Graham Powell´s undervisning
Fra : jørgen

Dato : 31-05-03 16:01

Den kristne ugeavis udfordringen bringer for tiden en artikelserie fra bogen
"bryt dig vei til frihet" af Australske Graham Powell. Det er et uhyre
individualistisk budskab han kommer med. GP mener tilsyneladende at mange af
vores følelsmæssige problemer skyldes åndemagter og at man kan befrie sig
selv fra dem. Han tager udgangspunkt i sin egen erfaring hvor han oplevede
at Gud sagde til ham at han skulle befri sig selv.

I del 6 kommer han til depression og under overskriften "faste overvinder
depressioner" giver han sit bud på hvordan man tackler depression gennem
faste og understreger at troen er vigtig kombineret med faste.

Hele denne undervisning om at befrie sig selv for alt muligt og få sejr over
dit og dat stiller jeg mig meget tvivlende overfor. For det første er
præmisset jo at vore følelsesmæssige, psykiske og sociale problemer har en
åndelig forklaring - at det er dæmoner som er skyld i det og at vi ved at
uddrive dem kan blive helt kvit for eks. depression her og nu.

For det andet, så er det et budskab som lægger op til øget individualisme.
Man opfordres til SELV at gøre dette og hint. Og vel er der visse ting i det
kristne liv som vi selv må gøre, men er det ikke sådan at NT understreger
det kollektive i kristenlivet, at hjælpe hinanden, at bede for hinanden, at
bære hverandres byrder?

I en læge-bog jeg har om faste advares der direkte mod at faste hvis man er
deprimeret. Så det råd vil jeg ihvertfald ikke give videre sådan
umiddelbart.

Der findes efterånden en del bøger på markedet med de samme "du kan selv"
budskaber : " Sejr om over dæmoner, hvordan du vinder over ... hvordan du
får succes....4 trin til bedre... osv. Er det det kristenheden har brug for
i dag?

jørgen.

Fra : Andreas Falck

Dato : 31-05-03 16:09

jørgen au_536@lite.dk skrev dette:

[ ... ]
> I en læge-bog jeg har om faste advares der direkte mod at faste
> hvis man er deprimeret. Så det råd vil jeg ihvertfald ikke give
> videre sådan umiddelbart.

Jeg tror du gør klogt i at følge rådene i læge-bogen.

> [...]
> selv" budskaber : " Sejr om over dæmoner, hvordan du vinder over
> ... hvordan du får succes....4 trin til bedre... osv. Er det det

Nu skal vi ikke slå alt over samme hartkorn, - der findes vitterligt
gode bøger der kan hjælpe en til et bedre kristenliv.

Men bøger der har det grundlæggende hovedtema, at det er noget VI SELV
skal gøre, tror jeg kan være meget farlige at fæstne for stor lid til.

Som du selv skrev, så drejer kristendom sig om i stor udstrækning om
noget med fællesskab, bære hinandens byrder, støtte, hjælpe og vejlede
hinanden, alt under den guddommelige kærligheds ledelse. Vi skal
nemlig ikke skubbe, men støtte hinanden i troens fællesskab.

http://sdanet.dk/ + http://syndflod.dk/
*** Alle med debatforum ***

Fra : Niels Peter

Dato : 31-05-03 17:48

jørgen wrote:

> [...]
> overvinder depressioner" giver han sit bud på hvordan man tackler
> depression gennem faste og understreger at troen er vigtig kombineret

Det var da noget mageløst vrøvl. Hvis man kunne overvinde depression ved
faste, ville skidtet helbrede sig selv, eftersom appetitløshed er et
typisk symptom.
Jeg har selv haft periodiske depressioner det meste af mit liv, så jeg
ved, at hvis jeg og mine medpatienter havde forladt os på tro og faste
alene, havde mange af os ikke overlevet.
I denne sag forlader jeg mig helst på lægevidenskaben - men det er vel
også Gud, eftersom det jo er Ham, der har skabt de hoveder, der har
udtænkt den medicinske videnskab.

Niels Peter

Fra : Kjeld Flarup

Dato : 31-05-03 23:37

jørgen wrote:
> Han tager udgangspunkt i sin egen erfaring hvor han oplevede
> at Gud sagde til ham at han skulle befri sig selv.

Hans ildemateriale er ret spinkelt!

> I del 6 kommer han til depression og under overskriften "faste overvinder
> depressioner" giver han sit bud på hvordan man tackler depression gennem
> faste og understreger at troen er vigtig kombineret med faste.

I de tilfælde hvor hjernen altså ikke er skruet kemisk forkert sammen kan jeg
godt pege på en række grunde til at Gud kan kurere depressioner:

1. Kristendommen giver dig en mening med livet, hvilket gør det muligt at
fokusere på det positive og derfor lægge depressionen bag dig.

2. Selve troen i sig selv kan have en placebo effekt.

3. En kristen menighed baserer sig på næstekærlighed, hvilket betyde at man har
et netværk som kan hjælpe den deprimerede

Omvendt kan jeg også pege på de modsatte effekter, hvis det kristne budskab
misforstås:

1. Man tror man er fortabt.

2. Man udstødes af sin famillie fordi de mener man ikke er en god Kristen.

--
Civilingeniør, Kjeld Flarup - Mit sind er mere åbent end min tegnebog