Rentefradrag
Fra : Lars

Dato : 05-06-03 09:15

Hej,

Jeg har et spørgsmål vedrørende rentefradrag. Jeg har et enkeltsmandsfirma,
hvor jeg havde en kassekredit i Den Danske Bank. Kassekreditten var
selvfølgelig registreret under firmaet CVR nummer, og jeg fik rentefradraget
som firma- relaterede renter, dvs. skattefordelen af fradraget var ca. 60 %.

Nu fik jeg så muligheden for at optage et billigt realkreditlån, hvormed jeg
indfriede kassekredittten. Men realkreditlånet er jo registreret under mit
CPR nummer, således at rentefradraget dukker op som et almindeligt
personlig. rentefradrag. Herved er skattefordelen af rentefradraget kun
omkring 33%.

Nu er mit spørgsmål. Kan jeg ikke trække udgifterne fra som
virksomhedsrenter alligevel, selvom realkreditinstittuttet automatisk
registrerer dem under mit CPR-nummer og ikke under firmaets CVR nummer ?.
Jeg skal så ændre den automaiske indberetning fra realkreditinstituttet. Men
det er jo firmarelaterede renter, så lånet blev brugt til at dække
kassekreditten. Tror du at skattemyndighederne vil godkende dette ?.

Mvh Lars Kalsen

Fra : Erik G. Christensen

Dato : 05-06-03 20:55

Lars wrote:

> [...]
> det er jo firmarelaterede renter, så lånet blev brugt til at dække
> kassekreditten. Tror du at skattemyndighederne vil godkende dette ?.

Det afhænger af dit eller din revisors kendskab til skattelovgivning.
Har du værdier i firmaet, kan du bruge kapitalafkastordning, har du
ikke, bør du bruge VirksomhedsSkatteordning, der kræver mere af
bogføring og opgørelsen af regnskabet.

Men ellers er der ingen problemer, blot det bliver gjort rigtigt,
og det er ikke altid at få rentefradrag i VS, men ofte at få 6%
rentegodtgørelse for værdierne, når man har flexlån til under 3%.

--
Med venlig hilsen Erik G. Christensen
Rådgiver for flere danske svinebønder.