Helligdage
Fra : jørgen

Dato : 09-06-03 19:57

Hvorfor fejrer vi anden pinsedag, og for den sags skyld anden juledag og
anden påskedag? Har andre kristne lande også andendagen som helligdag, eller
er det et rent dansk fænomen?

jørgen

Fra : Lars Erik Bryld

Dato : 09-06-03 20:30

Scripsit jørgen:

> Hvorfor fejrer vi anden pinsedag, og for den sags skyld anden juledag
> og anden påskedag? Har andre kristne lande også andendagen som
> helligdag, eller er det et rent dansk fænomen?

Jeg tror den er en lille rest-reformatorisk kompensationsdag i lighed med
Store Bededag. Den katolske kirke fejrer ikke 2. pinsedag, men dog
2.påskedag (sammen med 3.,4.,5.,6.7. og 8. påskedag). Prøv at se hvad der
stod på en norsk nyhedsside.

http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/d52728.htm

- 2. pinsedag var noe man trengte på landsbygda da få prester reiste rundt
med hest og vogn til mange kirker. Kommunikasjonsforholdene gjorde at man
måtte ha de store høytidene over flere dager. Men vi har aldri trengt 2.
pinsedag i byen, og dagen har aldri hatt noen selvstendig begrunnelse som
kirkehøytid, sier Rypdal.

--

Med venlig Hilsen
Lars Erik Bryld

Fra : Chris Nyborg

Dato : 10-06-03 14:53

"Lars Erik Bryld" <larserik@dadlnet.invalid> skrev i melding
> [...]
> Store Bededag. Den katolske kirke fejrer ikke 2. pinsedag, men dog
> 2.påskedag (sammen med 3.,4.,5.,6.7. og 8. påskedag). Prøv at se hvad der

[snip]

Det er ikke riktig at Den katolske kirke ikke feirer 2. pinsedag, men den er
ikke obligatorisk. Det vil si at man kan feire vanlig hverdagsmesse, eller
evt. en annen fest som faller på den dagen. I år kunne man derfor feire
messen for 2. pinsedag, mandag etter pinse eller minnedagen for St Efrem (4.
århundre, diakon og kirkelærer). Dersom man feirer 2. pinsedag (slik vi
gjorde i St Olav i Oslo), feires den i rødt (pinsens farge), og gjerne med
lesninger fra pinsesøndagen. Man har også påskelyset tent under denne
messen. Det er ikke uvanlig at man feirer 2. pinsedag også andre steder i
verden (det står som et av alternativene i Ordo, Kirkens kalender).

Chris Nyborg

Fra : Lars Erik Bryld

Dato : 10-06-03 22:11

Scripsit Chris Nyborg:

> [...]
> er ikke uvanlig at man feirer 2. pinsedag også andre steder i verden
> (det står som et av alternativene i Ordo, Kirkens kalender).

Nå, den variant kendte jeg ikke. Mine oplysninger stammede fra

http://www.romcal.net/norms.html

og der nævnes den mulighed ikke. Det undrer nu lidt, da ordinærtiden starter
fra den mandag.

--

Med venlig Hilsen
Lars Erik Bryld

Fra : Bo Warming

Dato : 09-06-03 21:28

"jørgen" <au_536@lite.dk> wrote in message
> Hvorfor fejrer vi anden pinsedag, og for den sags skyld anden juledag og
> anden påskedag? Har andre kristne lande også andendagen som helligdag,
eller
> er det et rent dansk fænomen?

Danske ministerier har siden Struensee's tid kunne lide at lege Gud med
stort G, og vedtage hvornår fritid er gudvelbehageligt(skal det med stort
begyndelsesbogstav?).

Det er vist tilfældigt hvis udenlandsk statslig hyperaktivitet er
sammenfaldende.

Det skete før EU-harmoniseringernes tidsalder.

Anden juledag hedder vist Boxing Day i UK og USA?

Fra : Anders Peter Johnsen

Dato : 10-06-03 20:43

"Bo Warming" <ELTZNXFXSMII@spammotel.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> sammenfaldende.
>
> Det skete før EU-harmoniseringernes tidsalder.

Ork, Kirken går tilbage lang tid før EU! ;-D

Hvis jeg endelig skal blive "konspiratorisk", så kan jeg da - stik modsat
hvad f.eks. folk som Mogens "Moses" Hansen gør - sagtens se EU som et
kristent projekt.

Jeg tror helt klart at de kristelige partiers store popularitet umiddelbart
efter Krigen har været en drivkraft bag et EU, som skulle samle et Europa,
som netop har Kristendommen til fælles. Og nej, jeg tror altså ikke i ramme
alvor på at det _udelukkende_ skulle være Den Katolske Kirke, som "står
bag", men nok mere erkendelsen af at vi som brødre (for at bruge et måske
lidt floromvundent bibelsk sprog) slår hinanden ihjel i meningsløse krige,
som absolut ikke hjælper til at gøre Verden bedre på nogen måde.

Desværre er det gammel kristen retorik at betragte enhver ny krig som en
slags kristent korstog på den ene eller anden måde, ud fra en indbildsk
holdning om at at netop DENNE krig ville være en slags "altafgørende
Armageddon" - og at fjenden er "Satans Magt", "Babylon" eller "Ondskabens
Imperium". Vi skal såmænd ikke meget længere tilbage end Den Kolde Krig før
man havde Ronald Reagans brug af sidstnævnte skældsord, muligvis lånt fra
Star Wars (altså filmen, ikke hans nu videreførte raketprojekt! ;-D)
Denne mentalitet har muslimerne så skægt nok overtaget den dag idag, og vi
har krigeriske muslimer, som vil uddrive "kristne djævle".

Anyway: Da Kirken - altså den daværende Katolske Kirke, og al ære(sgæld)
være med dèt - endelig i 1000-tallet samlede hele Europa og "vi vikinger" i
Skandinavien var blevet kristne, opnåedes "interne" europæiske
fredstilstande, som man måske kun historisk kan sammelignes med situationen
idag: Der skulle angiveligt have fundet en enorm kulturudveksling sted i
dette "fusionerede Europa", hvilket kommer til udtryk til i stort set alt
fra højere fødselsrater og befolkningsoverskud (et tegn på et samfund, hvor
"investorerne har tillid", hvis man skal bruge et bankudtryk) til
munkebevægelsen.

Egentlig kunne man med slet skjult ironi tale om et egentligt
"Tusindårsrige", men netop den sidstnævnte bevægelse var bare ikke
udelukkende "inkvisitorisk åndselite", men mindst i lige så høj grad et
forum for kristne fritænkere, altså intellektulle rebeller. Dette medførte
et vist pres nedefra i Pavens embedsmæssige stand. Nye fjender skulle
findes, og belejligt nok havde saracenerne belejret Konstantinopel. En helt
ny, ydre fjende havde bekvemt indfundet sig. Resten er sørgelig
Korstogshistorie...

Men i en dagligdag, hvor kristne gerne vil have Gud med i en EU-forfatning
og hvor Tyrkiet bliver "syltet" på trods af at de officielt vistnok har et
par procent af deres areal (forstæder til Istanbul?) på den rigtige side af
Bosporus, så er det værd at huske.

Tilbage til emnet: Hvorfor denne helligholdelse af "Anden Pinsedag"? Fordi
de kristne religiøse højtider er en udmærket anledning til at man hygger sig
sammen, drikker sig fuld og/eller har lidt velfortjent ferie med tømmermænd
i familiens skød. Jeg tror at man skal tænke temmeligt nordjært og praktisk
(og ikke teologisk) her...Selv om jeg med Luther in mente kommer til at lidt
på Noa!

Anders Peter Johnsen