Kommerciel input om system til tekstsammen~
Fra : Soeren Dalby

Dato : 31-05-03 22:46

Jeg har udviklet et system som led i afsluttende speciale på
datanom-uddannelsen, som jeg troede havde et kommercielt potentiale, men
indtil videre har det været en fæl skuffelse.

Der er tale om et system, der kan sammenligne tekster, så man kan finde
relaterede sider, og systemet er modent nok til at udgøre et decideret
produkt. Er ideen død på forhånd eller griber jeg det forkert an ?? Alle
input er velkomne

Produktet er præsenteret på følgende side:
http://www.dalbydata.dk/textmatcher.html

På forhånd tak

PS. Jeg har dårlige erfaringer med at angive mailadresser i nyhedsgrupper,
men hvis du er interesseret i at kontakte mig, findes min mail-adresse på
www.dalbydata.dk

Søren Dalby
Østervang 45
DK-3400 Hillerød
www.dalbydata.dk

Fra : Jonathan Stein

Dato : 01-06-03 15:36

Soeren Dalby wrote:

> [...]
> relaterede sider, og systemet er modent nok til at udgøre et decideret
> produkt. Er ideen død på forhånd eller griber jeg det forkert an ?? Alle

Det er lidt svært at vurdere, om du har grebet det forkert an uden at vide
lidt mere om hvordan, du egentlig har grebet det an.
Min første overvejelse ville dog være, om det er idéen eller programmet, du
skal sælge. Det kommer bl.a. an på hvor unikt det er - kan andre lave noget
tilsvarende med lidt research, eller har du udviklet noget helt unikt i dine
algoritmer?

M.v.h.

Jonathan

http://www.jsp-hotel.dk/

Fra : Soeren Dalby

Dato : 01-06-03 16:43

Hej Jonathan, tak for dit svar.

Mit primære fokus er på produktet, som jo kan bruges til en masse praktiske
ting, og jeg kender ikke et tilsvarende system, der kan dette for det danske
sprog. Der findes en EU oversigt over relaterede systemer, men de er alle
sammen meget store og krævende, og ingen af dem kan klare dansk, svensk
eller norsk

Min første tanke var Content Management systemer, der *automatisk* kunne
lave "Se også følgende sider" listning af information, der helt eller
delvis omfatter det samme som den viste side, så jeg prøvede at kontakte
danske CM leverandører, men uden held. Alle der publicerer tekstuel
information i større mængder er i bund og grund potentielle kunder.

Systemet er ret unikt i sin måde at kombinere forskellige algoritmer på. Det
kan køre på en lille server, er baseret 100% på Open Source arkitektur, og
behøver ikke at koste flere hundrede tusinde kroner. Der til kommer, at jeg
gerne tilpasser systemet til kundens behov.

Endeligt er jeg også interesseret i at stille viden til rådighed til
virksomheder, der allerede besidder en sådan løsning.

Søren Dalby
Østervang 45
DK-3400 Hillerød
www.dalbydata.dk

Fra : morten sorensen

Dato : 02-06-03 12:16

"Soeren Dalby" <nospam@nospam.com> wrote in message
> Hej Jonathan, tak for dit svar.
>
> Mit primære fokus er på produktet, som jo kan bruges til en masse
praktiske
> ting,

Disse 'masse ting' skal du konkretisere for potentielle kunder. Skær det
helt ud i pap på hvilken måde de helt konkret sparer tid eller penge eller
kan give en bedre service.

> [...]
> sprog. Der findes en EU oversigt over relaterede systemer, men de er alle
> sammen meget store og krævende, og ingen af dem kan klare dansk, svensk

Hvem henvender de andre firmaer sig typisk til ? Hvor har de afsat deres
software ?

> [...]
> danske CM leverandører, men uden held. Alle der publicerer tekstuel
> information i større mængder er i bund og grund potentielle kunder.

Det kommer jo an på om dit produkt vil forbedre deres til rimelige penge.
Jeg er selv CM-leverandør og kan ikke umiddelbart se at dit system skulle
kunne forbedre mit - men jeg henvender mig heller ikke til enorme firmaer.

For mig at se kunne et tekst-sammenlignings-systems styrke være at
sammenholde tekster på tværs af websites - ikke indenfor det samme website,
for her antager jeg at de fleste har struktureret websitet således at
relevante sider i forvejen er grupperet.

På hvilken måde adskiller dit system sig fra en søgemaskine som google ?
Hvad er det egentligt kunder får for pengene ?

> Systemet er ret unikt i sin måde at kombinere forskellige algoritmer på.

Er det så hurtigere, mere præcist, giver det mere relevante koblinger ?

> [...]
jeg
> gerne tilpasser systemet til kundens behov.

Det er måske problemet; typisk vil større software-leverandører have at det
er *dem* og ikke dig der skal tilpasse det kundens behov. De vil altså helst
købe dit software på licens, men *selv* kunne bonne kunden for x antal
tilretnings-timer.

> Endeligt er jeg også interesseret i at stille viden til rådighed til
> virksomheder, der allerede besidder en sådan løsning.

Har du haft held med det ?

morten sorensen

Fra : Soeren Dalby

Dato : 03-06-03 23:01

Hej Morten,

Du berører en masse interessante punkter. Det mest overordnede svar er, at
processen har været vendt på hovedet. Der har ikke været tale om at
identificere et behov hos en målgruppe, men derimod løsning af en datalogisk
opgave, som jeg så på bagkanten forsøger at finde en målgruppe til.

Du spørger om, hvordan dette adskiller sig fra en søgemaskine. Når en person
bruger en søgemaskine, bruger personen sin menneskelige intelligens til at
udvælge søgeord, der er relevante for søgningen -og hermed er den
vanskelige del af opgaven løst. TextMatcher vil kunne eksempelvis tage
10.000 dokumenter og maskinelt rubricere dokumenterne i temaer eller blot
indbyrdes relationer.

....og nej, jeg har ikke haft held med at udbyde min viden om emnet heller.

Det undrer mig nu, at et system af denne art til så lille et sprogområde som
det danske, ikke skulle have et potentiale, men det er måske tilfældet.

Tak for input.

Fra : Erik G. Christensen

Dato : 04-06-03 22:13

Soeren Dalby wrote:

> [...]
> identificere et behov hos en målgruppe, men derimod løsning af en datalogisk
> opgave, som jeg så på bagkanten forsøger at finde en målgruppe til.

Du er med dagens udbud nødsaget til at identificere et behov ved et købe-
dygtigt klientel, og så tjekke, hvilke muligheder de har for at få løst
deres opgaver,
og så lave noget der er bedre og billigere, og helst kan oversættes
til andre sprog.

--
Med venlig hilsen Erik G. Christensen
Rådgiver for flere danske svinebønder.

Fra : Erik G. Christensen

Dato : 02-06-03 18:39

Soeren Dalby wrote:

Prøv at kontakte dit lokale TIC center, hvis de findes endnu,
ellers din lokale erhvevschef.