The Matrix contra Kristendom
Fra : Thomas Larsen

Dato : 31-05-03 15:31

Er der nogen der kender til artikler, der angiveligt skulle sammenligne
Matrix-filmene med Kristendom?

Jeg har hørt, at det skulle være tilfældet! Indtil videre kan det jo sagtens
sammenlignes. For dem der har set "The Matrix" kan de nikke genkendende til
Morpheus´ ord: " The Matrix is a dreamworld that has been pulled over your
eyes to blind you from the trouth. Simply in order to you control you, and
to turn you into to this (et batteri)."

Er det ikke sådan religion fungerer?
Se filmen og bedøm selv!

MVH TL.

Fra : Rasmus Underbjerg Pi~

Dato : 31-05-03 15:58

"Thomas Larsen" <lallardrengen@hotmail.com> mælte sligt:

> [...]
>eyes to blind you from the trouth. Simply in order to you control you, and

Det er sådan kultur/samfund fungerer - de gør dyriske individer til
samfundsstøtter. Det er ganske vist ikke specifikt om kristendom, men Rune
Engelbreth Larsen har en udmærket artikel om dette aspekt af filmene på
<http://www.humanisme.dk/kronik/kronik55.htm>.

Jeg sætter lige FUT til filmgruppen, da dette kun har begrænset relevans for
kristendommen. Man kan jo altid ændre det igen, hvis ens svar er mere on-topic
her i gruppen.

FUT: dk.kultur.film

Venlig hilsen,
Rasmus Underbjerg Pinnerup
--
"Homo sum: humani nil a me alienum puto"

Fra : Kjeld Flarup

Dato : 31-05-03 23:26

Thomas Larsen wrote:
> [...]
> eyes to blind you from the trouth. Simply in order to you control you, and

Det var sådan Kristendommen fungerede indtil reformationen. Lige siden har andre
"dreamworlds" forhindret dig i at se sandheden.

Rent faktisk så er bibelen et af de dårligste redkaber til at kontrollere
mennesker med da den har mange anti autoritære elementer. (Så det var nok godt
for samfundets herskere at kristendommen blev kuet ned!)

--
------------------------- Med Liberalistiske Hilsner --------------------------
Civilingeniør, Kjeld Flarup - Mit sind er mere åbent end min tegnebog

Fra : Andreas Falck

Dato : 01-06-03 06:44

Kjeld Flarup kjeld.flarup@liberalismen.dk skrev dette:

> [...]
> kontrollere mennesker med da den har mange anti autoritære
> elementer. (Så det var nok godt for samfundets herskere at

Der er noget galt i din ovenstående generelle konklussionsdragen.

De siger at det var sådan kristendommen fungerede indtil
reformationen. Reformationen var altså også kristen, og kristendommen
blev da ikke mindre kristen af at blive reformeret!

Det der var galt før reformationen var jo netop at den dengang så
dominerende magtbase med sæde i Vatikanet have sørget at så få lægmænd
som muligt havde adgang til Bibler, for jo mere bibelforståelse folket
havde jo sværere ville det være for denne magtbase at bevare deres
magt.

Det er således hverken Bibelen (som du selv nævner) eller
kristendommen der var noget galt med, men disse magtpersoners
mistolkning og misbrug af kristendommen.

Før reformationen var der reelt set ikke noget der hed
religionsfrihed. Det har vi da heldigvis i dag (i vor del af verden).
Og sådan skal det også fortsætte.

http://sdanet.dk/ + http://syndflod.dk/
*** Alle med debatforum ***

Fra : Kjeld Flarup

Dato : 02-06-03 22:55

Andreas Falck wrote:
> Det er således hverken Bibelen (som du selv nævner) eller
> kristendommen der var noget galt med, men disse magtpersoners
> mistolkning og misbrug af kristendommen.

Man stod overfor to markante problemer.
1. bibelen var blevet oversat til andre spræg end græsk og hebræisk
2. Gutenberg begyndte at trykke dem

Dermed blev bibelen et dårligt redskab for magtmisbrug, fordi enhver (som kunne
læse) ved selvsyn kunne se at det var noget vrøvl som præsterne pålagde
menigheden hver søndag i kirken.

Fra : Andreas Falck

Dato : 02-06-03 23:07

> [...]
> enhver (som kunne læse) ved selvsyn kunne se at det var noget vrøvl
> som præsterne pålagde menigheden hver søndag i kirken.

Netop hvad der var min pointe. Havde middelalderens dominerende kirke
ikke forhindret Bibelens udbredelse, da havde meget været anderledes.

Det er således hverken Bibelen eller den opridnelige kristendom der er
noget galt med, men den senere næsten til ukendelighed forvrængede
udgave som præster og paver op gennem århundrederne havde gjort den
til, som der er noget galt med!

Fra : Niels Peter

Dato : 03-06-03 10:24

Andreas Falck wrote:

> [...]
> noget galt med, men den senere næsten til ukendelighed forvrængede
> udgave som præster og paver op gennem århundrederne havde gjort den

Som afdøde Johannes Frelsted sagde i en prædiken: Det bedste bevis på
evangeliernes sandhed er, at de har overlevet 2000 års mishandling af
præster!

Niels Peter

Fra : Kjeld Flarup

Dato : 03-06-03 19:27

Andreas Falck wrote:
> Netop hvad der var min pointe. Havde middelalderens dominerende kirke
> ikke forhindret Bibelens udbredelse, da havde meget været anderledes.

Det tror jeg næppe. Det hele har været en del af meneskehedens udvikling.

Fra : Andreas Falck

Dato : 03-06-03 19:32

Kjeld Flarup kjeld.flarup@liberalismen.dk skrev dette:

> Det tror jeg næppe. Det hele har været en del af meneskehedens
> udvikling.

Den finder jeg for letkøbt.

Fra : Kjeld Flarup

Dato : 05-06-03 10:14

Andreas Falck wrote:

> Den finder jeg for letkøbt.

Du tror måske at vi havde været 1000 år længere fremme i udviklingen, hvis
bibelen var blevet frigivet på andre sprog i 500 tallet?

Fra : Niels Peter

Dato : 05-06-03 13:38

Kjeld Flarup wrote:

> Du tror måske at vi havde været 1000 år længere fremme i udviklingen,
> hvis bibelen var blevet frigivet på andre sprog i 500 tallet?

Interessant nok blev Bibelen i oldkirken netop oversat til latin, for at
meningmand også kunne læse den.
Det oprindelige sprog græsk forstod kun overklassen ...

Niels Peter

Fra : Andreas Falck

Dato : 06-06-03 08:05

Niels Peter mail@bluewhite.dk skrev dette:

> Interessant nok blev Bibelen i oldkirken netop oversat til latin,
> for at meningmand også kunne læse den.
> Det oprindelige sprog græsk forstod kun overklassen ...

Og interessant gik der ikke lang tid før "kirken" gjorde hvad den
kunne for at forholde menigmand fra at kunne læse i Bibelen!

Fra : Niels Peter

Dato : 06-06-03 09:59

Andreas Falck wrote:

> Og interessant gik der ikke lang tid før "kirken" gjorde hvad den
> kunne for at forholde menigmand fra at kunne læse i Bibelen!

Ja, det er stærkt ironisk, at den latinske katolske Bibel stadig hedder
"Vulgata", dvs. "Den Almindelige" ....
Samme betydning har ordet katolsk i øvrigt oprindeligt.
Sprog opfører sig tit underligt

Niels Peter

Fra : Rasmus Underbjerg Pi~

Dato : 06-06-03 23:37

Kjeld Flarup <kjeld.flarup@liberalismen.dk> mælte sligt:

>Du tror måske at vi havde været 1000 år længere fremme i udviklingen, hvis
>bibelen var blevet frigivet på andre sprog i 500 tallet?

Bibelen var oversat til mange sprog i 500-tallet.

Venlig hilsen,
Rasmus Underbjerg Pinnerup
--
"We know that we are living in a state of falsity,
that all our social and religious form is dead, a crystallised lie."

Fra : Bo Warming

Dato : 07-06-03 05:56

"Rasmus Underbjerg Pinnerup" <pinnerup@*fjerndette*privat.dk> wrote in
message news:jr52evkh6d0fu1mpupq346bn2jaidke22o@4ax.com...
> Kjeld Flarup <kjeld.flarup@liberalismen.dk> mælte sligt:

> Bibelen var oversat til mange sprog i 500-tallet.

At Luther lavede en sej folkelig oversættelse, var et betydningsfuldt
demokratisk og oplysningstids tiltag.
Dem der sad på bogtryk- og især bibel-afskrivnings- industrien lod næsten
kun latinske bibler komme i handel, dengang paven styrede.

Indirekte kom vi længere frem i udviklingen ved at lægelatin og juristlatin
blev pisset på af Luther - at han sagde som Glistrup at ALT SKAL HANDLE OM
RESULTATER DER GIVER TRIVSEL FOR FLEST MULIG,

Renaissancen havde sagt - med grækerne - "Mennesket er altings centrum" og
man forlod derfor - trods bispers ønske - den jødisk-orientalske næsegrus
underkastelse for autoriteter, nemlig for halvguder der kunne latin
Jeg tror dog at det var udbredelse af handel og industritteknik, der gav
menigmand selvtillid, og at dette var vigtigere end bibeloversættelse. Men
akademikere kan lide forklaringer, der sætter epokegørende ord-fremskridt i
centrum, og selvom mange munke havde talt modersmål til byboer i Danmark og
fortalt om bibelens indhold på dansk, så var det ondskabsfuldt, at den
særligt respekterede søndagshøjmesse skulle ske latin-uforståeligt, og det
var et godt symbol, som Luther fik hamret igennem.

Fra : Boerge Rahbech Jense~

Dato : 01-06-03 07:49

d. 31/05/03 16:30 skrev Thomas Larsen på lallardrengen@hotmail.com i
artiklen bbaeae$o2q$1@sunsite.dk:

> Er der nogen der kender til artikler, der angiveligt skulle sammenligne
> Matrix-filmene med Kristendom?

Nej.

> [...]
> eyes to blind you from the trouth. Simply in order to you control you, and

Både ja og nej - mest nej.

Jeg har ikke set filmen, men jeg har hørt noget om dens historie. Den
handler vist om, at The Matrix har opbygget en slags drømmeverden til os
mennesker sammen med teknologi til at sikre, at vi kun oplever den verden,
The Matrix ønsker, vi skal opleve.

Hvis jeg skal finde noget i kristendommen, der ligner det, er det selve
skabelsesberetningen, som sagtens kan være beretningen om, hvordan en sådan
verden er skabt. Hvis jeg fører den sammenligning videre til den virkelige
verden, kan jeg påstå, det er påfaldende, vi endnu aldrig utvetydigt har
mødt tegn på liv fra universets millioner af galakser, selvom det teoretisk
burde være der. Det kan i teorien antyde, at der er en ugennemtrængelig
glaskuppel et sted i vort solsystem, som vi ganske vist kan kigge gennem,
men ikke kan rejse gennem og ingen radiobølger kan trænge gennem. Det er vel
også påfaldende, at vi aldrig ser Gud.

Nej, religioner beskriver en sandhed og kan næppe siges at forblinde os fra
sandheden. De store religioner forholder sig alle til vi menneskers natur og
åndelige livsbetingelser på jorden.

Med venlig hilsen
Børge Rahbech Jensen

Fra : Boerge Rahbech Jense~

Dato : 01-06-03 10:06

Hej igen.

Jeg fik lige lyst til at komme med følgende lidt provokerende tilføjelse til
mit tidligere indlæg i denne tråd:

Hvis The Matrix er virkelig, er de store verdensreligioner de eneste, der
forholder sig til det, der befinder sig udenfor den drømmeverden eller
fantasiverden, The Matrix har trukket ned over vores bevidsthed.
Naturvidenskaben nøjes med at kortlægge den verden, The Matrix lader os se
og måle, og som naturvidenskaben påstår opstod ved et Big Bang.

Med venlig hilsen
Børge Rahbech Jensen