"Hverdagen er hellig" Grundtvig. Samaritan~
Fra : Bo Warming

Dato : 10-06-03 18:13

"Hverdagen er hellig" Grundtvig. Samaritaner-lignelsen

Kristendom giver en tilgrundliggende stemning af velvilje mod mennesker og
livet generelt.

Grundtvig er vennesæl og usnobbet - han sætter ikke skel mellem hverdag og
helligdag, kristne og vantro.

Samaritaner-lignelsen har dette indhold - at vi bør turde udstrække tillid
til andre end den nære slægt og eget folk. EU er god mellemstation.

" Guddommelige skal alle væsener være mig - alle dage skal være mig
hellige. Nietzsche

Selvfølgelig siger Jesus intet om Kejserens Rige og anbefaler derfor ikke
ulandshjælp

Selvfølgelig siger han ikke, at man skal give sin skjorte til en
helligkriger, der vil ens landsmænd det ondt.

Samaritaneren var ingen trussel - så der var råd til at lade al tvivl komme
ham til gode og hjælpe ham. Det er der ikke vedr flygtninge fra Islam-lande.

Den vennesæle ånd mod samarbejdspartnere fra nabo-amtet var vigtig for at
industrialismens kunne indføre masseproduktion og gøre os alle rige.

Ved at arbejde med maskiner og abstrakte tal og handels-arrangementer blev
vi åben for anderledes kristendom:

Nogle - vistnok ikke Grosbøl - tror at deres ikke-barnlige tro gør dem
finere end andre. Andre siger - alting er relativt, alle mennesker er
guddomelige - nul arrogance:

"Den, der har kunst og videnskab, han har religion; den, der ikke har kunst
og videnskab, lad ham have religion. Goethe

Voltaire kæmpede for ytringsfrihed. Nul censur. Han så fordele ved at fjerne
overklassens magt over ordet. Han indså at overklassen havde lukreret på at
fordumme med primitiv "barnetro" som han venligt smilte af. Men uden foragt,
for ingens kristendom står over den andens

Vi sender bønner op til Gud, blot fordi vi har formet ham i vort
eget billede. Vi behandler ham som en pasha eller en sultan, som er i stand
til at blive forbitret eller formildet." Voltaire

--
Bo Warming
Bjelkes Alle 46, 2200 København N

Fra : Chokmah

Dato : 10-06-03 23:59

>"Bo Warming"

bereigede helt eller delvist dk.livssyn.kristendom med :

> [...]
kunst
> og videnskab, lad ham have religion. Goethe

Og MEGET meget mere af samen skuffe ..... fordelt på 8-10 opbygelige
ubesvevarede skrifter - fra den ihædige skirbents hånd ....

igen spørger jeg HVORFOR ER FOLK så bange for moderede grupper ??
hvis gruppen viterligt råder over krafter der har tid vilje og indsigt - så
er hvidlist moderering da oplagt
også knalder man lige spam ot xpost mosgard og svinsker oven i ....
alt det for det for man forærende for at prisen af at en første gangs
skirbent skal - vente i mellem 10 minutter og 24 timer på dennes indlæg
kommer i første
gang ???

hvorfor er det så urigemeligt at folk lige skal bevise deres gode hensigter
inden de kommer ind ?

Mv.
Bo M Mogensen

Fra : Andreas Falck

Dato : 11-06-03 00:04

Chokmah chokmah@spamcop.net skrev dette:

> hvorfor er det så urigemeligt at folk lige skal bevise deres gode
> hensigter inden de kommer ind ?

Det er det heller ikke - men det er åbenbart en udbredt opfattelse at
i kristendomsgruppen har man lov til at te sig som man vil, poste
fremfjendske politiske indlæg, lyve om andre og deres tro, håne og
latterliggøre de troende kristne o.m.a.

http://sdanet.dk/ + http://syndflod.dk/
*** *Alle med debatforum* ***

Fra : Vidal

Dato : 11-06-03 08:50

In news:3ee66252$0$485$c3e8da3@news.astraweb.com,
Chokmah <chokmah@spamcop.net> typed:

> [...]
> indlæg kommer i første
> gang ???
>
> hvorfor er det så urigemeligt at folk lige skal bevise deres gode

Jo, selv om BW poster en forfærdelig masse skidt, giver
hans postninger et uvurderligt kig ind i en bestemt mentalitet,
som jeg ikke møder til daglig og da slet ikke koblet med en
religiøs problematik.

Vi kender jo alle ateister, nu har BW (og Grosbøll-sagen) givet
anledning til en diskussion af en 'kristen' ateisme, der åbenbart
trives indenfor folkekirken, noget *jeg* ikke har været opmærksom
på og ikke anset for at være et problem. Den problematik har
BW været med til at åbne mine øjne for. Man kan ikke forestille
sig nogen anden her i dlk ville gå ind og faktisk forsvare Grosbølls
synspunkt og det endda ud fra en påstået kristen synsvnkel.

Den egendommelig blanding af politik og 'religion', som BW
giver udtryk for, kan meget vel være en en trend, som kan
få betydning for folkekirkens udvikling, og derfor er uhyre
vigtig at få diskuteret.

For mig er det utroligt spændende, hvor Grosbøll ender, hvordan
han vil udtrykke sig for at beholde sit embede, og hvorlangt Rebel
vil gå i sit krav om en trosbekendelse.

Tendensen findes jo i folkekirken, spørgsmålet, hvorfor skal vort
gudsbillede være koblet til en forestilling og nogle formuleringer,
der stammer fra middelalderen. Hvorfor skal gudsbilledet ikke
omformuleres, så det passer bedre ind i det nutidige samfund,
tilpasse det til det nutidige menneskes verdensbillede, mentalitet
og ideverden? For nu at referere diskussionen i aftes på DR2s
deadline.

Det er nok for tidligt at tale om et egentlig paradigmeskift,
men det kunne meget vel vise hen til det

Det er den diskussion BW har været med til at formidle her, også
fordi han på mange måder er symptomatisk for det skred i vort
verdensbillede.

Derfor bl.a. mener jeg ikke dlk skal modereres i nogen form,
fordi der ville have siddet personer/moderatorer og luget hans
synspunkter ud.

Venlig hilsen

Villy Dalsgaard

--
Hent biblen her - og læs den selv. Er Gud død - læs hvad Nietzsche
mener. Siger Darwin, vi nedstammer fra aberne? Siger den moderne fysik

Fra : Andreas Falck

Dato : 11-06-03 09:15

Vidal vidal@worldonline.dk skrev dette:

> Derfor bl.a. mener jeg ikke dlk skal modereres i nogen form,
> fordi der ville have siddet personer/moderatorer og luget hans
> synspunkter ud.

Dér tager du ganske fejl. Hans synspunkter ville da ikke være blevet
luget ud.

Men han ville sikkert være blevet bedt om at holde sine politiske
fremfjendske holdninger og holocoustbenægtende meninger (i det omfang
sådant måtte komme til udtryk i hans indlæg) ude af de indlæg han vil
have postet her i gruppen.

Jeg har også selv adskillige gange givet udtryk for at Bo Warming har
mange gode synspunkter der virkelig kan sparke til traditionelle
holdninger og meninger, og jeg har hilst netop disse velkommen i
gruppen.

Desværre er der en tendens til at Bo Warming ikke formår at holde skæg
og snot, skidt og kanel hver for sig, men mener sig berettiget til at
skide højt og flot på fundatser og netiketter (noget han desværre er
vidt berygtet for på hele usenettet).

Jeg har et bestemt et stort ønske om at han skal blive i gruppen, samt
et lige så stort håb om at han vil tage sig sammen og begrænse sine
skriverier i denne gruppe til det gruppen er beregnet til: debat om
kristendom og ikke om Z-politik og fremmedfjendsk og
holocoustbenægtende revisionisme.

Fra : Bo Warming

Dato : 11-06-03 10:33

"Andreas Falck" <dewnull@dewnull.invalid> wrote in message

> [...]
> fremfjendske holdninger og holocoustbenægtende meninger (i det omfang
> sådant måtte komme til udtryk i hans indlæg) ude af de indlæg han vil

Lyv ej at jeg nogensinde har holocaustbenægtet

> [...]
> og snot, skidt og kanel hver for sig, men mener sig berettiget til at
> skide højt og flot på fundatser og netiketter (noget han desværre er

Accepter at smag om snot er A for A og b for b
Drop tro på gudegivne stentavler

> [...]
> skriverier i denne gruppe til det gruppen er beregnet til: debat om
> kristendom og ikke om Z-politik og fremmedfjendsk og

Begrænse - hvorfor åbner du ikke lidt færre?
Du kan se på emnelinie der altid varedeklarerer ærligere end andre gør

Fra : Andreas Falck

Dato : 11-06-03 11:15

Bo Warming ELTZNXFXSMII@spammotel.com skrev dette:

> Begrænse - hvorfor åbner du ikke lidt færre?
> Du kan se på emnelinie der altid varedeklarerer ærligere end andre
> gør

Dine emnelinier er ret ofte falsk varebetegnelse!

Men du *VIL* åbenbart bare ikke rette dig efter hvad de enkelte
grupper er beregnet til.

Min ellers ret store respekt for dig begynder så småt af krakelere

XFUT dk.admin.netmisbrug

Fra : Bo Warming

Dato : 11-06-03 10:38

"Vidal" <vidal@worldonline.dk> wrote in message
> [...]
>
> Derfor bl.a. mener jeg ikke dlk skal modereres i nogen form,
> fordi der ville have siddet personer/moderatorer og luget hans

Så det var godt at jeg ikke blev jaget væk af appel til udbydere via
netbetjentanmeldelse via dk.admin.netmisbrug

og at jeg ikke skræmtes af Falcks erklæring om at han er mere kristen end
jeg?

Fra : Andreas Falck

Dato : 11-06-03 11:15

Bo Warming ELTZNXFXSMII@spammotel.com skrev dette:

[ ... ]
> Så det var godt at jeg ikke blev jaget væk af appel til udbydere via
> netbetjentanmeldelse via dk.admin.netmisbrug

Så længe du overholder fundatsen og gældende netikette er der da
heller ingen her i denne gruppe der ønsker dig væk!

> og at jeg ikke skræmtes af Falcks erklæring om at han er mere
> kristen end jeg?

Du er ikke kristen, bedømt ud fra dine egne udtalelser og erklæringer
givet i denne gruppe. Men det er bestemt heller ikke noget krav at man
skal være kristen for at deltage i denne gruppe, - absolut ikke og på
ingen måde.

Denne gruppe har, i lighed med det øvrige danske usenethieraki, ikke
nogen personbegrænsning, kun en emneafgrænsning. Og til tider har du
svært ved at overholde denne emneafgrænsning, desværre.

Fra : Bo Warming

Dato : 11-06-03 11:27

> Bo Warming ELTZNXFXSMII@spammotel.com skrev dette:
>
> [ ... ]
>
> Så længe du overholder fundatsen og gældende netikette er der da

Det gør jeg altid. Bevis modsat

> heller ingen her i denne gruppe der ønsker dig væk!

> Du er ikke kristen, bedømt ud fra dine egne udtalelser og erklæringer

Skal vi stå som to drenge og sige Min far er stærkere end din far. Jeg er
altid to gange så kristen som dju

Min gode ven Falck er som dommer der tørrer ansvaret af på bøddel

Falck klynker "gid jeg kunne oversætte til engelsk, vil ikke nogen gøre det
og dermed føre kniven ved at vi skærer tungen af BW"

Fra : Andreas Falck

Dato : 11-06-03 12:38

Bo Warming ELTZNXFXSMII@spammotel.com skrev dette:

> Det gør jeg altid. Bevis modsat

Er gjor mange gange. - Men du sender også mange indlæg der er helt OK
iflg. fundatsen. Og dem ønsker jeg mange flere af.

[ ... ]

> Skal vi stå som to drenge og sige Min far er stærkere end din far.
> Jeg er altid to gange så kristen som dju

At være eller ikke være, - det er sagen! Enten er man, eller også er
man ikke. Man er hverken lidt eller meget! Fornægter man
grundelementerne er man ikke, selv om man nok så meget siger at man
er.

> Min gode ven Falck er som dommer der tørrer ansvaret af på bøddel
>
> Falck klynker "gid jeg kunne oversætte til engelsk, vil ikke nogen
> gøre det og dermed føre kniven ved at vi skærer tungen af BW"

Nej min gode ven, - du skal ikke have skåret tungen af, du skal blot
lære hvad man poster hvor, ikke spor andet.

En eventuel klage vil da heller aldrig gå på at du skal have din linie
lukket, men kun på at det skal indskærpes over for dig, at du sørger
for at holde dine indlæg fornuftigt emneopdelt så du ikke poster hvad
som helst hvor som helst.

Og læser jeg dine seneste postninger (og de mange andre gode du har
bedrevet) synes der da at være lys forude, trods alt.

Fra : Bo Warming

Dato : 11-06-03 13:34

> Er gjor mange gange. - Men du sender også mange indlæg der er helt OK
> iflg. fundatsen. Og dem ønsker jeg mange flere af.

Tak for komplimenten, men husk at MAN MÅ TAGE DET SURE MED DET SØDE
Der er vist også et salomonisk ordsprog for dette -kan du chapter and
verse? )
> [...]
>
> Nej min gode ven, - du skal ikke have skåret tungen af, du skal blot
> lære hvad man poster hvor, ikke spor andet.

DU SKAL ikke slå ihjel
DU skal ikke stjæle
DU skal ikke bære falsk vidnedsbyrd
DU skal ikke søge at få nogen til at klage på dansk eller engelsk til
udbyder med risiko for elektronisk tungeafskæring - så er du som en
kommandotysker der adlyder ordre og trykker på knappen der udløser 6 mio
gasninger og sir "jeg spøger kun"

"Som en vanvittig mand, der udslynger gløder, pile og død, er den, der
sviger sin næste og siger: "Jeg spøger jo kun." Salomons
Ordsprog. Det Gamle Testamente
> [...]
>
> Og læser jeg dine seneste postninger (og de mange andre gode du har
> bedrevet) synes der da at være lys forude, trods alt.

Lys over land, det er det vi vil (JP Jacobsen)
- og syns vi at noget burde postes andetsteds, så lad os venligt belyse vort
synspunkt med argumenter og eventuelt fundatscietering og være tålmodige og
gentage belæringen og er fjolset for tykhovedet så skidt pyt.

Fra : Andreas Falck

Dato : 11-06-03 15:37

> [...]

> Tak for komplimenten, men husk at MAN MÅ TAGE DET SURE MED DET SØDE
> Der er vist også et salomonisk ordsprog for dette -kan du chapter

Nej, jeg kan ikke lige få hukommeren indstillet på den tekst, men der
skal da ganske givet nok være en lidt i den retning

Vi tales ved igen på fredag

- der lige om snart tager ud i campingvognen
og dér vil nyde det gode sommervejr!