ægtefælle på kapitalforklaring
Fra : Helle

Dato : 09-06-03 14:03

Jeg har et par år drevet en lille virksomhed (ydelser, ingen varer) og
ingen problemer haft med skattefar trods periodevis manglende
aktivitet i kundetilgangen. Første år fik jeg vejledning af revisor
(statsautoriseret), som bl.a. oplyste mig om, at kun firmaets
bankindestående skulle på kapitalforklaringen, selvom fx A-indkomst
udenom firmaet skal opgives. Der er så meget jeg ikke forstår i
diverse regler, så jeg følger blot opskriften og det har ingen brokket
sig over de 2 andre gange. Det kan jo så være, de ikke har gidet kigge
i min gamle kommune?

Nu er der sket følgende ændringer i 2002:

Jeg er blevet gift. Min mand deltager på ingen måde i firmaet
Har købt hus sammen.
Flyttet til en anden kommune/amt.

Nu sidder jeg jo så med felter på kapitalforklaringen, som jeg ikke
før har haft brug for: Ejendomsværdi af danske ejendomme.
Prioritetsgæld (er det kreditforeningslånet eller noget helt andet?).
Skattepligtig indkomst og skat for ægtefælle. Øvrige udgifter.

Har siddet og læst gamle indlæg her på google, folk skriver ting som
at man skal skrive private indkøb på og meget andet - og det stemmer
jo i så fald ikke med, at jeg kun skal skrive indestående i
pengeinstitutter for mit firma.

Begynder jeg at skrive det hele, vil ultimo på den sidste forklaring
jo ikke passe med primo på dette års. Og hvis det er hele husstanden,
skal alle min mands konti så med også?

Eller behøver jeg ikke inkludere ham, hvis ikke, skal ejendom så med
helt eller halvt?

Kan man "vælge" om man gør det ene eller det andet, blot det viser et
sandfærdigt billede? Vi lever jo på nøjagtig samme måde som før, rent
forbrugsmæssigt.

Jeg ville ønske T&S kunne lave en simpel, felt for felt instruktion
til disse ting. Jeg kan godt finde ud af at udfylde dem, blot er jeg i
tvivl om hvilke.

Revisor? Så kommer virksomheden vist til at køre med tab...

mvh Helle

Fra : Erik G. Christensen

Dato : 09-06-03 19:47

Helle wrote:

> Jeg er blevet gift. Min mand deltager på ingen måde i firmaet

Tillykke..

Du skal anføre bruttotal for det formuefællesskab, du er en del af.

Så har du ikke særeje (det kan skatterne ikke finde ud af , skal
du blot skrive *jeres* bruttotal,
og glem det med større anskaffelser, blot noget vi bruger som
supplerende oplysninger, når vi drøfter årets gang, så er det
lettere at diskutere privatforbrug.

Så brug felterne, og spørg hvis der er definitionsproblemer,
og prioritetsgæld er gæld mod sikring i pant i fast ejendom,
normalt defineret med kreditforening, men kan også være boliglån.

--
Med venlig hilsen Erik G. Christensen
Rådgiver for flere danske svinebønder.

Fra : Helle

Dato : 13-06-03 09:27

"Erik G. Christensen" <egc@FJERNpost1.tele.dk> wrote in message

> [...]
> lettere at diskutere privatforbrug.
>
> Så brug felterne, og spørg hvis der er definitionsproblemer,

Hm, så langt så godt. Er stadig i tvivl om, hvilke udgifter der er
tale om under "øvrige udgifter" - men det kan kommunen forhåbentlig
svare på, hvis de en gang bliver færdige med at drikke kaffe. :)
Kontoreleven kunne i hvert fald ikke.

mvh. Helle

Fra : Ove Hansen

Dato : 13-06-03 10:44

"Helle" <maju@mail.com> wrote in message

[...snip]
> Hm, så langt så godt. Er stadig i tvivl om, hvilke udgifter der er
> tale om under "øvrige udgifter" - men det kan kommunen forhåbentlig
> svare på, hvis de en gang bliver færdige med at drikke kaffe. :)
[snip...]

Drikker kommunen kaffe?
/Ove

Fra : Erik G. Christensen

Dato : 13-06-03 17:58

Helle wrote:

> [...]
> tale om under "øvrige udgifter" - men det kan kommunen forhåbentlig
> svare på, hvis de en gang bliver færdige med at drikke kaffe. :)

Det er "unormale" større udgifter, fx (svjh) større møbelkøb, ferie
i en måned i USA, renovering af bolig mv.
Større er mindst over ca 20 kkr.

Når jeg skriver Så Vidt Jeg Husker, er det fordi jeg ikke bruger
skemaet til daglig, så jeg kan ikke huske de specifikationer der
mulighed for ellers,
men det er resten af de udgifter, i ikke har hvert år.