Sydafrika og USA er der klart tale om kirker for sorte og for
hvide. Hvis dette skyldes læreren ved jeg ikke helt.

Jesper

Fra : Niels Peter

Dato : 15-06-03 20:31

Jesper Nielsen wrote:

> I f.eks. Sydafrika og USA er der klart tale om kirker for sorte og for
> hvide. Hvis dette skyldes læreren ved jeg ikke helt.
>
> Jesper

I USA flyder det nok lidt over i hinanden. Der findes også kirkesamfund,
der er etnisk blandet.

Niels Peter

Fra : Jesper Nielsen

Dato : 15-06-03 20:47

> I USA flyder det nok lidt over i hinanden. Der findes også kirkesamfund,
> der er etnisk blandet.
>
> Niels Peter

Ja, det findes også.

Jesper

Fra : Boerge Rahbech Jense~

Dato : 16-06-03 06:50

"Jesper Nielsen" <jesniel@yahoo.com> wrote in message

> I f.eks. Sydafrika og USA er der klart tale om kirker for sorte og for
> hvide. Hvis dette skyldes læreren ved jeg ikke helt.

Det gør jeg heller ikke, og jeg tvivler også på, den opdeling skyldes læren.

Noget andet er, at der også er danske kirker i udlandet. De er vist især
rettet mod danske sømænd i fremmede havne. Det er nok mere sproget end
religionen, der gør forskellen. Omvendt er der ingen tvivl om, at det er
religiøse forskelle, der gør, at så få indvandrere opsøger den danske
folkekirke.

Med venlig hilsen
Børge Rahbech Jensen

--
Denne meddelelse udtrykker kun mine egne synspunkter og de facts, jeg
kender.

Fra : Jesper Nielsen

Dato : 17-06-03 21:47

"Boerge Rahbech Jensen" <brahbech@post8.tele.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> kender.
> Jeg forbeholder mig til enhver tid ret til at tage fejl og ændre

Derimod er der frikirker i Danmark, hvor hovedvægten er udlændinge. Jeg har
besøgt flere frikirker, hvor danskerere var en fosvindende minioritet.

Jesper

Fra : Jesper Nielsen

Dato : 14-06-03 09:51

"Martin Kristensen" <cruzer@gjk.deekay> skrev i en meddelelse
> [...]
noget
> med at spil er syndigt eller sådan noget?

En kirke kan ikke omdannes til en moske, for en kirke er ikke en bygning,
men Jesu menighed.

Lad dem dog bare få vores kirkebygninger, så kristne kan bruge penge på at
frelse sjæle, i stedet for at vedligeholde gamle bygninger.

Der findes udmærkede lokaler i hele landet, for kristne kan mødes.

Jesper

Fra : Andreas Falck

Dato : 14-06-03 21:07

Jesper Nielsen jesniel@yahoo.com skrev dette:

> Der findes udmærkede lokaler i hele landet, for kristne kan mødes.

Ganske rigtigt! - for hvad skal vi egentlig med døde mursten - bortset
fra deres værdi som kulturel arv.

http://sdanet.dk/ + http://syndflod.dk/
*** *Alle med debatforum* ***