Moms af "eksport"
Fra : Casper Bang

Dato : 09-06-03 13:07

Hej,

Hvis jeg i min virksomhed får indtægter fra lande uden for EU (uden at sende
disse håndgribelige produkter), vil jeg ikke skulle betale moms af dette.
Hvis jeg så samtidig har udgifter og investeringer til at opretholde dette,
vil jeg kunne trække momsen fra?

Jeg vil sælge hovedsageligt til USA, men har servere stående i Danmark som
kræver dels éngangsinvestering samt månedlige omkostninger.
Jeg vil derfor have meget større købsmoms end salgsmoms, eller vil jeg ikke
kunne få tilbagebetalt den købsmoms eftersom det er for at opretholde
momsfrit salg!?

Håber i kan forstå mit lidt knudrede spørgsmål.

Fra : Jonathan Stein

Dato : 09-06-03 14:36

Casper Bang wrote:

> [...]
> Hvis jeg så samtidig har udgifter og investeringer til at opretholde dette,

Ja. Told*Skat vil nok have lidt større opmærksomhed på dig end ellers, men
hvis bare du sørger for at have 110% styr på dit regnskab, skulle det ikke være
noget problem.

M.v.h.

Jonathan

http://www.jsp-hotel.dk/

Fra : Casper Bang

Dato : 09-06-03 15:54

Ingen tvivl om det.
Mit spørgsmål er dog om min virksomhed vil skulle betale moms af indkøb, når
salgene er momsfrie!?

Fra : Jonathan Stein

Dato : 09-06-03 17:05

Casper Bang wrote:

> Ingen tvivl om det.
> Mit spørgsmål er dog om min virksomhed vil skulle betale moms af indkøb, når
> salgene er momsfrie!?

Det er lidt svært at se hvad du svarer på - tag lige et kig på
http://usenet.dk/netikette/citatteknik.html - så bliver det nemmere.
Men du spurgte, om du kan trække momsen fra, og svaret er (som jeg skrev) ja.

Måske misforstod jeg dig, men rent praktisk skal du naturligvis stadig betale
moms af alt hvad du køber i Danmark, men du kan trække momsen fra på din
momsangivelse, som så bliver negativ - og dermed får du pengene tilbage.

M.v.h.

Jonathan

http://www.jsp-hotel.dk/

Fra : Casper Bang

Dato : 09-06-03 18:33

> Det er lidt svært at se hvad du svarer på - tag lige et kig på
> http://usenet.dk/netikette/citatteknik.html - så bliver det nemmere.

er ikke vandt til newsgroups, glemmer det ind imellem.

> Men du spurgte, om du kan trække momsen fra, og svaret er (som jeg
skrev) ja.
ok, tak så :)

Fra : Uffe Kousgaard

Dato : 09-06-03 16:32

"Casper Bang" <webmaster@secretsofwar.net> wrote in message
> Jeg vil derfor have meget større købsmoms end salgsmoms, eller vil jeg
ikke
> kunne få tilbagebetalt den købsmoms eftersom det er for at opretholde
> momsfrit salg!?

Ja, jeg har prøvet at få moms tilbage i enkelte halvår, når omsætningen
hovedsageligt har været uden for Danmark.

Hilsen
Uffe

Fra : Casper Bang

Dato : 09-06-03 18:33

> Ja, jeg har prøvet at få moms tilbage i enkelte halvår, når omsætningen
> hovedsageligt har været uden for Danmark.

Ja, men salget er i det her tilfælde ikke kun uden for Danmark - men uden
for EU!
Inden for EU betales 25% moms... det vil sige at jeg slet ikke modtager
slagsmoms, men vil have en hel del købsmoms...

Fra : Uffe Kousgaard

Dato : 09-06-03 19:12

> [...]
> Inden for EU betales 25% moms... det vil sige at jeg slet ikke
modtager
> slagsmoms, men vil have en hel del købsmoms...

Ja, du får penge tilbage, som jeg allerede har skrevet. Her er reglerne
for, om der skal pålægges moms eller ej (noget forenklet):

Erhverv (med momsnummer):
Du pålægger kun danske kunder moms.

Private (uden momsnummer):
Du pålægger moms til hele EU.

Hilsen
Uffe

Fra : Erik G. Christensen

Dato : 09-06-03 19:29

Casper Bang wrote:

> [...]
> Inden for EU betales 25% moms... det vil sige at jeg slet ikke modtager
> slagsmoms, men vil have en hel del købsmoms...

Du angiver på momsopgørelse, hvad eksportsalget er, så der er oplysninger
til kontrol af dit årsregnskab, og passer det (ca), er der ingen problemer.

--
Med venlig hilsen Erik G. Christensen
Rådgiver for flere danske svinebønder.

Fra : Ukendt

Dato : 09-06-03 23:42

"Casper Bang" <webmaster@secretsofwar.net> skrev i en meddelelse
> [...]
> momsfrit salg!?
>

> Håber i kan forstå mit lidt knudrede spørgsmål.

I princippet bliver hverken varer eller ydelser til udlandet belagt med
moms.

Samtidig kan du naturligvis fratrække indgående moms i sædvanligt omfang for
alle virksomheden vedrørene udgifter - altså dem, der iflg. momsloven er
fradrag for.

Har du således et større momsbeløb i indgående moms, end du har i udgående
moms fordi dit indenlandske salg er mindre og det er udenlandske kunder, der
er dit største område - ja, så skal du have momsrefusion fra T&S.

De vil så nok gerne se regnskabsmæssig dokumentation for dine stadigt
negative redegørelser, før du får penge tilbage. Drejer det sig om mange
penge, fordi dine indenlandse indkøb er væsentlige i produktionen af din
eksport, ja så kan der aftales månedlig refusion.

Det er nok næppe tilfældet i dit tilfælde.

Mvh
Karsten Jensen