Læs JP d.d.. Grosbøll-dilemaets eneste lø~
Fra : Bo Warming

Dato : 06-06-03 10:08

Grosbøll-dilemaets eneste løsning er privatisering.

Selvfølgelig frygter kirkens enorme præsteoverskud , at et nyt tankepoliti
nu skal gøre dem arbejdsløse - først tog de Grosbøll og vi gjorde intet, så
tog de mig.

Nogle argumenterer dog langt dybere og bedre, læs JP 06-06-2003

Århusianeren så på det langsomt blinkende stoplys og sagde "Nu virker det,
nu virker det ikke, nu virker det, nu virker det ikke" og sådan blir det let
med en påtaget, iscenesat, overgearet tro-oplevelse, der ikke kommer
indefra - man vil gerne have tossegod kæmpetillid til alle, for
påskemiraklets velsignelse kan tolkes som krav i den retning, men man kan
ikke gejle sig op til den krævede supertro.

Selvfølgelig skal både etik og tro komme indefra - af lyst og ikke af pligt.
Præster har kæmpet med tvivl, måske fordi de nød at kæmpe og føle sig som en
af Herrens krigere

"Hvis han tror, tror han, at han ikke tror. Hvis han ikke tror, tror han
ikke, at han ikke tror. Dostojevski

I Jyllandsposten interviewes studenterpræst Nikolai Halvorsen og hans kone,
også præst, og argumenterer klogt imod at præster som Grosbøll skal være den
halvgud som middelalder-katolik-patere var - som "udviste perfekt tro" på
bøndernes vegne, så de ikke selv behøvede det.Helgen-efterlignende
skuespillere.

Præster der af pligt lever op til image om stærk tro, er uærlige og dermed
utroværdige.

Nutidens computermennesker bakser daglig med ikoner og fortidens
sprogbilleder kan derfor aldrig mere høste respekt.

Dostojevsky 1821-1881 russisk forfatter

Tilværelsen er et bedrag .Kirilov i "Idioten")

"Lyver du - når du til sandhed"Dostojevsky(Rasumikhin til Raskolnikov)

Sandheden er altid usandsynlig
for at gøre sandheden sandsynlig
må man altid blande noget løgn imellem

`Nothing is easier than to denounce the evildoer; nothing is more difficult
than to understand him.Fyodor Dostoevski

It seem, in fact, as though the second half of man's life is made up of
nothing but the habits he has accumulated during the first halfFyodor
Dostoevsky

Beauty will save the world.Fyodor Dostoevsky(lissom Nietzsche og Oscar Wilde
sir, at tilværelsen er kun retfærdiggjort som æstetisk nydelse)

Suffering is the sole origin of consciousness. Dostoevsky

With love one can live even without happiness.Dostoevsky

There is no idea, no fact, which could not be vulgarized and presented in a
ludicrous light.Dostoevsky

In despair there are the most intense enjoyments, especially when one is
very acutely conscious of the hopelessness of one's position. Dostoevsky

The greatest happiness is to know the source of unhappiness. Dostoevsky

Happiness does not lie in happiness, but in the achievement of
it.Dostojevsky.

Hvis han tror, tror han, at han ikke tror. Hvis han ikke tror, tror han
ikke, at han ikke tror. Dostojevski (Stavrogin i "Forbrydelse og straf")

Realists do not fear the results of their study.Dostojevsky

"Hvis vi alle turde være mere latterlige,
ville vi holde mere af hinanden."Dostojevsky ("Idioten")

--
Bo Warming
Bjelkes Alle 46, 2200 København N

Fra : Andreas Falck

Dato : 06-06-03 10:43

Bo Warming ELTZNXFXSMII@spammotel.com skrev dette:

> Grosbøll-dilemaets eneste løsning er privatisering.

Grosbøll-dilemaets eneste virkelig løsning er at Folkekirken, som slet
ikke er så holdningsløs endda, tager fat i problemet og præcierer
klart og tydeligt at man naturligvis kun kan have præster i sit
levebrød som også selv bekender den kristne tro de forkynder fra
talerstolen, og hvor de nu ellers måtte finde på at forkynde fra.

http://sdanet.dk/ + http://syndflod.dk/
*** Alle med debatforum ***

Fra : Rasmus Underbjerg Pi~

Dato : 06-06-03 19:33

"Andreas Falck" <dewnull@dewnull.invalid> mælte sligt:

Jeg har svært ved at se, hvad privatisering skulle hjælpe?

> [...]
>levebrød som også selv bekender den kristne tro de forkynder fra
>talerstolen, og hvor de nu ellers måtte finde på at forkynde fra.

Det er meget lidt sandsynligt, at man vil finde på at afkræve folk tro på en
transcendent og af mennesket uafhængig Gud. Der er mange, særligt blandt folk
højt i systemet, der ikke har en sådan tro, og de vil næppe lovgive mod sig
selv.

Venlig hilsen,
Rasmus Underbjerg Pinnerup
--
"Ingen kan være uenige i mymum."

Fra : Andreas Falck

Dato : 06-06-03 20:04

Rasmus Underbjerg Pinnerup pinnerup@*fjerndette*privat.dk skrev dette:

> [...]
> tro på en transcendent og af mennesket uafhængig Gud. Der er mange,
> særligt blandt folk højt i systemet, der ikke har en sådan tro, og

Tja, er det rigtigt da er frafaldet højt i systemet da langt mere
alvorligt end katastrofalt! - Og så er der da heller intet at sige til
at der ikke sker indgreb over for kætterske præster førend den
verdslige presse tager problematikken op!

- der lige om lidt påbegynder pinseferie i campingvogn
og dér vil nyde det gode sommervejr!

Fra : Bo Warming

Dato : 06-06-03 20:54

"Rasmus Underbjerg Pinnerup" <pinnerup@*fjerndette*privat.dk> wrote in
message news:tfn1ev087u6epesmh09teb9aueegp5d59a@4ax.com...
> "Andreas Falck" <dewnull@dewnull.invalid> mælte sligt:

> Jeg har svært ved at se, hvad privatisering skulle hjælpe?

Dilemmaet består jo i at vi har tusind præster men kun menighed til få % af
dem.
Alene derfor har man skabt en pseudosensation om at en præst bruger moderne
ordvalg om sin kristendom.
Det skal lokke folk i kirke i Pinsen, men i et privatiseret system finder
kirkegængere sammen med præster de matcher - udbud og efterspørgsel - og man
får kristendom der gør folk lykkelige. Ikke levebrødspræsternes
hykleri-skuespil som allerede Kierkegaard ramte plet imod.

For at få opbakning til velfærdsstatens excesser, har man skabt en kirke
baseret på at man føler sig hævet over de "knap så kristne" og man føler sig
god - sådan somJesus advarede iimod, igen og igen , ikke kun
farisæerlignelsen.

> [...]
folk
> højt i systemet, der ikke har en sådan tro, og de vil næppe lovgive mod

Folkekirken er en pengemaskine, og ofte er der flere betalte kirkegæster end
ubetalte.
(NB jeg forstår ikke brugen af ordet "transcendent" i den ovenstående
sammenhæng

Fra : Rasmus Underbjerg Pi~

Dato : 06-06-03 23:15

"Bo Warming" <ELTZNXFXSMII@spammotel.com> mælte sligt:

> [...]
>og man får kristendom der gør folk lykkelige. Ikke levebrødspræsternes
>hykleri-skuespil som allerede Kierkegaard ramte plet imod.

Det ville så kræve et nærmest amerikansk system, hvor der i hver by fandtes en
serie forskellige kirker. Men selv med en privatisering ville folkekirken jo
nok forblive én kirke, der stadig ville kunne fyre folk for ikke at forkynde
et bestemt evangelium. Grossbøl kunne derimod sagtens lave sin egen kirke,
hvis han blot trådte ud af folkekirken.

>Folkekirken er en pengemaskine, og ofte er der flere betalte kirkegæster end
>ubetalte.

Ja, det skal nok være tilfældet.

>(NB jeg forstår ikke brugen af ordet "transcendent" i den ovenstående
>sammenhæng

Det er brugt i betydningen "som ligger uden for denne verden" eller
"overnaturlig". Altså en Gud, som ikke er lig med f.eks. tingenes tilskikkelse
(Skæbnen), naturen (pantheisme) eller lignende.

Venlig hilsen,
Rasmus Underbjerg Pinnerup
--
"Præk evangeliet til alle tider.
Brug om nødvendigt ord."

Fra : Bo Warming

Dato : 06-06-03 23:49

"Rasmus Underbjerg Pinnerup" <pinnerup@*fjerndette*privat.dk> wrote in
message news:nb42evcmiqsasepd0rdhhkd7g6evemk7qp@4ax.com...

> [...]
forkynde
> et bestemt evangelium. Grossbøl kunne derimod sagtens lave sin egen kirke,

Amerikanske kirkefirmaer fyrer præster der er pædofile eller ikke er
vellidte eller tolker biblen for sært.
De ville ikke fyre GRosbøll der er godt i samklang med sin menighed - de
ville se ham som ifærd med at afprøve et nyt og lovende produkt.
Han kan næppe starte en frikirke - folk vil have FK-luksus og private kirker
er fattige hertillands.

Privatisering af undervisning og opdragelse ses også at være
kæmpefordelagtig. Tvangsfjernede børn der får dyre pædagogfamilier begår
ofte selvmord eller bliver kriminelle.

Dengang man i Tyskland forstod at sætte næring før tæring fostredes genier
jvf følgende

Nietzsches barndom=Lærerig arv-miljø-saga

Der var mange neurologisk syge mennesker i Nietzsches fars og mors familier,
og faderen døde da Nietzsche var fem år, pga en svulst der fyldte halvdelen
af hjernen.

Pietistisk præstementalitet prægede den kvindehorde af mor,farmor, tanter
der ivrigt opdrog Nietzsche - og som gav frihed til soldaterleg og
kreativitet med jævnaldrende, selvom de videreførte den
vidundebarn-opdragelse som den musikalske og teologiske far havde startet
intenst fra Nietzsche var 1 til han var 5.

Nietzsche lærte alt og sprang klasser over i skolen og følte sig med rette
overlegen, men lærte af biblen ikke at være arrogant.Glæden med bøger og med
klaverspil kom til at opfylde hans liv og han blev professor i græsk-romersk
kultur og sprog som 23 årig.

Hele livet havde han forfærdelige smerter og anfald, ligesom faderen, og
diagnosen kan ikke stilles - sandsynlig er, tror jeg, noget
psykosomatik/hysteri/hypokondri som smittede af i slægten, i samklang med
DNA-fejl.

Lillesøsteren forgudede Nietzsche og blev siden en fremragende popularisator
af hans bøger (med uvæsentlige nazi- og jødehad-fejl).

Når livet er en vidunderlig trappestige med jævnt stigende trin og man går
fra succes til succes (smerterne excl men dem var der intet at gøre ved), så
sker der et mere-vil-have-mere fænomen og lykken i troens harmoni afløstes
af en sandhedssøgen, der førte til opfindelse af psykologi (som Freud
overtog) og hvor forståelse af moralens falskhed blev vigtig.

Moral skal komme indefra - så er den mest samfundsgavnlig, bæredygtig, evig.

Han havde gode venner der beundrede ham, og han droppede næsten alle, da
han var udbrændt og havde afsluttet sit epokegørende forfatterskab som 44
årig.

Derefter mediterede han lykkeligt med musik og egne gode tanker og få
udvalgte venner, indtil han døde af de neurologiske problemer som 55 årig i
1900.

Kilde Ronald Haymann "Nietzsche - a critical life" 1980.

Kunne noget have været tacklet bedre af opdragerne? Det mener Alice Miller.
Men der er fordele og ulemper ved alt. Mozart havde også en genial far der
pæsede ham og skabte ulykkelighed og genial kreativitet til gavn for
verden - og nok også for barnet, der udsattes for hæsblæsende udfordring på
udfordring og klarede det meste og voksede med opgaven.

Nietzsche var i de år, der påstås sindsyge, extremt lykkelig og stolt, når
han ikke havde smerter. Han vidste og havde ret i, at han havde leveret det
største i tysk litteratur og at han var århundreder for sin tid. Han læste
op for sig selv af "Zarathustra" og glædede sig "storhedsvanvittigt". En
misundelig eftertid på påduttet ham ulykke .Man har påduttet ham syfilis -
som idag vides at være meget usandsynlig. Man har påduttet ham at han var
bøsse men fortrængte det. Anklagen er nedtrappet til "narcisisme" hvilket
blot betyder at man ikke adlyder janteloven - du skal ikke tro du er noget.

"Du kalder dig fri?
Jeg vil høre din herskende tanke, og ikke at du har kastet et åg?
Er du en sådan, som kunne tilade sig at kaste et åg?
Der findes dem, der bortkastede deres sidste værdi, da de bortkastede deres
tjenstvillighed."
Also Sprach Zarathustra Nietzsche